Tuesday, Jun 25, 2024

صفحه نخست » جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت جنجالی و افشاگر ویکی‌لیکس آزاد شد

25-7.jpgجولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس، بعد از ۱۴ سال درگیری حقوقی و پس از دستیابی به توافقی که به مبارزه حقوقی علیه استردادش به آمریکا پایان می‌دهد، از زندانی در بریتانیا آزاد شد. او قرار است به استرالیا بازگردد و هم اکنون در حال بازگشت به این کشور است.

انتظار می‌رود آقای آسانژ به زودی به جزایر ماریانای شمالی، یک قلمرو آمریکایی در اقیانوس آرام، برسد. او روز سه‌شنبه پس از خروج از زندان، بریتانیا را ترک کرد. استلا آسانژ، همسر جولیان آسانژ به بی‌بی‌سی گفته که آنها باید مبلغ نیم میلیون دلار آمریکا برای هزینه هواپیمای حامل آقای آسانژ را به دولت استرالیا پرداخت کنند.

گفته شده که به او اجازه استفاده از هواپیماهای تجاری داده نشده است و او مجبور بوده که با هواپیمایی خصوصی از بریتانیا خارج شود. کارزار حمایت از جولیان آسانژ گفته که دولت استرالیا هزینه هواپیما را متقبل شده و حالا آقای آسانژ باید مبلغ نیم میلیون دلار را به دولت استرالیا بازگرداند.

مقامات آمریکایی آقای آسانژ ۵۲ ساله را به دلیل اتهامات مربوط به افشای گسترده پرونده‌های محرمانه در سال ۲۰۱۰ تحت پیگرد قضایی قرار دادند به این دلیل که به گفته آنها جان افراد را به خطر انداخته است. آقای آسانژ پنج سال گذشته را پشت میله های زندان در بریتانیا گذرانده و در برابر تلاش های آمریکا برای استرداد او مقاومت کرده است.

پس از افشای گسترده ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰، آقای آسانژ در آمریکا به توطئه برای به دست آوردن و افشای اطلاعات نظامی، متهم شد. ویکی لیکس ویدئویی از هلیکوپتر نظامی آمریکا منتشر کرده بود که نشان می‌داد غیرنظامیان در بغداد، پایتخت عراق هدف گلوله قرار می‌گیرند.

همچنین هزاران سند محرمانه منتشر کرد که نشان می‌دهد ارتش آمریکا صدها غیرنظامی را در حوادث گزارش‌نشده در طول جنگ در افغانستان کشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy