Saturday, Aug 31, 2024

صفحه نخست » دعوای صدا و سیما و فدراسیون فوتبال بالا گرفت

نمایندگان شرکت چینی فروشنده وی‌ای‌آر به‌دلیل دریافت نکردن مطالبات مالی‌شان پیش از آغاز هفته سوم لیگ از ایران رفتند

ایندیپندنت فارسی - هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران درحالی به پایان رسید که در هفت مسابقه از هشت مسابقه برگزارشده کمک‌داور ویدیویی وجود نداشت و در مسابقه پرسپولیس و فولاد خوزستان نیز بی‌استفاده ماند.

iribVAR.jpgبرخلاف ادعای مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، درباره خرید شش دستگاه وی‌ای‌آر، حالا مشخص شده است که این تکنولوژی به‌شکل ناقص خریده شده است، زیرا مسئولان فدراسیون فوتبال گمان می‌کردند که می‌توانند با کمک دوربین‌های صداوسیما آن را راه‌ بیندازند.

در مسابقه شب گذشته پرسپولیس و فولاد، که به‌دلیل آماده نبودن هیچ‌یک از ورزشگاه‌های تهران در قزوین برگزار شد، پیام حیدری، داور مسابقه، در نیمه اول برای بررسی صحنه خطای مسعود ریگی به کنار زمین رفت تا از نمایشگر وی‌ای‌آر آن را بازبینی کند، اما تصاویر پخش‌شده برای او به صحنه‌های دیگر بازی مربوط بود، و به همین دلیل تصمیم گرفت تا پایان مسابقه سراغ کمک‌داور ویدیویی نرود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

همچنین برخلاف وعده فدراسیون فوتبال، وی‌ای‌ار به دیگر بازی‌های این هفته مانند خیبر خرم‌آباد با ذوب‌آهن، سپاهان با شمس‌آذر و استقلال خوزستان با استقلال تهران نیز نرسید تا مجریان صداوسیمای جمهوری اسلامی در روزهای اخیر مدیران این فدراسیون را به باد انتقاد بگیرند. در هفته اول و دوم لیگ برتر نیز وی‌ای‌آر استفاده‌شده در مسابقات پرسپولیس و استقلال تنها به بازپخش تصاویر تلویزیونی قادر بود و هیچ نمای تازه و اختصاصی را از صحنه‌های مهم بازی‌ها نشان نمی‌داد.

در واکنش به انتقاد مجریان صداوسیما، داوود رفعتی، دبیر ستاد استانداردسازی ورزشگاه‌ها در فدراسیون فوتبال ایران، صبح روز شنبه ۱۰ شهریور در صفحه اینستاگرامش نوشت:‌ «سال‌ها تحت فشار بودیم که چرا وی‌ای‌آر نیست. حالا که مهیا شده ایرادات دیگر می‌گیرید. حق پخش که پرداخت نمی‌کنید، حداقل دوربین بخرید و مسابقات را با کیفیت بهتری فیلم‌برداری کنید. به پیر به پیغمبر چیزی به نام دوربین وی‌ای‌آر نداریم.»

محمدرضا احمدی، مجری برنامه فوتبال برتر در شبکه سه تلویزیون ایران، شب گذشته درمورد کار نکردن وی‌ای‌آر در مسابقه پرسپولیس و فولاد انتقادات زیادی را مطرح کرد و گفت: «این داستان وی‌ای‌آر دارد به ضرر فوتبال ما تمام می‌شود. کاش از اول صادقانه می‌گفتیم که می‌خواهیم امسال لیگ را امتحانی با وی‌ای‌آر برگزار کنیم. الان در همه جای دنیا حتی لیگ‌هایی بسیار پایین‌تر از ایران دارند از وی‌ای‌آر استفاده می‌کنند و ما هنوز لنگ مسائل اولیه هستیم. کاش اصلا نمی‌آوردیم یا درستش را می‌آوردیم.»

به نظر می‌رسد بخشی از انتقادات داوود رفعتی از صداوسیما درست باشد، زیرا این نهاد حکومتی و انحصاری همچنان از خرید دوربین‌های فوق‌آهسته (سوپراسلوموشن)، که اکنون در ورزشگاه‌های سراسر جهان برای پوشش باکیفیت مسابقات ورزشی استفاده می‌شود، خودداری می‌کند و حتی دوربین‌های اچ‌دی صداوسیما در ورزشگاه‌ها نیز چهارتا بیشتر نیست. این درحالی است که امروزه تکنولوژی وی‌ای‌آر در ورزشگاه‌های اروپایی یا لیگ‌های قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در هر بازی به ۲۴ تا ۳۶ دوربین متصل‌اند و برای هر صحنه بحث‌برانگیز تصاویری از چند نمای مختلف پخش می‌کنند تا داوران دقیق‌تر تصمیم بگیرند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy