Wednesday, Jul 10, 2024

صفحه نخست » تاکید ۹ اندیشکده آمریکایی بر ضرورت گزینه‌های نظامی برای جلوگیری از اتمی‌شدن ایران

thinktank.jpgایندیپندنت فارسی - شماری از کارشناسان سیاست خارجی در ایالات متحده خواستار این شدند که رییس‌جمهوری آینده آمریکا «گزینه‌های نظامی قابل اتکایی را برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای» در نظر بگیرد. این در حالی است که آنان تاکید دارند جمهوری اسلامی ایران می‌تواند طی چند روز سلاح هسته‌ای تولید کند.

نُه اندیشکده و گروه سیاست خارجی در آمریکا هشدار دادند ایران به‌شکلی پنهانی برنامه هسته‌ای‌اش را سرعت بخشیده است، «تا حدی که بتواند اورانیوم با درجه تسلیحاتی کافی برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای را ظرف چند روز تولید کند».

به گزارش نشریه آمریکایی واشینگتن فری‌بیکن، به‌دلیل تمرکز جهان بر جنگ اسرائیل علیه حماس و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، تهران غنی‌سازی هسته‌ای‌اش را افزایش داده است که همین امر موجب افزایش احتمال رویارویی مستقیم آمریکا با جمهوری اسلامی می‌شود. این سازمان‌ها در گزارش سیاسی جدیدی هشدار داده‌اند که سیاست‌گذاران آمریکایی و برنده انتخابات امسال به‌زودی به اتخاذ تصمیمی مهم درباره آینده خاورمیانه و جهان ملتزم خواهند شد.

ائتلاف واندنبرگ و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، دو اندیشکده پیشرو و متشکل از کارشناسان سیاست خارجی و مقامات سابق دولت‌ها در آمریکا، روز پنج‌شنبه نوشتند: «ایران از جهانی که حواسش پرت است، برای تقویت برنامه هسته‌ای‌اش سوءاستفاده می‌کند و بیش از هر زمان دیگری به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است. این تهدیدات نیازمند پاسخ جامع سیاست‌گذاران آمریکایی است.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

مقاله مشترک این دو اندیشکده به همراه هفت گروه دیگر شامل اتحاد علیه ایران هسته‌ای، مسیحیان متحد برای اسرائیل، اتحاد ملی برای دموکراسی در ایران، پیشبرد آزادی آمریکا، ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه و سازمان صهیونیست آمریکا، نشان می‌دهد که درمورد تردید برای رویارویی همه‌جانبه با جمهوری اسلامی در میان بخش وسیعی از کارشناسان سیاست خارجی در ایالات متحده نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد، چراکه آنان معتقدند که جمهوری اسلامی به سمت بمب هسته‌ای پیش می رود و به گسترش تروریسم در سراسر خاورمیانه دامن می‌زند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، همراه با تمامی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور، بر نیاز فوری به یک استراتژی منسجم و جامع در پاسخ به این تهدیدها تاکید می‌کند و این یعنی دیگر نباید حواسمان پرت موضوعات دیگر شود.»

سیاست‌های دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی مدت‌هاست که به موضوع درگیری رهبران جمهوری‌خواه با دولت بدل شده است. واشینگتن فری‌بیکن می‌نویسد، فروش غیرقانونی نفت ایران در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن به بیش از ۹۰ میلیارد دلار رسیده است و کاهش تحریم‌ها در اشکال گوناگون هم به تهران اجازه داده است تا به ۱۰ میلیارد دلار از درآمدهای مسدودشده‌اش دسترسی داشته باشد.

این اندیشکده‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که اگر بایدن برای دومین‌ بار در انتخابات پیروز شود، احتمالا دولت او باید سیاست سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از حرکت تهران به سمت بمب هسته‌ای اتخاذ کند.

آن‌ها نوشته‌اند: «پیش‌بینی نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ ناممکن است؛ با این حال آمریکایی‌های فعال در هر دو حزب سیاسی، فرصت رو به پایانی برای تدوین طرحی جامع علیه جمهوری اسلامی ایران، دشمن اصلی آمریکا، دارند. ما باید دستور کار رییس‌جمهوری آینده آمریکا را تعیین کنیم تا توسعه هسته‌ای ایران را متوقف کند، شبکه تروریستی نیابتی آن را هدف قرار دهد و بقای کشور اسرائیل را تضمین کند.»

این گروه‌ها همچنین تاکید کردند که هر سیاست خارجی جدید باید بر اتحاد با دیگر کشورهای غربی برای «تحریم فعالیت‌های هسته‌ای تهران و اعمال مجدد محدودیت‌های اقتصادی» مبتنی باشد که پیش از این از سوی اعضای سازمان ملل متحد به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ لغو شده بود.

براساس این مقاله، آمریکا همچنین باید برای مقابله با بدترین سناریوها هم آماده باشد؛ «این سناریو به معنای فراهم کردن منابع کافی برای پنتاگون به‌منظور اجرای سریع موارد احتمالی نظامی در صورت شکست بازدارندگی است و حفاظت کافی از نیروها، دارایی‌ها، پایگاه‌ها و سفارت‌خانه‌های ایالات متحده، و همچنین افزایش توانایی برای جلوگیری از پاسخ ایران به اقدامات آمریکا.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy