Wednesday, Aug 7, 2024

صفحه نخست » فاجعه دیگر در زندان‌های ایران

edam.jpg ۲۲ زندانی در یک روز اعدام شده‌اند. فعالان حقوق بشر در مورد اعدام آن‌ها هشدار داده بودند. با وجود مخالفت‌های گسترده با اعدام‌های روزافزون در ایران، ماشین کشتار جمهوری اسلامی همچنان جان انسان‌ها را می‌گیرد. بر اساس گزارش‌های فعالان و مدافعان حقوق بشر از روز شنبه ۱۳ مرداد تا چهارشنبه ۱۷ مرداد دست‌کم ۳۰ زندانی در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

رادیو زمانه - بامداد چهارشنبه ۱۷ مرداد، دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران ۲۲ زندانی را در زندان قزلحصار کرج اعدام کرد.

جرائم این زندانیان از جمله قتل، مربوط به مواد مخدر و تجاوز عنوان شده است؛ جرائمی که در عرف بین‌المللی و منطبق بر ارزش‌های حقوق بشری به طور معمول حکم مرگ برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) در گزارشی هویت شش تن از این زندانیان که جرائمشان مربوط به مواد مخدر می‌شد را اسماعیل شرفی، محمد غلامی، عبدلله شهنوازی، شهاب ملکی، رسول (نام خانوادگی نامشخص) و (نام کوچک نامشخص) قنبری، احراز کرده است.

بنا به این گزارش، دستگاه قضائی پیش از این هفت نفر از این زندانیان را با اتهام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر، چهار زندانی را به اتهام قتل، سه زندانی تبعه کشور افغانستان را به اتهام «تجاوز و ورود به عنف»، هفت زندانی سنی‌مذهب و یک زندانی دیگر را با اتهام‌های نامشخص، به اعدام محکوم کرده بود.

این زندانیان روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ مرداد جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌‌ و فعالان حقوق بشر نسبت به اجرای حکم آن‌ها هشدار داده بودند.

👈 مطالب بیشتر در رادیو زمانه

در روزهای اخیر ماشین کشتار جمهوری اسلامی خاموش نبود و همچنان جان انسان‌ها را می‌گرفت. سه‌شنبه ۱۶ مرداد رضا (غلامرضا) رسایی، از بازداشت‌شدگان جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی را در زندان مرکزی کرمانشاه اعدام کردند. او برپایه اعتراف‌های اجباری به قتل یک فرمانده سپاه متهم و به اعدام محکوم شده بود.

به خانواده رضا رسایی پیش از اجرای حکم اطلاع و اجازه ملاقات با او داده نشده و به آن‌ها گفته شده بود که باید جسد رضا رسایی را در جایی دورافتاده به خاک بسپارند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز خبر داد که شنبه ۱۳ مرداد سه زندانی به نام‌های جواد امیری، نقی قربانی و رضا (حمید) رستمی در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند. جرائم آن‌ها نیز به مواد مخدر مربوط می‌شد و آن‌ها را برای اجرای اعدام از زندان پیربنوی شیراز به زندان عادل‌آباد این شهر منتقل کرده بودند.

همچنین به‌گفته شبکه حقوق بشر کردستان حکم اعدام حمزه گراوند، زندانی اهل کوهدشت استان لرستان که پیشتر به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، بامداد سه‌شنبه ۱۶ مرداد در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد.

همزمان با اعدام این زندانی، شبکه حال‌وش که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد نیز اعلام کرد که دو زندانی دیگر به نام‌های آزاد عبداللهی و امین‌الله نارویی در همین زندان اعدام شده‌اند.

همچنین بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه، حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل عمد به نام اکبر گوهری در زندان سبزوار اجرا شد.

بدین ترتیب بر اساس گزارش‌های فعالان و مدافعان حقوق بشر از روز شنبه ۱۳ مرداد تا چهارشنبه ۱۷ مرداد دست‌کم ۳۰ زندانی در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند که در این مدت کوتاه رقم تکان‌دهنده‌ای است.

اعدام‌ها در ایران در حالی ادامه دارد که زندانیان ۱۸ زندان ایران بیست‌وهشتمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» را روز گذشته با اضافه شدن زندانیان سیاسی بند زنان و مردان زندان لاکان به این کارزار برگزار کردند.

زندان‌های اوین (بند زنان، بند ۴، بند ۶، بند ۸)، زندان قزلحصار (بند ۳ و بند ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان خرم‌آباد، زندان خوی، زندان نقده، زندان سقز، زندان تبریز، زندان مشهد، زندان قائم‌شهر، زندان اردبیل، زندان کامیاران، زندان مریوان، زندان سلماس، زندان ارومیه، زندان بانه و زندان نظام شیراز در این کارزار شرکت دارند.

طبق آخرین گزارش سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ که شنبه ۱۳ مرداد / ۳ اوت منتشر شد، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه ژوئیه، دست‌کم ۳۰۰ نفر را در زندان‌های مختلف ایران اعدام کرده است. بر اساس آمار گردآوری‌شده از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و دو کودک-مجرم اعدام شده‌‌اند که حکم ۷ نفر در ملاءعام به اجرا درآمده است. همچنین در همین سال ۱۷۲ نفر دیگر به اعدام محکوم شدند.

سازمان عفو بین‌الملل ۹ خرداد / ۲۹ مه در گزارش سالانه خود درباره اعدام‌ها در جهان گفته بود که افزایش شمار اعدام‌ها در ایران موجب شده است که تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر برسد.

بنا به این گزارش، در سال ۲۰۲۳ «اوج عظیم اعدام‌های ثبت‌شده در درجه نخست مربوط به ایران بود».

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده بود که در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۸۵۳ نفر در ایران اعدام شدند که نشان‌دهنده افزایش ۴۸ درصدی نسبت به ۵۷۶ نفر در سال ۲۰۲۲ است.

به‌گفته این نهاد مدافع حقوق بشر، اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران افزایش یافته و ۵۶ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در سال ۲۰۲۳ را تشکیل می‌دهد که نسبت به ۲۵۵ اعدام ثبت‌شده در سال ۲۰۲۲، ۸۹ درصد افزایش داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy