Saturday, Jul 27, 2024

صفحه نخست » چرخش ونزوئلا؟ وعده آمریکا به معترضان

پایان ربع قرن حکومت حزب چاوز در ونزوئلا؟

آمریکا وعده داد که در صورت پیروزی معترضان تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی را لغو کند

ایندیپندنت فارسی - ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا و ادموندو گونزالس، نامزد ائتلاف او در انتخابات ریاست‌جمهوری، مبارزات انتخاباتی موفقیت‌آمیزی را برای پایان دادن به دوران ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو و پایان ۲۵ سال حکومت سوسالیست‌ها در ونزوئلا سپری کردند.

vnzlarge.jpgماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا و ادموندو گونزالس، نامزد انتخابات این کشور

:::

اما ابهام‌ها در مورد نحوه برگزاری انتخابات این کشور در روز یکشنبه همچنان باقی است و چهره‌های مخالف و تحلیلگران مستقل نسبت به احتمال وقوع تقلبی گسترده از سوی سران دولت مادورو برای تمدید ریاست‌جمهوری او هشدار داده‌اند. تمدید مدت ریاست‌جمهوری مادورو در سال سال ۲۰۱۸ نیز در شرایطی اتفاق افتاده که ایالات متحده، دستکاری گسترده آرا در این انتخابات را تایید کرده بود.

به گزارش رویترز، ادموند گونزالس تاکنون موفق شده است تا حمایت شماری از طرفداران سابق حزب حاکم را نیز به خود جلب کند، اما مخالفان و برخی از ناظران، همچنین این سوال را مطرح می‌کنند که با وجود تصمیم‌های عجیب مقامات انتخاباتی و بازداشت برخی از اعضای کمپین مخالفان دولت، آیا رای‌گیری عادلانه برگزار می‌شود؟

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

گونزالس و ماچادو، از رای‌دهندگان خواسته‌اند تا زودتر رای خود را به صندوق بی‌اندازند و تا زمان بسته شدن حوزه‌ها نیز در محل‌های رای‌گیری «هشیار و بیدار» حضور داشته‌اند. آن‌ها می‌گویند انتظار دارند ارتش از نتایج واقعی رای‌گیری حمایت کند. این درحالی است که ارتش ونزوئلا مدت‌هاست که از مادورو و اعضای حزب او که ادامه‌دهنده راه هوگو چاوز هستند، حمایت می‌کند. با این وجود ژنرال ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع این کشور گفته است که نیروهای مسلح به نتیجه انتخابات روز یکشنبه احترام خواهند گذاشت.

مادورو که از سال ۲۰۱۳ در قدرت است و به دنبال سومین دوره شش ساله ریاست‌جمهوری خود خواهد بود، مدعی است که این کشور شفاف‌ترین سیستم انتخاباتی جهان را دارد و این شایعه که در صورت شکست خوردن در انتخابات «حمام خون به راه می‌اندازد» را قویا رد کرد.

دولت مادورو کشور ونزوئلا را در شرایط فروپاشی کامل اقتصادی، مهاجرت حدود یک‌سوم جمعیت و وخیم‌تر شدن روابط دیپلماتیک این کشور که با تحریم‌های اعمال‌شده از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سایر کشورها به فلج شدن صنعت نفت ونزوئلا منتهی شد، رهبری کرده است.

اعضای کمپین نزدیک به ۸ میلیون دیاسپورا (جامعه دور از وطن) ونزوئلایی می‌گویند ثبت‌نام برای رای دادن در این انتخابات برای‌شان مشکل‌ساز بوده و تاکنون تنها کمتر از ۶۸ هزار نفر موفق به ثبت‌نام اولیه شده‌اند.

در همین حال شرکت‌های اتوبوسرانی در غرب ایالت تاچیرا و در امتداد مرز با کلمبیا اعلام کردند که در ۱۰ روز گذشته شاهد افزایش ۴۰ درصدی فروش بلیت‌های خود بوده‌اند. ماریتزا کومبا، یک خیاط ۶۴ ساله که به مدت ۵ سال در بوگوتا زندگی می‌کند و به سن کریستوبال بازگشته است، به رویترز گفت: «ما می‌خواهیم به خانه برگردیم، اما به ونزوئلایی که آزاد، شکوفا و در رفاه باشد. قصد دارم که در صورت پیروزی مخالفان تا یک سال دیگر به ونزوئلا بازگردم.»

دنی پرنیا ۳۲ ساله که با اتوبوس از شیلی، پرو، اکوادور و کلمبیا عبور کرد تا بتواند در سن‌کریستوبال رای دهد نیز گفت: «من آمدم به ادموندو رای بدهم. من به او و ماریا کورینا ایمان دارم. من آماده ام تا روز یکشنبه به گزینه‌ای که به معنای تغییر است و به آن ایمان دارم رای دهم.»

یک مقام شورای ملی انتخابات ونزوئلا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بیش از ۹۵ درصد از ۳۰ هزار صندوق رای پیش‌بینی شده را در سراسر کشور برپا کرده‌اند.

همچنین خوزه رائول مولینو، رئیس‌جمهوری پاناما، روز جمعه گفت به چند رئیس‌جمهوری سابق آمریکای لاتین که برای نظارت بین‌المللی بر انتخابات ونزوئلا در راه بودند، از جمله میریا موسکوسو از پاناما و ویسنته فاکس از مکزیک اجازه سفر داده نشد، زیرا «حریم هوایی ونزوئلا بسته شده است.»

از سوی دیگر ایالات متحده اعلام کرد که آماده است تا سیاست تحریم‌های ونزوئلا را با توجه به اتفاقات روز یکشنبه تغییر دهد.

رویترز می‌نویسد گونزالس ۷۴ ساله به خاطر نوع رفتار صلح‌طلبانه و وعده هایش مبنی بر اینکه تغییرات مدنظر او می‌تواند بسیاری از مهاجران را به خانه بازگرداند، مشهور و محبوب شده است. او پس از تایید حکم محرومیتش از تصدی مناصب دولتی در دادگاه عالی این کشور، ردای اپوزیسیون را از ماچادوی ۵۶ ساله قرض گرفت. ماچادو سال گذشته در انتخابات مقدماتی مخالفان به پیروزی چشمگیری دست یافت، اما حالا نامزدی در ریاست‌جمهوری را به گونزالس واگذار کرده است.

مادورو، راننده اسبق اتوبوس و وزیر خارجه قبلی با ۶۱ سال سن وعده داده است که که صلح و رشد اقتصادی را در آینده تضمین خواهد کرد تا ونزوئلا کمتر به درآمد‌های نفتی وابسته باشد. او همچنین می‌گوید به تازگی ۷۰ پروژه عمومی را افتتاح کرده است، اما بر اساس اخباری که از تلویزیون دولتی ونزوئلا پخش می‌شود، بسیاری از این پروژه‌ها در حد بازسازی مدارس، بیمارستان‌ها و جاده‌های موجود بوده‌اند.

دادستان کل ونزوئلا، این هفته مشارکت این دستگاه در آزار و اذیت فعالان سیاسی بازداشت غیرقانونی آن‌ها را رد کرد و گفت که انتخابات باید مسالمت‌آمیز باشد. نتایج این انتخابات احتمالا تا پایان روز یکشنبه یا اوایل روز دوشنبه به وقت محلی اعلام خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy