Thursday, Jun 27, 2024

صفحه نخست » رژیم اصول طلبان!

avk.jpgاحمد وحدت خواه - ویژه خبرنامه گویا

جای شکی نیست که مرگ تدارک دیده شده رئیسی و همراهانش بی ارتباط با آینده رژیم، موضوع جانشینی خامنه ای بیمار و البته جلو انداختن یک انتخابات نمایشی پیش از افزایش شرایط بحرانی کشور نبوده است.

به عبارتی، برگزاری این «انتخابات» ماحصل یک توافق پشت پرده باندهای مافیایی رژیم با بیت خامنه ای و سپاه برای گریز از یک سقوط اجتناب ناپذیر و گماردن یک فرد مورد سازش طرفین در نقش رئیس جمهوری جدید برای کسب نوعی ثبات هرچند موقتی است.

نتیجه این توافق قرار است ماهیت رژیم را از یک استبداد جنون زده مذهبی «اصولگرایان» در آشتی‌ با اصلاح طلبان به اعتراف محمد خاتمی «گدایی کننده از حکومت»، در فرایندی تخیلی به یک نظام استحاله شده «اصول طلبها» تبدیل کند.
مسعود پزشکیان نماد این سازش است.

محرک های این توافق پشت پرده غیر از شرایط وخیم اقتصادی داخلی و نارضایتی عمومی، بیشتر به عوامل خارجی باز می گردد.
ضجه های جواد ظریف در کمپن های انتخاباتی پزشکیان در مورد پیامدهای بازگشت ترامپ به قدرت در انتخابات پیش روی آمریکا، حاکی از انتظار رژیم از سخت تر شدن مواضع کاخ سفید نسبت به خود، پس از سه سال و اندی معاشقه شرم آور دولت سازشکار بایدن با آن است.

سخت گیریهایی که حتی دولت بایدن هم برای عقب نماندن از سیر تحولات با اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم و فشار بر متحدان اروپایی واشنگتن برای مقابله با افزایش فعالیتهای هسته ای آن دوچندان شده است.

از سوی دیگر، اسراییل در صورت رهایی از نبرد با حماس در غزه و خنثی کردن حزب الله در مرزهای شمالی خود قطعا به سراغ پدر خوانده آنها در تهران خواهد رفت. امری که در شرایط حاضر رژیمی فرو رفته در باتلاق بحرانهای داخلی و خارجی توانایی هماوردی با آن را ندارد.

در این میان مسکو با درک از تحولاتی که در منطقه خاورمیانه در پیش است و افزایش حمایت غرب از اوکراین در جنگ با روسیه با «تعلیق توافقنامه جامع» خود با رژیم (بخوان لغو کامل) فاکتور همدستی خود با رژیم جنگ افروز آخوندی در هرگونه مذاکرات صلح در آینده را از خود دور می سازد.

این مجموعه تحولات رژیم را در صحنه بین المللی، به ویژه با توجه به تصمیم کانادا به تروریستی خواندن سپاه و وعده مشابه حزب کارگر انگلیس در صورت پیروزی در انتخابات عمومی هفته آینده این کشور، منزوی تر می سازد و به حمایت سنتی و محافظه کارانه دولتهای منفعت جوی لندن از آخوندها هم پایان می دهد.

شاید بتوان گفت سرنوشت رژیم اکنون نه در نتیجه انتخابات در کشور، بلکه با پیامد انتخابات آمریکا و انگلیس در هفته های آینده گره خورده است. دولتهای همان دو کشوری که ۴۵ سال پیش سایه سیاه آن را برآسمان میهن ما گستردند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy