Saturday, Jul 27, 2024

صفحه نخست » تهران کباب شد!

kabbob.jpgدمای هوای پایتخت در شبانه‌روز گذشته برای دومین روز متوالی به ۴۰ درجه سلسیوس درسایه رسید و دمای احساسی زیر آفتاب ۵۰ درجه را تجربه کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دمای هوا در پایتخت در شبانه‌روز گذشته برای دومین روز متوالی به ۴۰ درجه سلسیوس رسید. در ۲۴ ساعت گذشته بیشینه دمای هوا در ورامین به ۴۳.۲ درجه سلسیوس رسید و گرم‌ترین شهر استان شد.

این بالاترین دمای ثبت شده در این شهر از ابتدای سال تا کنون است که در ۴۸ ساعت اخیر ۲ بار تکرار شده است

در شبانه‌روز گذشته همچنین بیشینه دمای هوا در ایستگاه‌های فرودگاه امام خمینی (ره) به ۴۲، فرودگاه مهرآباد ۴۰.۱، شهر قدس و شهریار ۴۰ و ایستگاه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به ۳۹.۴ درجه سلسیوس رسید.

گرمای کم‌سابقه و کمبود برق تمام ادارات دولتی و بانک‌های ایران را تعطیل کرد

رادیو فردا - کلیه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر ایران روز یک‌شنبه هفتم مرداد در پی تداوم «گرمای شدید و کم‌سابقهٔ هوا» و به‌منظور آن‌چه «مدیریت مصرف انرژی» عنوان شده، تعطیل اعلام شدند.

افزایش شدید دما در ایران در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته هم منجر به تعطیلی گسترده ادارات و بانک‌ها شده بود و وزیر نیرو هم پیش‌‌بینی کرده بود که از ششم مرداد «شرایط سختی در حوزهٔ تولید و تأمین برق کافی ایجاد خواهد شد».

برای روز شنبه نیز دولت ساعات کاری همهٔ مراکز دولتی را از ساعت شش تا ساعت ۱۰ صبح اعلام کرده بود.

استان تهران، با تعطیلی ادارات از ظهر چهارشنبه و ثبت دمای ۴۳ درجه در ورامین، گرم‌ترین روزهای خود را از سر گذراند. این در حالی است که پیش‌بینی شده روند گرمای هوای شهرهای مختلف دست‌کم تا روز دوشنبه ادامه می‌یابد.

براساس گزارش‌های رسمی، گرم‌ترین مناطق ایران در ۲۴ ساعت گذشته دلگان در سیستان و بلوچستان با دمای ۴۹.۷ درجه، بافق در یزد با ۴۹.۴ و بستان و امیدیه در خوزستان با دمای ۴۸.۴ . ۴۸.۳ درجه بوده‌اند.

یک مقام سازمان هواشناسی روز شنبه گفت: «در شبانه‌روز گذشته بیشینه دمای هوا در حداقل ۱۰ استان کشور به بیش از ۴۵ درجه رسیده است.»

صادق ضیائیان همچنین گفت از روز یک‌شنبه در اکثر نقاط ایران دمای هوا رو به کاهش خواهد گذاشت «اما این به معنای خنک شدن هوا نیست بلکه صرفاً مقداری از شدت گرما کاسته می‌شود».

مشکل تأمین برق در ایران

میزان مصرف برق در ایران در ۲۰ تیرماه امسال با رسیدن به ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات رکورد شکست، اما در ادامه روز چهارشنبه هفته گذشته این رکورد نیز شکسته شد و میزان مصرف به عدد ۷۹ هزار و ۱۸۹ مگاوات رسید.

شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، توانیر، روز شنبه ششم مرداد با اشاره به اطلاعیهٔ دولت اعلام کرد با خاموش شدن وسایل سرمایشی ادارات از ساعت ۱۰ صبح میزان مصرف برق این مراکز به میزان «۶۰ درصد» کاهش می‌یابد.

توانیر همچنین با هشدار به بانک‌ها و ادارات اعلام کرد که به صورت هوشمند و با سرکشی‌های میدانی بر این مسئله نظارت و با مراکز متخلف برخورد خواهد کرد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت جمهوری اسلامی، وضعیت کنونی را «عجیب و بی‌سابقه‌» خوانده و گفته است «نسبت به میانگین بلندمدت، افزایش دمای سه تا شش درجه‌ای برای اکثر نقاط کشور» پیش آمده است.

به‌گفتهٔ وزیر نیرو، «در فصل جاری و در حالی که هنوز در روزهای آغازین مرداد قرار داریم، شش مرتبه حد نصاب جدید مصرف برق شکسته شده است». این در حالی است که مرداد دو سال پیش تنها یک بار رکورد مصرف برق با رسیدن به عدد ۶۹ هزار مگاوات شکست و مرداد پارسال نیز ۱۴ روز میزان تقاضای مصرف برق وارد کانال ۷۱ هزار مگاوات شد.

افزایش شدید دما و نقش آن در بالا رفتن تقاضای مصرف برق تنها مشکل صنعت برق ایران نیست بلکه گرمای هوا، به‌گفتهٔ مسئولان، «اثرات به‌شدت مخربی بر راندمان و بازدهی تولید برق در واحدهای نیروگاهی و نیز انتقال برق در شبکه‌های انتقال و توزیع دارد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy