Saturday, Aug 31, 2024

صفحه نخست » هرچه که باید درباره آقازاده‌ حکومتی " اچ (H)" بدانید

hassan.jpgیورونیوز - نام حسین شمخانی، پسر بزرگ علی شمخانی به هیچ عنوان با فضای تجارت آقازاده‌ها بیگانه نیست. شرکت کشتیرانی‌ او و برادرش تاکنون چندین‌بار به بهانه‌های مختلف در خبر‌ها مطرح شده، اما گویا ابعاد تجارت او بسیار گسترده‌تر است. بلومبرگ در گزارشی تحقیقی به تبدیل شدن او به سلطان معاملات نفت ایران و روسیه پرداخت.

حسین شمخانی را بهتر بشناسیم

حسین شمخانی چهل و چند ساله و متولد تهران است. او در دانشگاه‌ه مسکو و دانشگاه آمریکایی بیروت تحصیل کرده و سپس به پایتخت ایران بازگشت و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرفت.

ارتباطات حسین شمخانی در روسیه اکنون که تهران و مسکو هر دو تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده هستند و همکاری‌های نظامی و اقتصادیشان را تقویت کرده‌اند، ارزشمند است.

حسین شمخانی می‌گوید: «پدرم هرگز و هیچ‌گاه هیچ نقشی در فعالیت‌های تجاری من نداشته است.»

به گفته افراد مطلع، حسین شمخانی بیشتر وقت خود را در دبی با خرید و فروش املاک لوکس سپری می‌کند. او به قدری مصر به پنهان کردن خود از انظار عمومی است که حتی در مهمانی تعطیلات مالیووس که در آن شامپاین سرو می‌شد، مجری او را تنها با عنوان اچ (H) صدا زد که به تشویق حضار انجامید.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

کسانی که حسین شمخانی را می‌شناسند، او را تاجری با پوشش ساده که معمولا عینک بر چشم و تیشرت پولو و یا کت شلوار بر تن دارد، توصیف می‌کنند. او مودب و جدی است و روز تولد افراد را به خاطر می‌سپارد.

به گفته منابع مطلع حسین شمخانی حتی اگر به طور رسمی مالک شرکت‌ها و یا نهاد‌های شبکه تجاری خود نباشد، در راه‌اندازی ده‌ها شرکت و یا هدایت فعالیت‌های آن‌ها دخیل بوده که برجسته‌ترین آن‌ها مالیووس است. او همچنین کنترل ده‌ها نفت‌کش را نیز در دست دارد.

سهامداران شرکت مالیووس در مرکز ملی بین‌المللی دبی به عنوان هولدینگ مالیووس ثبت شدند و این مرکز هیچ اطلاعاتی در رابطه با افراد این هولدینگ منتشر نکرده است.

به گفته منابع مطلع، مالیووس نفت خام ایران و روسیه را با نفت خام کشورهایی که تحت تحریم نیستند از طریق نهاد‌های زیرمجموعه‌اش در حوزه‌های ثالثی چون شهر بندری فجیره امارات عربی متحده مخلوط می‌کند.

متیو لویت، مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا و اف‌بی‌آی می‌گوید: «این روش تعیین مبدا نفت را حتی با آزمایش‌های پیچیده، بسیار مشکل می‌سازد.»

با این حال، این نوع فروش نفت از منابع حیاتی تامین مالی کشور‌های تحریم شده به حساب می‌آیند.

ریچل زیمبا، بنیانگذار شرکت مشاوران زیمبا در نیویورک می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران به همراه مجموعه‌ای از واسطه‌ها و خریداران چینی مجموعه شبکه‌‌های مالی به‌هم‌پیوسته‌ای را به وجود آورده است. این مجموعه فروش نفت ایران را به‌رغم تحریم‌های گسترده، تسهیل می‌کند.»

همچنان که حسین شمخانی به گسترش شبکه تجاری خود می‌پردازد، پدرش، علی شمخانی نقشی مهم در بازسازی روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان ایفا کرد. او سال گذشته از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی برکنار شد و علی‌اکبر احمدیان جای او را گرفت. با این حال علی شمخانی همچنان از مشاورین عالی‌رتبه علی خامنه‌ای محسوب می‌شود.

علی شمخانی همراه با حسین در سال ۲۰۰۸ در یک گفتگوی تلویزیونی شرکت کرد و گفت که به پسرش توصیه کرده از هر فعالیت دولتی دور باشد و در بخش خصوصی فعالیت کند.

حسین شمخانی به عنوان مدیر شرکت کشتی‌رانی «آدمیرال» فعالیت می‌کرد. تخصص این شرکت مستقر در دبی کشتی‌رانی تجاری در حوزه خلیج‌فارس و جنوب آسیا بود. اما در سال ۲۰۲۰ و پس از این‌که علی شمخانی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد، کسب‌ و کارش با مشکلاتی مواجه شد.

نمایه عمومی شرکت آدمیرال در دوسال پس از آن رفته رفته کمرنگ شد و جای خود را به کنسرسیومی جدیدی از شرکت‌ها از جمله میلاووس که تحت نظارت حسین شمخانی فعالیت می‌کردند، داد.

شمار پرسنل میلاووس تنها دو سال پس از تاسیس از حدود پنج نفر به بیش از ۲۰۰ نفر رسید.

به گفته برخی از کارکنان سابق میلاووس، کار در این شرکت شبیه بازی در فیلم‌های جاسوسی بود. دفتر میلاووس در طبقه بالای یک برج با دید گسترده بر خلیج فارس قرار دارد و برخی از پرسنل این شرکت یکدیگر را با نام مستعار صدا می‌کنند.

یکی دیگر از اشخاص مهم در حلقه نزدیکان حسین شمخانی، علیرضا درخشان با نام مستعار «کاپیتان دی» است که معمولا فعالیت‌های خود را از کشور «موناکو» انجام می‌دهد.

به گفته افراد مطلع، درخشان ناخدای کشتی است و تخصص بالایی در حمل و نقل کالای حساس دارد. درخشان در یک گفتگوی تلفنی تایید کرد که با شمخانی و میلاووس فعالیت تجاری انجام داده است، با این حال او ایفای هرگونه نقش رسمی در این شرکت ویا نهادهای مرتبط با آن را انکار کرد. شمخانی نیز در ایمیلی او را دوست و نه شریک توصیف کرد.

دفتر اصلی میلاووس در طبقه سی و هشتم ساختمان ICD Brookfield Place در مرکز بین‌المللی دبی واقع است. این ساختمان یکی از معتبر‌ترین ساختمان‌های تجاری دبی است و دفتر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی چون جی‌پی‌مورگان چیس ( JPMorgan Chase & Co.) و شرکت مدیریت میلینیوم (Millennium Management) تنها چند طبقه پایین‌تر از دفتر میلاووس در همین ساختمان قرار دارند.

گردش مالی میلاووس در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بوده و این شرکت دفاتر جدیدی را در سوئيس و رومانی تاسیس کرده است. با این حال، بنابر منابع آگاه، میزان فروش سالانه شرکت‌های مرتبط با حسین شمخانی در مجموع بسیار بالاتر است.

شمخانی و همکارانش از ثروتشان برای خرید دارایی‌های گران‌بها از جمله قایق‌های تفریحی و ویلاهای مجلل در ساحل جزیره «نخل جمیره» دبی استفاده کرده‌اند. با این حال حسین شمخانی در ایمیلی گفت که مالک هیچ ویلایی در این جزیره نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy