Thursday, Aug 22, 2024

صفحه نخست » نماینده ولی فقیه ادعای پزشکیان در ارتباط با سخنان خامنه ای را دروغ‌ خواند

kayhan.jpgحسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در یادداشتی سخنان مسعود پزشکیان را درباره انتخاب وزرا در هماهنگی با خامنه‌ای، «ادعای غیر‌واقعی» خواند که با استقبال گسترده «دشمنان قسم‌خورده نظام» روبه‌رو شد. او از پزشکیان خواست این سخنان را تصحیح کند

شریعتمداری در این یادداشت که روز پنج‌شنبه اول شهریور منتشر شد، نوشت که این سخنان «بلافاصله به دستاویز و بهانه‌ای برای دشمنان تابلودار نظام تبدیل شد» تا با استناد به آن «مردم‌سالاری و جایگاه مجلس و حتی اختیارات رییس‌جمهوری را در جمهوری اسلامی به زیر بکشند».

پزشکیان، رییس دولت چهاردهم، در نطق پایانی خود برای دفاع از کابینه پیشنهادی‌اش در مجلس در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد گفت: «همه لیست را به خامنه‌ای دادم. همه با هماهنگی و تفاهم آمدند.»

شریعتمداری در کیهان نوشت که پزشکیان در این سخنان «دچار خطا در برداشت یا اشتباه در بیان» شده است.

در این یادداشت از انتخابات سال ۱۳۹۶ و دومین دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی یاد شد که یکی از کانال‌های خبری گفته بود «‌تک‌تک اعضای کابینه» با نظر خامنه‌ای انتخاب شده‌اند اما دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ اعلام کرد: «رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات است.»

دفتر خامنه‌ای در آن زمان افزود که او در خصوص برخی وزارت‌خانه‌ها مثل آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری هم «حساسیت‌هایی دارد» اما در انتخاب وزرایشان «ورود نمی‌کند» و درباره «اکثریت کابینه نیز در همه ادوار نظری ابراز نمی‌کند‌»‌.

پزشکیان روز چهارشنبه درباره عباس صالحی، وزیر پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که خود خامنه‌ای مستقیم به او برای حضور در کابینه دستور داده است: «دعوتش کردم، مدام می‌گفت نه. [به خامنه‌ای] گفتم صالحی نمی‌آید، ایشان تلفن را برداشت، گفت به او بگویید بیاید.»

رییس دولت چهاردهم گفت فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی را هم خود خامنه‌ای «گفت باشد» و عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه اولین کسی از فهرست وزرا بود که رهبر جمهوری اسلامی قبولش کرد و «گفت خوب است».

شریعتمداری با اشاره به این سخنرانی، در پایان یادداشت خود خطاب به پزشکیان نوشت: «انتظار آن است که اظهارات خود را تصحیح کنید، راه را بر سوءاستفاده دشمنان سد کنید و آنان را مانند همیشه ناکام بگذارید.»

علاوه بر کیهان، دیگر روزنامه‌های اصول‌گرا مانند وطن امروز و فرهیختگان نیز روز پنج‌شنبه در مطالب صفحات نخست خود به انتقاد از سخنان پزشکیان و «هزینه کردن» او از رهبر جمهوری اسلامی پرداختند.

وطن امروز در یادداشتی با تیتر «هزینه خلاف از رهبری»، رای اعتماد ۱۰۰ درصدی مجلس به وزرا را نتیجه تاکیدهای مکرر پزشکیان بر هماهنگی کل کابینه‌ با خامنه‌ای دانست، آن را ادعا و «اشتباهی بزرگ» خواند و خواهان «جبران» شد.

هم‌زمان علی مطهری، نایب رییس پیشین مجلس گفت سخنان پزشکیان نه «هزینه‌کرد» از خامنه‌ای بلکه «شفاف‌سازی و بیان واقعیات» بود.

مطهری گفت: «پزشکیان نمایندگان را در جریان گذاشت که فلان وزیر مورد تاکید رهبری است تا این موضوع را بدانند و در رای‌ ایشان تاثیر بگذارد. به نظر من کار درستی است که مسائل پشت پرده‌ای نداشته باشیم.»

تاکید پزشکیان بر هماهنگ بودنش با خامنه‌ای از زمان آغاز بحث بر سر کابینه پیشنهادی که همه وزیران معرفی شده آن رای اعتماد گرفتند، در دولت‌های گذشته بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

حتی ابراهیم رئیسی، رییس کشته شده دولت سیزدهم هم در نطق معرفی کابینه‌اش که مرداد ۱۴۰۰ ایراد کرد، تا این حد روی تایید گرفتن از رهبر جمهوری اسلامی تاکید نکرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy