Friday, Aug 2, 2024

صفحه نخست » عقب‌نشینی صداوسیما پس از اعتراض نماینده حماس به اظهارنظر کارشناسان ایرانی

irib.jpgصداوسیمای جمهوری اسلامی تمام نظرهای کارشناسانش را صرفا نظر شخصی آنها خواند. پیش‌تر سعدالله زارعی، از اعضای پیشین سپاه و کارشناس صداوسیما درباره کشته شدن هنیه از طریق نقطه ضعف‌های امنیتی تیم او، صحبت کرده و خالد قدومی، نماینده حماس در ایران به چنین سخنانی اعتراض کرده بود.

صداوسیما ظهر روز جمعه در بخش خبر خود اعلام کرد «گمانه‌زنی‌های داخلی و خارجی» ازجمله کارشناسان در تلویزیون، درباره چگونگی کشته شدن اسماعیل هنیه «نظرات شخصی» است.

این رسانه افزود مراجع رسمی امنیتی کشور هنوز اطلاعات بیشتری در این‌باره در اختیار صداوسیما و سایر رسانه‌ها قرار نداده‌اند.

:::

ایندیپندنت فارسی - در ۴۸ ساعت اخیر، شماری از رسانه‌های حکومتی در ایران و همچنین چند مقام امنیتی، ازجمله سعدالله زارعی، عضو سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، علت ترور موفق اسماعیل هنیه در ساختمان مسکونی متعلق به سپاه قدس را عدم رعایت نکات امنیتی ازسوی تیم حفاظتی گروه حماس و «هک تلفن همراه هنیه از سوی موساد برای ردیابی» عنوان کرده بودند تا بدین طریق، هرگونه ضعف و شکست اطلاعاتی ماموران سپاه قدس در محافظت از مقام ارشد حماس را توجیه کنند.

اما در واکنش به این ادعا، صبح امروز مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین از «ابراز تاسف» خالد قدومی، نماینده حماس در ایران به برخی اظهارنظرهای مطرح در رسانه‌ها درباره «قصور امنیتی و حفاظتی» خبر داد و به‌طور ضمنی، مقصر کشته‌شدن اسماعیل هنیه در تهران را دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کرد.

قدومی در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، این نوع اظهانظرها را «غیر علمی، غیر اخلاقی و مایه تعجب» دانست و تاکید کرد که نظر تحلیلی تیم‌های فنی و امنیتی جمهوری اسلامی، «بر خلاف چیزی است که برخی کارشناسان در تلویزیون ایران مطرح کرده‌اند».

او افزود: «این اظهارات شتاب‌زده به معنای رفع مسئولیت تفسیر خواهد شد، درحالی که وقوع چنین اتفاقی در ایران، امنیت ملی، تمامیت ارضی و حیثیت و اعتبار ایران را نیز زیر سوال برده است.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این سخنان باعث شد تا صداوسیمای جمهوری اسلامی در یک عقب‌نشینی واضح، اعلام کند که «مراجع رسمی و امنیتی هنوز اطلاعات بیشتری را درباره این حادثه تروریستی در اختیار رسانه ملی و سایر رسانه‌ها قرار نداده‌اند و توضیحات ارائه‌شده درباره جزئیات این حادثه در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها تنها گمانه‌زنی شخصی چند کارشناس بوده است».

امروز همچنین حسن هانی‌زاده، کارشناس سیاسی و امنیتی در صداوسیمای ایران نیز در خصوص کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران مدعی شده بود: «اسرائیل ثابت کرد که عوامل نفوذی بالایی دارد که در همین بیروت اقدام به ترورهای متعددی کرده و تجربه بالایی در ترور شخصیت‌ها دارد. ترور هنیه نیز با هماهنگی برخی از کشورهای منطقه بوده است.»

پس از ترور هنیه در بامداد روز چهارشنبه، علاوه بر شمار زیادی از تحلیل‌گران در کشورهای غربی و عربی که از «بی‌حیثیت شدن نظام ایران» سخن گفتند، بسیاری از چهره‌های رسانه‌ای و امنیتی نزدیک به سپاه پاسداران و دفتر رهبر جمهوری اسلامی هم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی نظام در محافظت از جان چهره‌های سیاسی پرداختند و خواستار بازنگری در نحوه مدیریت این دستگاه‌ها شدند.

همچنین توییت بحث‌برانگیز وزیر فرهنگ و ارشاد دولت ابراهیم رئیسی در شبکه ایکس که رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه کشته شده ایران را هم در کنار اسماعیل هنیه، جزو «شهدای مبارزه با اسرائیل» محسوب کرد، موجب شد تا گمانه‌زنی‌ها قبلی در میان بسیاری از ناظران سیاسی درباره دست داشتن موساد و ارتش اسرائیل در «ترور رئیسی و همراهانش» بیش از گذشته مطرح شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy