Thursday, Aug 8, 2024

صفحه نخست » بلندگوهای نفرت‌پراکنی؛ نعیمه اسلاملو، آموزگار حجاب‌بان‌ها کیست؟

8-2.jpgایران وایر - ایلیا قنبرزاده : زنان حامی جمهوری اسلامی که به این نظام سیاسی «حجاب» و «جهاد تبیین» اعتقاد دارند، گاه به بلندگوهای نفرت‌پراکنی حاکمیت بدل می‌شوند و به دنبال سرکوب زنانی هستند که می‌خواهند پوشش خود را آزادانه انتخاب کنند. یکی از این چهره‌ها، «نعیمه اسلاملو» است که در محافل نزدیک به جمهوری اسلامی، به خاطر فعالیتش در حوزه حجاب چندین بار تقدیر شده است.

در برخی سایت‌ها از او با عنوان «فعال حوزه حجاب و عفاف» و همچنین «نویسنده برتر حوزه حجاب و خانواده» یاد شده است.

اسلاملو که در سال ۱۳۵۸ به دنیا آمده، نویسنده حداقل ۱۵ جلد کتاب در موضوع حجاب است. در مراسم رونمایی یکی از کتاب‌هایش به نام «فرشته‌ها هم عاشق می‌شوند»، می‌گوید: «با مشاهده تلاش ضدانقلاب برای تخریب وجهه زن در کشور، انگیزه‌ام برای نوشتن کتاب بیشتر شد.»

او در جای دیگری تاکید می‌کند که اراده خود برای کار حجاب را از رهبر جمهوری اسلامی گرفته است. بعد تعریف می‌کند که در نمایشگاهی با رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده و «سیدعلی خامنه‌ای» به او گفته است: «از کار کردن برای حجاب خسته نشوید.»

گویا همین جمله، منبع اشتیاق نوشتن چندین جلد کتاب و انجام چندین مصاحبه و سخنرانی برای اسلاملو بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او در عین حال مدیر مسوول «موسسه خیبر» است و شعار «از کار برای حجاب خسته نشوید» را برای موسسه خود برگزیده است؛ موسسه‌ای که اخیرا دوره آموزشی رایگان ۶۰ ساعته «مُبلغ عفاف و حجاب» برای داوطلبان برگزار می‌کند تا به زنان «بدحجاب» در «طرح طوبی» تذکر دهند.

اسلاملو از جمله کسانی است که رویکردهای کشورهای اسلامی را در مورد حجاب نمی‌پذیرد و معتقد است: «شاخص ما، اقدام‌ها و کارهای کشورهای مسلمانی مثل عربستان، افغانستان، مالزی و... نیست. باید در نظر داشته باشیم اسلام در این مورد چه می‌گوید.»

بر همین اساس، در ایام محرم با دخترانی که در شهر کرج در هیاتی حاضر شده و سینه می‌زدند، مخالفت کرد و در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ویراستی» نوشت: «دردآورترین صحنه‌های این روزها حضور هنجارشکنانه زنان جلوه‌گر در هیئت‌هاست. انگار خدا این نشانه را آورده پیش چشم ما مدعیان عشق به سیدالشهدا تا دردمان بگیرد و یادمان بیاید که هیئت محل جهاد تبیین است برای ایجاد تحول در باورها وگرنه سیلِ بی‌اعتقادی و بی‌آرمانیِ جامعه، هیئت‌ها را هم با خود خواهد برد.»

نتیجه بی‌حجابی، فرزندان نامشروع است

در حالی که زنان بسیاری در ایران به خاطر قانون حجاب اجباری و به واسطه «گشت ارشاد» دستگیر شده و مورد بازخواست و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، این نویسنده حوزه حجاب معتقد است: «اساساً حجاب شرعی در کشور ما اجباری نیست. تصور می‌کنم به جای حجاب اجباری باید از واژه ضابطه‌مند شدن پوشش اجتماعی استفاده کنیم.»

او از حجاب اجباری در ایران دفاع می‌کند و معتقد است: «نتیجه آزادی جنسی در جهان غرب، افزایش فرزندان نامشروع و روابط بی‌ضابطه است.»

می‌گوید: «مسایل بی‌بندوباری جنسی گریبان‌گیر مردم جهان شده و دختران و پسران زیادی قربانی می‌شوند. در جوامعی که پایبند به اخلاق و معنویات هستند، آرامش و امنیت بیشتر است، کرامت زن بالاتر است.»

اسلاملو این باور بی‌اساس را پیش می‌کشد: «در جوامعی که از احکام شرعی و ارزش‌های اخلاقی درباره روابط بین زن و مرد فاصله گرفتند آمار خیانت، تجاوز، طلاق، افزایش فرزندان نامشروع، کودک‌آزاری و اقسام انحرافات جنسی در این جوامع بیشتر است.»

دلیل این نگاه او به حدیثی از «حضرت زهرا» باز می‌گردد که می‌گوید: «بهترین زنان آن است که [بدون ضرورت] مردان [نامحرم] را نبینند و مردان [نامحرم] نیز آنها را نگاه نکنند.»

اسلاملو معتقد است: «این سخن حضرت زهرا به طور قطع ضامن پایداری جوامع و مایه استحکام خانواده‌هاست و اکنون جامعه‌شناسان غربی عمق این مطلب حضرت را به خوبی درک می‌کنند و در تجربه‌های علمی خویش به آن دست یافته‌اند.»

او مدام در ذهن و زبان خود غرب و ایران را در زمینه حجاب مقایسه می‌کند و می‌گوید مجموعه‌ای از عوامل باعث بروز بدحجابی در کشور شده‌اند.

از نظر اسلاملو، این عوامل عبارتند از «نفوذ فرهنگی بیگانگان به کشور»، کم‌کاری نهادهای فرهنگی» و «پشتیبانی عده‌ای از شبه روشن‌فکران غرب‌گرا».

در مصاحبه دیگری، عامل چهارمی را هم به نام «رسانه» بر لیست خود اضافه کرده است: «رسانه‌های بیگانه با تهیه و تولید برنامه‌های ویژه به زنان کشورمان می‌گوید چرا در خیابان‌ها نمی‌رقصید؟ در صورتی که نمی‌گوید این زن با رقصیدن در خیابان چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند؟ جز اینکه بگوید من هیچ نیستم و فقط یک تن هستم، حرف دیگری برای گفتن دارد؟ آنها می‌خواهند این باور را در زنان ایجاد کنند که تو همه تنت هستی و نه چیز دیگر! پس برو برقص و بدنت را نشان بده.»

مشکل اصلی، ندانستن جوانان است

اسلاملو معتقد است: «دشمن ما در این سال‌ها روی غریزه و جذابیت‌های ظاهری و لذت‌های زودگذر کار کرده است. این میل و گرایش از یک طرف، نقشه‌های دشمن از طرف دیگر به همراه کم‌کاری‌های ما باعث این وضعیت شده است. هر چقدر در این چهل سال دشمن علیه حجاب، حرفه‌ای و هنری کار کرده و جذابیت‌های فرهنگ برهنگی را بزک کرده است، از این طرف ما کم‌کاری کردیم. "ما" هم در اینجا یعنی مجموعه‌ی حاکمیت، حوزه و دانشگاه و متدینین جامعه هستند.»

او نیز مانند ریيس‌جمهوری جدید ایران می‌گوید: «آن نوجوانی که حجاب را رعایت نمی‌کند، به دلیل این است که پیام حجاب به او نرسیده است. اصلاً‌ حجاب را نفهمیده است.»

می‌گوید: «من فکر می‌کنم مشکل اصلی جوانان ندانستن و نشنیدن و خوب نگفتن است.»

اسلاملو معتقد است آن‌چه جوانان نمی‌دانند، اثرات اجتماعی حجاب است: «نوع پوشش و رفتار عفیفانه یا غیرعفیفانه‌ی ما در جامعه روی همدیگر اثر دارد. دختر جوان ما می‌گوید به من چه ربطی دارد برای اینکه آن مرد به گناه نیفتد، من رعایت کنم. اصلاً چه ربطی به دیگران دارد. این مواضع از اینجا نشأت می‌گیرد که مخاطب موضوع را نفهمیده و یا به او نفهماندیم و متوجهش نکردیم و اطلاعات ندادیم که نوع پوشش و رفتار عفیفانه و غیرعفیفانه‌ی ما در جامعه اثر دارد.»

در واقع به خاطر اثرگذاری اجتماعی حجاب و لزوم توجه به این اثرات اجتماعی است که معتقد است باید به وضعیت حجاب در جامعه رسیدگی کرد. اما به صراحت چیزی در مورد گشت ارشاد نمی‌گوید. این در حالی است که از عملکرد موسسه‌اش پیدا است با تذکر خیابانی نه تنها مشکلی ندارد بلکه حتی آن را تشویق هم می‌کند.

او در یک سخنرانی تاکید کرده است: «در جامعه‌ای که غالب جامعه موافق ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی، اسلامی و دینی هستند نمی‌توان به خاطر خوشامد عده‌ای معدود، تمام جامعه را در معرض آسیب قرار دهیم. راهکار این است که اهمیت این ارزش اجتماعی را با جهاد تبیین در جامعه نشان دهیم. در رسانه‌ها نشان دهیم افرادی که به اخلاق جنسی و پوشش عفیفانه ملتزم نیستند دچار چه آسیب‌هایی شده‌اند.»

حجاب برای سلامت روان جامعه است

اسلاملو از این که برخی در ایران می‌گویند به اقتصاد توجه کنید نه حجاب زنان، ناراحت است. در واکنش به این افراد می‌گوید: «البته خیلی زشت است که یک عده‌ای همه ارزش‌های اخلاقی و انسانی را با مادیات پول و شکم ارزیابی کنند. اما کسی نگفته است که شما اگر عفاف و حجاب را رعایت کنید مشکلات کشور حل می‌شود.»

در مقابل تاکید می‌کند رعایت عفاف و حجاب برای حل مشکلاتی مانند «بی‌وفایی»، «خیانت»، «طلاق»، «بی‌توجهی همسران» و «مزاحمت» است.

می‌گوید مساله حجاب برای حفظ خانواده و حفظ ریشه زندگی است.

او در یک فایل صوتی می‌گوید: «واقعا مردم باید به این فکر کنند که کدام دزد دزدتر است؛ دزد پول ما یا دزد عشق زندگی ما.»

اسلاملو مساله را کلان‌تر هم ارزیابی می‌کند و می‌گوید هر کشوری که به دنبال شرافت و ارزش‌هایش بوده، مورد ظلم «مستکبران» و «سلطه‌گران» قرار گرفته است.

از همین زاویه، موضوع حجاب را به اپوزیسیون هم گره زده و بیان می‌کند: «اما اپوزیسیون جمهوری اسلامی ادعای دیگری دارد. آن‌ها در ۱۴۰۱ در خیابان‌ها آمدند، حجاب از سر برداشتند و برهنه شدند ادعای حل مشکلات اقتصادی داشتند این در حالی است که کسی در جمهوری اسلامی چنین ادعایی ندارد.»

او تاکید می‌کند: «آن‌ها با این کارشان بر مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات فرهنگی را هم می‌خواهند اضافه کنند.»

همین منطق را در یک مصاحبه دیگر نیز پی‌ گرفته و گفته است: «کارکرد حجاب را میتوان در سلامت روان در حوزه‌ی فردی، آرامش روانی و احساس تعریف کرد. کارکردهای حجاب در حوزه‌ی خانوادگی عبارتند از آرامش خانوادگی، شکل‌گیری عشق، محبت واقعی، پایداری عشق و ماندگاری عشق. در حوزه‌ی اجتماعی باعث امنیت اجتماعی می‌شود.»

حجاب و ولایت فقیه دو ستون اصلی جمهوری اسلامی

اسلاملو که در یکی از صدها همایش حجاب به عنوان سخنران شرکت کرده، گفته است: «جمهوری اسلامی دو عنصر اصلی دارد یکی ولایت فقیه و دیگری حجاب است.»

او تاکید کرده است: «نگاه انقلاب اسلامی به زن به بانوان جایگاه داد، بعد از انقلاب تعداد زن‌های باسواد و تحصیل کرده را می‌بینیم.»

برای توضیح جایگاه زنان در جمهوری اسلامی، آن را با تاریخ «پهلوی» مقایسه می‌کند. اما قیاس او، تاریخ معاصر ایران را زیر و رو می‌کند: «رضاشاه در سال ۱۳۱۴ نزدیک به دو هزار نفر را در حرم امام رضا تیرباران می‌کنند و در گورهای دسته جمعی دفن می‌کنند.»

اسلاملو این نفرت‌پراکنی خود علیه پادشاهی پهلوی را با این سخنان تکمیل می‌کند: «شباهت‌های یزیدی خانواده پهلوی بسیار زیاد است، چرا که هر دو بنیانگذار شهوت‌رانی و هوس‌بازی در حکومت اسلامی بود.»

او تاکید می‌کند انقلاب دستاوردهای بسیاری در حوزه زنان دارد و باید این دستاوردها برای زنان جامعه اسلامی بیان شوند تا «توطئه‌های دشمن» ناکام بمانند.

در همین راستا، از لزوم ترویج «جهاد تبیین» سخن می‌گوید و بر این باور است که می‌توان به واسطه بیان دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه زنان، از معضلات موجود در این بخش از جامعه جلوگیری کرد.

اما جالب است که تاکید دارد در این حوزه سخنان اندیشمندان غربی در جامعه ایران تاثیرگذارترند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy