Tuesday, Aug 20, 2024

صفحه نخست » یورش به موسسه گوته در تهران

markaz.jpgموسسه گوته در واکنش به بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ پلمب شد؟

بنا بر گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، ماموران انتظامی کارمندان مجموعه و حاضران را با ضرب و شتم از این محل خارج کردند

***

ایندیپندنت فارسی - منابع خبری غیررسمی و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد از حمله نیروی انتظامی به موسسه فرهنگی گوته، وابسته به سفارت آلمان در تهران خبر دادند.

براساس گزارش گروه‌های متقاضی شرکت در آزمون زبان آلمانی، ماموران نیروی انتظامی حدود ساعت ۱۰ وپانزده دقیقه صبح به این مرکز یورش بردند و تابلوی آن را کندند.

پیش از این گروهی از چهره‌‌های سیاسی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی از حکومت خواسته بودند تا در پاسخ به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، انستیتو گوته را پلمب کنند.

نور نیوز در کانال تلگرامی خود با اشاره به خبر تعطیلی مراکز مرتبط با موسسه گوته نوشت: «گفته می‌شود این اقدامی متقابل در مورد بستن مراکز فرهنگی و اسلامی در آلمان است»

ایران اینترنشنال - برخی منابع که نیروهای انتظامی حاضر در محل را متعلق به نوپو یا «نیروهای ویژه پشتیبان ولایت» معرفی کرده‌اند، گفتند آن‌ها سر در این موسسه را نیز کندند.

موسسه گوته که از روی نام شاعر آلمانی، یوهان ولفگانگ گوته نام‌گذاری شده، یک سازمان ناسودبر (غیر انتفاعی) با وظیفه گسترش زبان و فرهنگ آلمانی در بیرون از مرزهای این کشور است که در سال ۱۳۳۰ خورشیدی تاسیس شده و هم‌اکنون ۱۴۵ مرکز در ۷۷ کشور جهان دارد.

این اولین بار نیست که فعالیت‌های موسسه گوته در ایران تعطیل می‌شود.

سال ۱۳۸۳، جمهوری اسلامی در واکنش به پرده‌برداری از لوح يادبود قربانيان ميکونوس در برلين، دفتر انستیتو گوته در تهران را تعطیل کرد.

حکومت ایران قبل از آن اعلام کرده بود اگر لوح يادبود قربانيان ميکونوس در شهر برلين نصب شود، لوحی در برابر سفارت آلمان نصب و در آن از قربانيان بمب‌های شيميايی ياد خواهد کرد که به گفته تهران، آلمان صادر کننده اصلی آن به عراق بود.

پرستاران به آلمان می‌روند

به گفته برخی شاهدان عینی، ماموران هنگام پلمب مرکز زبان‌آموزی گوته، خطاب به زبان‌آموزان فریاد می‌زده‌اند: «کجا می‌خواهید بروید؟»

روز یک‌شنبه ۲۸ مرداد و هم‌زمان با ادامه اعتصاب پرستاران در ایران، علی جعفریان، مسئول کمیته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای راهبردی دولت مسعود پزشکیان، از موج مهاجرت پرستاران به آلمان خبر داد و میزان مهاجرت یا ترک کار آنان را «وحشتناک» توصیف کرد.

او در ادامه گفت: «پرستاران یکی در میان، آلمانی یاد می‌گیرند تا بتوانند از کشور خارج شوند. آن‌ها با یک مدرک زبان آلمانی می‌توانند از کشور خارج شوند.»

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول کمیته وزارت بهداشت شورای راهبردی پزشکیان، گفت که در سال‌های اخیر ۳۰ هزار نفر از اعضای هیات علمی بیمارستان‌ها مهاجرت کرده‌اند.

اقدام قوه قضاییه جمهوری اسلامی در بستن مراکز فرهنگی وابسته به آلمان، می‌تواند واکنشی به اعتراضات وسیع پرستاران در روزهای اخیر و موج گسترده مهاجرت آنان باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy