Tuesday, Sep 3, 2024

صفحه نخست » چرا بریتانیا مجوز تسلیحاتی به اسرائیل را لغو کرد؟

db.jpgویژه خبرنامه گویا

عبدالستار دوشوکی ـ درست یک روز بعد از کشف اجساد شش گروگان اسرائیلی که توسط حماس به شیوه اعدام صحرایی به قتل رسیده بودند، و درست همزمان با خاکسپاری آنها، دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا با حضور در پارلمان اعلام کرد که دولت بریتانیا ۳۰ مجوز صادرات سلاح به اسرائیل را لغو می‌کند. بی بی سی می‌نویسد: " این تصمیم دولت بریتانیا در حالی اعلام شد که در اسرائیل مراسم تشییع جنازه شش گروگانی برپا بود که اجسادشان شنبه در غزه پیدا شد که باعث انتقاد شده.

بسیاری از سیاستمداران بریتانیا از این تصمیم انتقاد کرده‌اند. نتانیاهو آن را "شرم آور" خوانده است. اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است که تصمیم بریتانیا به نحوی به نفع حماس و ایران است و ««پیامی بسیار مشکل‌ساز» را ارسال می‌کند. آقای کاتز همچنین به اقدامات بریتانیا در دادگاه کیفری بین‌المللی، موضعش در قبال آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (اونروا) و «رفتارها و بیانیه‌های اخیر بریتانیا در شورای امنیت سازمان ملل» اشاره کرد و گفت مجموعه‌ این تصمیمات او را ناامید کرده است.

این تصمیم حزب متمایل به چپ بریتانیا (حزب کارگر) که برخی از وزرای سابق آن مثل جک استراو (وزیر سابق کشور و وزارت خارجه) به ایران سفر کرده و مراودات مالی و تجاری داشته‌اند، شاید منطبق با قوانین بین المللی و یا قوانین بریتانیا باشد. اما نکته سوال برانگیز اینجاست چرا بعد از قریب به ۱۱ ماه و بلافاصله بعد از کشتن شش گروگان اسرائیلی توسط حماس صورت گرفته است. چرا یازده روز پیشتر این تصمیم اعلام نشد؟ چرا مثلا تا چند روز دیگر صبر نکردند تا این موضوع را اعلام کنند. اما دقیقا همزمان با مراسم تشییع جنازه شش گروگانی اسرائیلی و آمریکایی اعلام شد، که خود جای سوال دارد.


این نکته را نیز یادآوری کنم که جک استراو (وزیر سابق کشور و وزارت خارجه) نماینده شهر عمدتا مسلمان نشین بلک برن در شمال غرب انگلیس بود. شهری که من چندین بار به آنجا سفر کرده‌ام چون دوستان و آشنایان بلوچ نیز در آنجا داشته‌ام. بسیاری از مناطق و خیابانهای آن شهر مثل برادفورد تقریبا همگی مسلمان نشین (عمدتا پاکستانی) بودند. نماینده فعلی این شهر آقای عدنان حسین می‌باشد که یکی از پنج نماینده مستقل طرفدار "غزه" در مجلس است که حتی حزب کارگر را هم در انتخابات اخیر شکست دادند.

بنا به گزارشات خبرگزاری بین المللی قدس (وابسته به سپاه قدس) این پنج نماینده به نام‌های جرمی کوربین، شوکات آدام، ایوب خان، عدنان حسین و اقبال محمد بارها خواهان تحریم کامل اسرائیل شده‌اند. البته در داخل حزب کارگر نیز تعداد قابل توجه‌ای از نمایندگان خواهان تحریم اسرائیل و سخت گیری علیه آن هستند. جمهوری اسلامی نیز از این امر استقبال کرده است.


نکته پایانی اما قابل تامل اینجاست که بعد از ۱۱ ماه جنگ چرا دولت بریتانیا دقیقا همزمان با تشییع جنازه شش گروگان اسرائیلی که توسط حماس اعدام صحرایی شده بودند، اصرار بر اعلام این تحریم تسلیحاتی داشت؟ آیا همزمانی و تقارن این دو موضوع تصادفی و اتفاقی است و یا معنی دار و حاوی یک پیام که باید رمزگشایی شود؟

عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy