Tuesday, Aug 6, 2024

صفحه نخست » پیام این دونده افغانستانی از المپیک پاریس به طالبان جهانی شد

با اوج‌گیری پیروزی‌ها و شکست‌ها در المپیک پاریس، «کیمیا یوسفی»، دونده افغانستان با پیام اعتراضی خود نگاه‌های جهان را به سوی وضعیت دختران و زنان کشورش چرخاند

العين فارسی - این ورزشکار ۲۸ ساله پس از این که در مسابقات مقدماتی ۱۰۰ متر به مقام آخر رسید، کاغذی را بیرون آورد که حاوی پیامی مهمی برای دختران و زنان افغانستان بود.

این پیام حاوی چه بود؟

message.jpg کیمیا یوسفی، دونده افغانستانی که برای سومین‌بار در بازی‌های المپیک شرکت می‌کند، به محدودیت‌های وضع‌شده طالبان بر زنان و دختران افغانستان، اعتراض کرد.

او روی این کاغذ نوشت: «آموزش، ورزش، حق ماست»؛ نوشته‌هایی که به رنگ پرچم افغانستان است.

او پس از این اعتراض گفت که «من یک شخص سیاسی نیستم، من آنچه را که فکر می‌کنم درست است، انجام می‌دهم.»

وی افزود: «من می‌توانم با رسانه‌ها صحبت کنم. من می‌توانم صدای دختران افغان باشم. من می‌توانم بگویم که مردم (افغانستان) چه می‌خواهند- آنان حقوق اساسی خود را می‌خواهند؛ آموزش و ورزش.»

کاروان افغانستان در المپیک پاریس از متشکل سه مرد و سه زن است که از سوی کمیته المپیک افغانستان که در خارج از این کشور مستقر است، انتخاب شده‌اند.

از ۶ ورزشکار افغانستانی در پاریس، طالبان فقط مردان را به رسمیت می‌شناسد؛ عطال مشوانی، سخنگوی بخش ورزش دولت افغانستان در اشاره به ورزشکاران مرد گفته این کشور فقط سه نماینده در المپیک ۲۰۲۴ دارد.

کیمیا یوسفی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو پرچمدار افغانستان بود اما به‌دنبال قدرت‌گیری دوباره طالبان پس از پایان المپیک در سال ۲۰۲۱، او موقتا به ایران پناهنده شد.

کمیته ملی المپیک استرالیا و دولت این کشور در همکاری با یکدیگر، برای کیمیا یوسفی و خانواده‌اش ویزا تهیه کردند تا آن‌ها از سال ۲۰۲۲ در این کشور مستقر شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy