Wednesday, Aug 7, 2024

صفحه نخست » ابراهیم نبوی: اسماعیل هنیه، رئیسی، هلیکوپتر، موشک

01_nbvi_hani_rs_rkt.jpgابراهیم نبوی - زیتون

یک، تنفیذ و تحلیف و غیره

بالاخره ماه عسل کوتاه پزشکیان تمام شد و ایشان جدّی جدّی تبدیل شد به رئیس جمهور رسمی ایران. تا این لحظه که کمتر از یک هفته از عمر دولت پزشکیان می‌گذرد، هنوز نه رهبری پاچه دولت را گرفته و نه عزیزان پایداری و اصولگراها گیر سه پیچ به دولت داده‌اند. کم کم داریم نگران می‌شویم. آیت‌الله خامنه‌ای تا این لحظه خودش را کنترل کرده و یک جوری دارد برخورد می‌کند که داریم نگران می‌شویم نکند ماجرای هلیکوپتر یک چیزی توی مایه‌های استخر باشد. یک دفعه می‌بینی خامنه‌ای راه افتاد رفت کوچه اختر وایستاد وسط میرحسین و زهرا رهنورد و گفت: ما سه تا رو دارین کجا می‌برین؟

دو: اسماعیل هنیه، هلیکوپتر و موشک

اسرائیل در همان روز اول ریاست جمهوری زد وسط تهران اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را با موشک در تهران ترور کرد و ثابت کرد که ما در تهران هم اگر بنا باشد بزنیم می‌زنیم. تازه همین چند روز قبل بود که هنیه در پاسخ به کشته شدن فرزندانش توسط اسرائیل گفته بود کشته شدن فرزندانم اثری در سیاست‌های حماس در مورد اسرائیل ندارد. فکر کنم اسرائیل بعد از شنیدن این جمله تصمیم گرفته حالا که مشکل با کشتن بچه‌های طرف حل نمی‌شود، با خودش مشکل را حل کند. ظاهرا قرار بود سیاست حمایت از فلسطین و سوریه و لبنان به معنای گسترش مرزهای دفاعی ایران تا اسرائیل باشد. حالا مرزهای اسرائیل به جای باریکه غزه تا تهران کشیده شده است.

بعد از انتخاب پزشکیان اسرائیل تاکید کرده بود که اگر جلیلی روی کار می‌آمد به نفع اسرائیل بود. البته تصور کنید اگر به جای اینکه ساعت دو نیمهشب بزنند هنیه را ترور کنند صبح موشک را می‌زدند به مجلس، کلهم آش را با جاش می‌بردند. هشتاد و شش تا کشور شاکی می‌شدند و کلی تلفات به همه کشورهای دنیا وارد می‌شد.

یعنی اگر یک بی حجاب همراه هنیه بود، الآن دستگیرش کرده بودند و هنیه هم در بازداشت بود و الآن زنده مانده بود. این سپاه پاسداران را باید داد به جایش از روسیه یا چین خروس قندی گرفت. وزارت دفاع آقای شمخانی دو تا معاونش یعنی عسگری و اکبری جفتشان جاسوس از کار درآمدند. سردار سلیمانی را هم که در بغداد ترور کردند، هنیه را هم در تهران ترور کردند، آدرس عماد مغنیه را هم که معاون آقای شمخانی برای ترور به اسرائیل داده بود. یعنی این سپاه پاسداران این همه موشک را برای عمه‌جان گلباجی اینجانب تولید کرده بود؟

هرچه ملت گفتند ما نه رفاه داریم نه آزادی، گفتند در عوض امنیت دارید. حالا سرداران سپاه که بلدند دخترهای مردم را بخاطر روسری بزنند و بکشند، وسط تهران امنیت میهمان ویژه خودشان را نمی‌توانند حفظ کنند. راست و حسینی فکر کنم دلیل اینکه صبح سه شنبه نهم مرداد به مجلس حمله نکردند بخاطر نمایندگان کشورهای عربی بوده و کلا نقطه‌ای حمله کردند به طرف. به نظرم جمهوری اسلامی نه در شرایط تلافی است و نه این کاره است که بخواهد اقدام تلافی جویانه بکند. البته همه اسرائیل را تهدید کردند و برادران سپاه اعلام کردند که خونخواهی خواهند کرد، ولی بعید می‌دانم این امامزاده معجزه‌ای بکند. فعلا نیویورک تایمز به نقل از یک منبع ناآگاه گفته بمب ساعتی را از دو ماه قبل گذاشتند، سپاه هم اعلام کرده پرتابه هفت کیلویی بوده، لامروت‌ها نمی‌دانند بمب بوده یا موشک ولی وزنش را دقیق می‌گویند. نکته جالب اینکه گفته‌‌اند کسی که در اتاق بوده دیده با همان چشم‌های کورشده‌اش که موشک وارد اتاق شده و زرپی خورده به هنیه. نکته جالب نظرات افرادی است که می‌گویند محل اقامت از دو ماه قبل بمب گذاری شده بود. یعنی همین‌طوری پیش برویم معلوم می‌شود اصلا اسرائیل توی انتخاب پزشکیان و زمان مراسم تحلیف و تنفیذ او نقش داشت، اصلا خودشان رئیسی را کشتند که بعد انتخابات بشود و بعد در مراسم تحلیف که اسرائیل خبر داشت اسماعیل هنیه به مراسم خواهد آمد، و در همان ساختمان اقامت خواهد کرد و روی همان تخت سمت چپ اتاق خواهد خوابید بمب را کار گذاشتند و از راه دور( احتمالا از فاصله سه متری) آن را منفجر کردند.

همزمان با همین اقدام و در همان روز اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی به مجدل شمس زرپی زد به یک ساختمان در بیروت و فواد شکر مسئول عملیات موشکی حزب‌الله را با کل ساختمان نابود کرد. رهبر جمهوری اسلامی پس از شنیدن خبر اسماعیل هنیه اظهار داشت: خوب شد بهش نگفتم شب بیاد خونه ما بخوابه؟ فعلا برادران سپاه بروند خودشان را جمع و جور کنند. بی‌عرضه‌های نالایق!

سه: شام آخر المپیک پاریس ۲۰۲۴

جدا مارکس بیخودی در « هجدهم برومر لوئی بناپارت» نگفته بود که پاریس شهری است که همیشه آماده انقلاب است. مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ به شکل حیرت‌انگیزی پر از خلاقیت، نبوغ، شکوه، محتوای عالی و شجاعت در عبور از مرزهای تعریف شده رایج برگزار شد. فرانسوی‌ها همه افتخارات خودشان را در یک نمایش اولترا مدرن به رخ جهان کشیدند.

از معماری پاریس گرفته تا انقلاب فرانسه و هنر فرانسه، از نقاشی و معماری و سینما و کتاب و موسیقی، همه و همه در یک مجموعه باشکوه برای صدها هزار نفر مردمی که مستقیما در پاریس بیننده افتتاحیه بودند برگزار شد. تلفیق موسیقی اپرایی و هوی متال اگرچه قبلا در اندازه‌های کوچک‌تر عرضه شده بود( یک نمونه ساده آن در تلنت شوی اسپانیا توسط خانمی به نام کریستینا راموس به سال ۲۰۱۶ عرضه شد.) عرضه آثار برجسته هنری بخصوص نقاشی‌های موزه لوور در یک نمایش حیرت‌انگیز و با شوخ طبعی کفرآلود فرانسوی انجام شد.

در افتتاحیه آثار هنری بسیاری به اشکال مختلف عرضه شد، مثلا هجویه‌ای از شام آخر لئوناردو داوینچی، تصویر فیلم سفر به ماه ژرژ ملی‌یس، تصویر قایق نشان ملی پاریس که در آن بانوی خواننده اپرا ایستاده بود، تصویر مری آنتوانت با لباس قرمز که سز بریده‌اش با گیوتین را در دست داشت و با همان سر بریده آواز می‌خواند، آیا ناکامورا با لباسی طلایی رنگ که تصویر مجسمه‌های بام ساختمان اپرا ی پاریس را نمایش می‌داد، و صدها تصویر گوناگون توسط توماس جولی( یا به قول فرانسوی‌ها توما ژولی) کارگردانهنری جوان ۴۲ ساله فرانسوی برنامه خلق شد. در این افتتاحیه ورزشکارانی مانند زین الدین زیدان، رافائل نادال، تدی راینر و خوانندگان سرشناسی مانند سلین دیون، لیدی گاگا و آریاناگرانده شرکت داشتند. رژه تیم‌های شرکت کننده زیر باران در قایق‌هایی که روی رودخانه سن حرکت می‌کردند، در حضور جمعیتی عظیم برگزار شد. حضور زنان در افتتاحیه چشمگیر بود و در افتتاحیه معلولین و پناهندگان هم حضور داشتند. نکات مهم این افتتاحیه را چنین می‌توان گفت:

یک، اعتراضات شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به نشانه‌های کفرآمیز و نمادهای همجنسگرایان و سایر اقلیت‌های جنسی در ابعاد وسیع صورت گرفت، حتی ترامپ هم این مراسم را شرم آور خواند. فرقه انگایکان مصر، الازهر، اتحادیه جهانی علمای مسلمان، اسقفهای فرانسه، کلیسای ارتودوکس دوسیه، نخست وزیر مجارستان و کلا همه کسانی که به نحوی با آزادی فکری و زیستی مردم مخالفند با این مراسم مخالفت کردند و آن را غیراخلاقی و شرم آور خواندند. چنین وحدت نظری در حمله به داعش هم تا کنون دیده نشده بود.

دو، البته که این بار اول نیست، وقتی آثار مدرنی مثل برج ایفل، هرم بلوری موزه لوور، یا موزه پمپیدو ساخته شده بود، بسیاری از هنرمندان این آثار را به هم ریختن هنر زیبای فرانسوی خوانده بودند، اما فعلا همه آنها فراموش شده‌اند و این آثار باقی مانده اند.

سه، هموطنان عزیز که از هیچ فرصتی برای فحاشی به هر نوع مسلمانی خودداری نمی‌کنند همه در رسانه‌های حقیقی و مجازی از توهین به اعتقادات مسیحی و توهین به اخلاقیات و همچنین توهین به سلطنت ابراز ناراحتی کردند.

در مجموع افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ باشکوه، نبوغ آمیز و زیبا و پر از معنا و فرهنگ و هنر و خلاقیت بود. یکی از فالوورهای من در اینستاگرام در مطلبی که من در دفاع از این افتتاحیه نوشته بودم، پرسیده بود: آیا اگر عین همین توهین‌ها را به اسلام کرده بودند باز هم دفاع می‌کردی؟ و من پاسخ دادم: اتفاقا در ماجرای شارلی عبدو تندتر از این انتقادات را از اسلام کردند و من از آن دفاع کردم. به هر حال دست ماکرون و ژولی و مجریان برنامه درد نکند.

چهار، کابینه پزشکیان و حوادث مولمه

شورای راهبری کابینه مسعود پزشکیان که احتمالا به ریاست ظریف تشکیل شده بود به کار خودش خاتمه داد و اعلام داشت که ما فهرست وزرا را به رئیس جمهور تحویل دادیم. عکس یادگاری را هم گرفتند، فعلا به نظر می‌رسد با حمایتی که رهبری از پزشکیان کرده و برخورد قالیباف و مجلس با رئیس جمهور جدید احتمالا مسیر کابینه با مشکل جدی مواجه نشود. تا تنور گرم است باید وزرا را چسباند به تنور. فعلا رهبری و مجلس گرم هستند، حالی‌شان نیست، یا در واقع توی رودربایستی گیر کردند. بر پزشکیان است که یک کابینه تر و تمیز و شیک را به رای دهندگانش تقدیم کند. البته فعلا انتخاب اولش که عارف است، انتخاب بدی نیست. فقط بیست سال سنش زیاد است. در واقع همان معاون اول خاتمی را گذاشته جای خودش. انتخاب ظریف به عنوان معاون راهبردی یا در واقع همان رئیس اتاق فکر دولت هم انتخاب خوبی بود. از انتخاب طیب‌نیا به عنوان مشاور عالی رئیس جمهور هم راضی هستم، دستش درد نکند. تعدادی مشاور و معاون دیگر هم فعلا منصوب شده‌اند که ترکیب این انتصابات نشان می‌دهد که احتمالا دولت قابل قبولی توسط پزشکیان به مجلس معرفی شود.

اسم کابینه را هم خیلی خوب انتخاب کردند، کابینه وفاق ملی، اسمش که خوب است، رسمش هم خوب بشود زیاده عرضی نیست. مطابق معمول اپوزیسیون خارج از کشور و احتمالا داخل کشور به غرغر زدن‌های خودشان ادامه دادند و همگی بالاتفاق مدعی شدند که پزشکیان نماینده خامنه‌ای است. خدا حافظش کند احمد زیدآبادی را که همیشه به عنوان تحلیل‌گر معکوس اتفاقات سیاسی نظر می‌دهد، وقتی میرحسین موسوی در سال ۱۳۸۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، او را کاندیدای رهبر خواند. الآن پانزده سال است خجالت می‌کشد از جلوی کوچه اختر رد بشود. رهبر جمهوری اسلامی در یک چرخش قهرمانانه اظهار داشت: « انگیزه‌ای برای مخالفت با برخی کشورهای اروپایی نداریم، آنها با ما خوب برخورد نکردند.» ای جانم! بچه تازه زبانش باز شده. همینجوری ادامه بده دستت درد نکنه.

پنج، برای آزادی

شروین حاجی پور موزیسین و خواننده ترانه « برای آزادی» که تبدیل به سرود جنبش « زن، زندگی، آزادی» شد در یک پست اینستاگرامی خودش اعلام کرده که باید به مدت سه سال و چند ماه برود زندان. واقعا مملکتی داریم. اینقدر این اتفاقات طبیعی و جاری شده که برای هیچ کس دیگر این سئوال پیش نمی‌آید که به چه دلیل یک هنرمند برای خواندن یک ترانه برود زندان. خود شروین مظلومانه و منطقی سئوال کرده که من چطور می‌توانستم مدنی تر و غیرخشونت‌آمیز تر از این اعتراض کنم؟ البته اصل قضیه همین است، آنها با اعتراض خشونت آمیز خیلی کاری ندارند، فقط اگر دست شان برسد می‌کشند. اگر اعتراض مدنی باشد اتفاقا بیشتر ناراحت می‌شوند. محمدرضا جلایی پور در صفحه اینستاگرام خودش نوشته که بیانیه اعتراض به دستگیری شروین را امضا کرده، از شما می‌خواهم شما هم آن بیانیه را امضا کنید. تا دیروز صدهزار نفر زیر بیانیه را امضا کردند.

از طرف دیگر دادستانی علیه « علی ضیاء» مجری و سازنده برنامه‌های یوتیوبی « باضیا» اعلام جرم کرده است. ظاهرا این اعلام جرم به خاطر مصاحبه او با اردشیر رستمی کاریکاتوریست و هنرمند است. رستمی در این گفتگو درباره همجنسگرایی اعلام نظر سئوال کرده: « چرا همجنس‌گرایی بد است؟» اتفاقا این گفتگو را نگاه کردم، به نظرم نگاه کنید، جالب است. اردشیر رستمی کلی کارهای خلاق در حوزه‌های مختلف داشته، یک تقویم او را که سالها قبل منتشر شده بود خیلی دوست داشتم. راستی! چرا همجنسگرایی بد است؟ یک سری به کتاب دکتر سیروس شمیسا بزنید بعد با هم حرف خواهیم داشت.

شش: مادورو، الاغ و ایلان ماسک

واقعا پوپولیزم مصیبتی است، وقتی در کشوری ریشه می‌کند مثل ایدز به جمع بزرگی سرایت می‌کند و حالاحالاها ریشه کن نمی‌شود. بعد از چهارده سال که هوگو چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا با لباس‌های قرمز و زرد و آبی و سخنان گل درشت و دشمنی پارانوئید علیه آمریکا ریق رحمت را سر کشید، نیکولاس مادورو که ظاهرا راننده چاوز بود الآن دو دوره شش ساله رئیس جمهور زورکی ونزوئلاست. یعنی این دو تا دسته گل ونزوئلا را به عنوان یکی از مرفه‌ترین و مدرن‌ترین کشورهای آمریکای لاتین تبدیل به یک آشغالدانی عظیم کردند و فعلا این کشور در فاجعه اقتصادی دست و پا می‌زند و قریب هشت میلیون مهاجر فراری از کشور در این دوران داشته لست.

در همین سه چهار روز گذشته مادورو برای بار سوم در انتخابات پیروز شد. البته رقبای او و به نظرم عقل سلیم به ما می‌گوید که در انتخابات تقلب شده است. به همین دلیل ایلان ماسک که در این روزها در کنار پنجاه و هشت شغل اصلی رئیس و کاربر توئیتر سابق یا همان ایکس فعلی است در یک توئیت اعلام کرد که مادورو در انتخابات تقلب کرده است. « مادورو» در واکنش به ادعای ایلان ماسک در یک سخنرانی تلویزیونی او را به چالش کشید و گفت: «رسانه‌های اجتماعی یک واقعیت مجازی را ایجاد می‌کنند و چه کسی واقعیت مجازی را کنترل می‌کند؟ دشمن اصلی ما، ایلان ماسک معروفاو در ادامه افزود: «آیا مبارزه می‌خواهی؟ بیا ! من آماده‌ام و از تو ایلان ماسک نمی‌ترسم. بیا هر جا که تو می‌خواهی، مبارزه کنیممادورو ماسک را متهم کرد که می‌خواهد با موشک‌ها و ارتش خود «به ونزوئلا حمله کند.»

ایلان ماسک همچنین توئیت یکی از مخالفان مادورو را که نوشته بود: « الاغ بیشتر از مادورو می‌فهمد.» بازنشر کرد و البته کمی که بیشتر فکر کرد تجدید نظر کرد و نوشت من از اینکه به این حیوان بیچاره توهین کردم عذر می‌خواهم.( نقل به مضمون) فعلا تا به حال بین دو تا شش نفر در اعتراضات گسترده در ونزوئلا کشته شدند. البته می‌فهمم که آمریکایی‌ها دشمن ونزوئلا هستند و بایدن و اوباما و ترامپ هم ندارد، اما مادورو هم مصیبتی است. خداوند ما را از انواع بلایای ارضی و سماوی حفظ کند. از طرفی آمریکا هم از رقیب انتخاباتی مادورو به عنوان منتخب انتخابات ونزوئلا حمایت کرد و این رقیب انتخاباتی با وجود خطر دستگیری خودش هم دیروز در تظاهرات اعتراضی به مادورو شرکت کرد.

از طرف دیگر رضا پهلوی بعد از حل مشکلات انقلاب ایران اقدام به حمایت از جنبش مردم ونزوئلا کرده و گفت: « مردم ایران در کنار معترضان ونزوئلا ایستاده‌اند.» مردم ایران هم اظهار داشتند: « رضا جان! فعلا دستمون بنده، صبر کن این ماجرای پزشکیان و هنیه را حل کنیم، چشم. اومدیم.» در همین راستا وزارت کشور ونزوئلا اقدام معترضان به انتخابات را کودتا خواند. من نمی‌فهمم یعنی چی که هر درگیری را کودتا می‌خوانید؟ کودتا تعریف دارد، به هر کسی که آمد توی خیابان و به چیزی با اسلحه یا بی اسلحه اعتراض کرد که نمی‌شود کودتاچی گفت.

هفت، اعتیاد زیر پنج سال

آدم بعضی اوقات شک می‌کند در این عبارت که « امام زمان مستقیما جمهوری اسلامی ایران را اداره می‌کند.» اما بعضی خبرها را که می‌خوانیم شک‌مان به یقین تبدیل می‌شود. مثلا همین خبر که چهار کودک زیر پنج سال در خراسان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در ماه گذشته کشته شدند. این سوء مصرف را برای این آوردم که بقیه کودکان زیر پنج سالی که مواد مخدررا درست مصرف می‌کردند، مشکلی ندارند. یعنی آدم سرش را باید بکوبد به یک دیوار سیمانی وقتی این خبرها را می‌خواند.

فعلا شهر در امن و امان است، غیر از مصرف مواد مخدر و کشته شدن هنیه و زندان رفتن شروین حاجی پور و صدها مصیبت دیگر بقیه موارد حل است. مسئولان امر اعلام کردند در این وضعیت مصیبت‌بار که ارز نداریم و قیمت آن از بعد از انقلاب ده هزار برابر شده، ارز اربعین به زودی به زائرین کربلا تخصیص داده می‌شود. اصلا نگران نباشند. در همین حال اخبار خوب و بد دیگری هم اتفاق افتاده که ما همه را یک جا همین آخر می‌نویسیم. یکی این که مهدی طارمی فوتبالیست متخصص پنالتی پس از موفقیت چندین باره در لیگ پرتغال در سه بازی اولش با اینتر میلان پنج گل زده و یک پاس گل داده، پای این فوتبالیست بوشهری درد نکند. البته ظاهرا چشم خیلی‌ها شور بوده و طارمی در تمرین دو روز قبل آسیب دیده و تا چند روزی نمی‌تواند بازی کند. اسفند دود کنید برایش که بیشتر از این چشم نخورد.

همچنین یک اتفاق بسیار مهم دیگر هم رخ داد. ماشین نیسان آبی که از ۵۴ سال قبل فقط با رنگ آبی تولید می‌شد و عاشقان زیادی داشت و دارد و یک سریال شیک هم با نویسندگی سعید هوشیار درباره نیسان آبی نوشته شده، بالاخره با رنگ طلایی هم منتشر شد. خدا رحمتش کند صاحب کمپانی اتومبیل سازی فورد تا سالها فقط فورد مشکی تولید می‌کرد. از او پرسیدند: اگر کسی بخواهد ماشینی غیر از فورد مشکی سوار شود مشکلی وجود دارد، او پاسخ داد: نه، هر کسی هر رنگی بخواهد ایراد ندارد، ولی ما فقط رنگ مشکی داریم.

تا هفته بعد و گزارش هفتگی بعد...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy