Tuesday, Jun 25, 2024

صفحه نخست » پای «قدرت نرم» به کارزارهای انتخاباتی باز شد

narm.jpgمنصور ارضی از جلیلی حمایت کرد، محمود کریمی به قالیباف رای می‌دهد

ایندیپندنت فارسی - در حالی‌ که کمتر از یک هفته به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی است، تبلیغات حکومتی برای جلب مشارکت مردم در انتخابات ادامه دارد. در راستای این برنامه تبلیغاتی گسترده، مداحان حکومتی نیز به کارزارهای انتخاباتی پیوستند و نامزدهای موردتاییدشان را معرفی کردند.

محمود کریمی، مداح حکومتی نزدیک به دفتر علی خامنه‌ای، شامگاه دوشنبه چهارم تیر، در مراسمی به مناسبت عید غدیر از محمدباقر قالیباف حمایت کرد و گفت با وجود «اختلاف سلیقه» با رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی، به او رای خواهد داد.

محمود کریمی که در اذهان عمومی با تیراندازی به مردم در بزرگراه بابایی تهران شهرت دارد و با دخالت مداحان در امور سیاسی موافق است، به سعید جلیلی، نامزد مورد تایید اصول‌گرایان تندرو، کنایه زد و گفت: «کار را باید دست متخصص سپرد. به هندوانه دربسته نمی‌توان رای داد.»

او در ادامه ادعا کرد که آینده کشور را قربانی اختلاف سلیقه‌اش با قالیباف نمی‌کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

هم‌زمان منصور ارضی، مداح حکومتی نزدیک به علی خامنه‌ای که به اظهارنظرهای تند در مسجد ارگ تهران معروف است، در مراسمی به مناسبت عید غدیر در مسجد ارگ گفت که به سعید جلیلی رای می‌دهد.

منصور ارضی پیش‌تر به سخنان مسعود پزشکیان درباره طرح موسوم به «نور» نیروی انتظامی واکنش نشان داده و با «دیوانه» خواندن این نامزد انتخابات، از اقدام نیروی انتظامی تقدیر کرده بود. مسعود پزشکیان طرح نیروی انتظامی در برخورد با مخالفان حجاب اجباری را «سیاه» توصیف کرده است.

استفاده سیاسی از مداحان با هدف تبلیغ برای جمهوری اسلامی از زمانی آغاز شد که روح‌الله خمینی به‌صراحت گفت که «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است». پس از آن بود که مداحان حکومتی به دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی پیوستند و به مهم‌ترین مبلغان رژیم در میان مردم تبدیل شدند و اکنون سال‌های متمادی است که با بهره‌برداری سیاسی از مناسبت‌های مذهبی شیعیان، برای جمهوری اسلامی مشروعیت می خرند. در این روند حتی در بسیاری موارد مقام‌های حکومتی به‌خصوص علی خامنه‌ای را با امامان شیعه قیاس کرده‌اند.

مداحان حکومتی در بیش از چهار دهه گذشته علاوه بر دخالت در امور سیاسی، در سرکوب اعتراض‌های مردمی نیز نقش زیادی ایفا کردند. به‌ طوری‌ که علی خامنه‌ای اواخر دی‌ماه ۱۴۰۲ طی سخنانی به‌صراحت گفت که مداحان «در معرکه‌های حساس» به داد جمهوری اسلامی رسیده‌اند.

خامنه‌ای در این سخنرانی به نقش مداحان حکومتی در سرکوب اعتراض‌های مردمی سال ۱۳۸۸ نیز اذعان کرد و با طرح این ادعا که مداحی یک «هنر ترکیبی» است، از مداحان خواست وظیفه «هدایت مردم» را برعهده بگیرند. او «واعظ»، «مداحی» و «هیئت» را از مهم‌ترین بخش‌های «قدرت نرم» جمهوری اسلامی خواند و با اذعان بر رویکرد تبلیغاتی حکومت تصریح کرد که در این ۴۰ و چند سال، جمهوری اسلامی بیش از آنکه به قدرت سخت متکی باشد، به قدرت نرم متکی بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy