Thursday, Aug 1, 2024

صفحه نخست » روایتی جدید از چگونگی نقطه‌یابی و ترور هنیه و محافظش در قلب تهران

tahlil.jpgالعين فارسی - یک کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل با حضور در برنامه‌ای در شبکه افق، به بررسی و تحلیل چگونگی نقطه‌یابی و ترور اسماعیل هنیه و محافظش در تهران پرداخت و روایتی جدید از این اتفاق را بیان کرد.

عباس خامه‌یار کارشناس مسائل بین‌الملل در برنامه تلویزیونی شبکه افق با اشاره به دست‌داشتن اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه خاطرنشان کرد: این برنامه یک‌شبه نبود و از قبل پیش‌بینی شده بود. چراکه از پیش مشخص بود که هیئت‌های مقاومت در مراسمی تحلیف رییس‌جمهور ایران شرکت خواهند کرد.

خامه‌یار افزود: تکنولوژی نقطه‌یابی امروزه بسیار گسترده شده است. ردیابی خط غیر ایرانی که همراه هنیه و محافظش بوده و منتسب به یکی از کشورها هم بود، یکی از محتمل‌ترین روایات در مورد چگونگی نقطه‌یابی و ترور این دو شخص است.

وی در ادامه گفت: این نقطه‌یابی کار بسیار سختی نیست و به نظر من تاوانی که اسرائیلی‌ها خواهند پرداخت، تاوان سنگینی خواهد بود.

اسپوتنیک در گزارشی به جزییات ترور هنیه پرداخته و نوشته است: با توجه به اعلام هشدار مراکز امنیتی ایران به تحت تعقیب و تهدید بودن هنیه توسط اسرائیل، هنیه بلافاصله پس از ورود به تهران، تحت شدیدترین اسکورت حفاظتی قرار گرفته و در یک پروتکل امنیتی استثنایی علاوه بر یگان ویژه پلیس حفاظت شخصیت‌ها، نیروهای سپاه حفاظت انصار المهدی (حفاظت ریاست جمهوری) و اطلاعات سپاه نیز در اسکورت وی حضور داشته‌اند‌ و او اسکورتی بزرگتر از اسکورت مقامات دیگر داشته است.

هنیه پس از پایان برنامه در مجلس و بازدید ۴ ساعته از نمایشگاهی در محدوده برج میلاد، حدود ساعت ۹ شب به اقامتگاهش برده می‌شود.

محل اقامت اختصاصی او «مهمانسرای ایثار» واقع در یک مجتمع متعلق به سپاه، واقع در زعفرانیه، خیابان نیاز زاده، خیابان تنابنده در مجاورت کاخ سعد آباد بوده، و مهمانسرا تحت محاصره شدید امنیتی بوده است.

در ساعت ۱.۴۵ بامداد، توسط یک پهپاد کوچک، دقیقا به اتاق هنیه شلیک می‌شود که موجب کشته شدن او و محافظش می‌شود.

گفته شده این ترور توسط نقطه یابی از طریق برنامه واتس اپ خط قطری اش انجام شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از الیا مانیر، روزنامه‌نگار لبنانی گفت: اطلاعات اسرائیل از طریق پیامی در واتس‌اپ، نرم‌افزارهای جاسوسی را روی تلفن هنیه نصب کرده است. این نرم‌افزار جاسوسی امکان شناسایی محل دقیق خانه‌ای را که رهبر حماس در آن قرار داشت فراهم کرد و حمله موشکی به آن را از طریق یک پهپاد انجام داد.

احمد زیدآبادی تحلیلگر سیاسی درباره ترور اسماعیل هنیه نوشت: اسرائیل چه مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را برعهده بگیرد و چه نگیرد، هیچ عاقلی طرف دیگری را مسئول این ترور نخواهد شناخت. اسرائیل به احتمال زیاد می‌توانست هنیه را در قطر یا ترکیه هم ترور کند، اما به عنوان اقدامی از هر جهت تحریک‌آمیز، به عمد تهران را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: اسرائیل به احتمال بسیار، در زمان‌های دیگر هم می‌توانست هنیه را ترور کند، اما به عمد، عملیات ترور را شب بعد از مراسم تحلیف دکتر پزشکیان انتخاب کرد تا دولت جدید را با بحران و آشفتگی و سردرگمی از همان ابتدای کارش روبرو کند.

زیدآبادی افزود: با این ترور، وضع از هر جهت پیچیده و بغرنج شده است. حتی به راحتی نمی‌توان گفت گام درست در کدام جهت باید برداشته شود. جنگ غزه از مدت‌ها پیش به صحنۀ رویارویی مستقیم حزب‌الله و اسرائیل و صحنۀ رویارویی کم و بیش نامستقیم ایران و اسرائیل تبدیل شده است. ادامۀ این جنگ بسیار پرهزینه و پایان دادنش هم بسیار سخت است.

کارشناس سیاسی صداوسیما نیز در مورد ترور هنیه اظهار کرد: ترور‌هایی از این دست از طریق افراد مزدور صورت می‌گیرد؛ ترور از طریق ریزپرنده و هدایت‌شده با ماهواره است؛ چنین تروری دستاورد بزرگی نیست؛ آن‌ها نیروی خارجی هم برای ترور وارد نکردند.

مطلب بعدی...
avkh.jpg
خنده ام می گیرد!


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy