Thursday, Aug 1, 2024

صفحه نخست » تصمیم تهران؟! توپ در زمین ج.ا است

aghayee.jpgحسین آقایی در توئیتر نوشت:

توپ در زمین ج.ا است. بنظر میرسد اسرائیل برای همه سناریوها از جمله جنگ همه جانبه (چند جبهه ای) آماده است و با آگاهی از این سناریو در این مرحله از نبرد با ج.ا و نیابتی هایش هنیه را در قلب تهران حذف کرد.

ج.ا حالا باید از بین این گزینه ها انتخاب کند: (1) واکنش متناسب/ بازی با ریسک بالا در حد جنگ فراگیر یا زدن یک فرد بسیار مهم از اسرائیل در خاک اسرائیل/آمریکا، (2)واکنش کنترل/هماهنگ شده و (3) عدم واکنش یا واکنش نامتناسب و ضعیف.

هر گزینه ای بجز گزینه یک از منظر تئوری زنجیره_واکنش (و احتمالا از نظر اسرائیل) واکنش نامتناسب و ضعیف محسوب می شود و ج.ا در هر حالتی اگر یک اینچ عقب نشینی کند طبق قاعده بازی اسرائیل 10 متر جلوتر خواهد آمد و عملیاتهای هدفمند بیشتری در چارچوب دکترین ختاپوس (در ایران) و مابام (در سوریه و لبنان) به احتمال زیاد انجام خواهد شد. پترن رفتاری نظامی و امنیتی اسرائیل نشان می دهد که برای تمامی رهبران ارشد حماس و حزب الله طرح و برنامه ترور هدفمند ریخته شده است؛ در 31 ژوئیه فقط در تهران شرایط و زمان فراهم شده بود که contingency terror plan برای زدن هنیه پیاده شود. در زمان و مکان مناسب دیگر بسته به شرایط به احتمال زیاد دیگر رهبران مهم حماس و حزب الله و حتی فرماندهان ارشد سپاه قدس توسط اسرائیل خنثی خواهند شد. این چیزی است که الگوی رفتاری نظامی-اطلاعاتی-امنیتی اسرائیل به ما می گوید.

این روش بازی اسرائیل است. پس ج.ا قاعدتا به شدت نگران است چون منطق تئوری زنجیره واکنش یعنی تحریک ج.ا به ورود به بازی با ریسک بالا و خطرناک تا تهران با این بازی بقایش را به خطر بیندازد تا بعد در مراحل بعدی چون در ایران به خاطر وجود ج.ا، کشور نه پدافند اطلاعاتی کارآمد دارد و نه پدافند هوایی قدرتمند (فاقد سپر اطلاعاتی و امنیتی-نظامی) مردم ناراضی بتوانند با عنصر میاتژ myatezh یا آشوب و بلوا ناشی از نبود امنیت در ایران علیه ج.ا اقدام کنند یا اگر هم حتی چنین سناریویی از طرف مردم شکل نگرفت اسرائیل بتواند در صورت بازی با ریسک بالای ج.ا، رژیم را با اقدامات نظامی بشدت تضعیف کند.

این تضعیف حداکثری از زاویه نظریه بازیها در یک سناریو از طریق حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی و مراکز نظامی و ترورهای بسیار بزرگتر انجام خواهد گرفت و آمریکا نیز در سناریوی ایده آل در کنار اسرائیل خواهد بود. اگر هم ج.ا ضعیف بازی کند اختاپوس و مابام بازهم ادامه خواهد داشت و شاهد سورپرایزهای بزرگ و بیشتری هم احتمالا خواهیم بود. بنظر می رسد ج.ا از نظر عقلانی راهی جز تسلیم شدن در نهایت و نشستن بر سر میز مذاکره و دادن امتیازات حداکثری ندارد.

ترامپ اگر بیاید دست اسرائیل بازتر می شود. ج.ا یا باید تمکین کند و واقعیات حاکم بر نظام بین الملل را بپذیرد (واقعیاتی که برای بازیگران بی عقل و آلت دست در سیاست های کلان قدرتها رقم می خورد!) یا اینکه وارد جنگ بزرگتر با اسرائیل شود قبل از اینکه ترامپ بیاید.

ج.ا بد بازی کرده، عاقل نیست و راهی جز تسلیم شدن یا رفتن به سمت زباله دان تاریخ ندارد.

از ما گفتن بعدا نیایید بنویسید زنجیره واکنش چی شد!؟ همین ماه آوریل بود که نوشتم و گفتم بعد از آن دور تنش ها بازهم اسرائیل در ایران عملیات نظامی-اطلاعاتی محدود انجام خواهد داد! و هنیه حذف شد...فردا نوبت فرد دیگری است....بازی همین است!

توپ در زمین ج.ا است.

پرده آخر بازی با ادامه وضع موجود (فعلا) یا اینه که باید ج.ا سر میز مذاکره بنشیند، امتیازات کلان بدهد و ایران فروشی کند تا بماند حتی به شکل خار و ضعیف تر، یا آشوب ایران را به خاطر وجود ج.ا فرا میگیرد و در نهایت در گام نهایی یک روزی ج.ا به دست مردم یا از طریق جنگ به زباله دان تاریخ انداخته خواهد شد...

این گوی و این میدان...

زنجیره واکنش را اما به خاطر بسپار...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy