Monday, Jul 1, 2024

صفحه نخست » اگر به هر دلیلی پزشکیان "از صندوق بیرون نیاید"، این آخرین انتخابات خواهد بود

lastElections.jpgیدالله کریمی پور نوشت: بگذارید بنویسم و شما بر من بخندید و مسخره ام کنید: بنا بر تحلیل، ارزیابی و حدس و گمان من، چنان چه در 15 تیرماه 1403, به هر دلیل مسعود پزشکیان از صندوق بیرون نیاید، دیگر انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار نخواهد شد. والسلام علی من اتبع الهدی

دکتر یدالله کریمی پور، پایه 50 استاد تمامی دانشگاه خوارزمی تهران

شهاب الدین حائری شیرازی

حاشیه

نکته ای که آقای کریمی پور گفته مسئله مهم و بسیار قابل تأملی است.

حاکمیت از اینکه مردم به یک اهرم فشاری دست یافته اند با عنوان تحریم انتخابات ناراضی است.

در انتخابات اخیر علی رغم تایید صلاحیت نامزد اصلاح طلبان و تاکید حاکمیت بر نیاز به مشارکت بالا برای تثبیت نظام، 60 درصد مردم به اذعان وزارت کشور در انتخابات شرکت نجستند.

حاکمیت به جای آنکه برای بهبود مشارکت به دنبال تغییر در سیاستهای کلی نظام نظیر سیاست آمریکا ستیزی برود، که اسباب ناکامی رئیس جمهورهای مختلف برای وصول به اهداف معیشتی و اقتصادی شده، ممکن است به دنبال تضعیف جمهوریت برود به نحوی که این اهرم فشار از دست مردم گرفته شود.

به عنوان مثال حذف ریاست جمهوری با برگزاری رفرندام از قانون اساسی و جایگزینی آن با نخست وزیر.
پیش از انقلاب و در ساختار قانون اساسی مشروطه، شاه نحست وزیر را به مجلس معرفی می کرد.

به هر حال تردیدی نیست که طیف پایداری و جلیلی که هیچ گاه جایگاهی در بین اکثریت نمی توانند داشته باشند به دموکراسی واقعی باور ندارند و محتمل و طبیعی است که دنبال بهانه باشند برای حذف جایگاه قانونی نماینده جمهور از قانون اساسی.

به جاست مردم وقشرخاکستری وتحریمی که پیام خود را در دور اول انتخابات به حاکمیت و نظام دادند در دور دوم انتخابات برای حمایت از جمهوریت هم شده رای دهند تا از نهاد ریاست جمهوری پاسداری کرده باشند.

طبعا دکتر پزشکیان از پیام عدم مشارکت مردم در دور اول انتخابات به نحو احسن برای پیشبرد خواست مردم در تعامل با حاکمیت بهره برداری خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy