Tuesday, Sep 10, 2024

صفحه نخست » ایران‌ایر تحریم شد

homa.jpgیورونیوز - آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر اعلام کردند که شرکت «ایران‌ایر»، هواپیمایی ایران را به دلیل ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه تحریم می‌کنند.

آمریکا روز سه‌شنبه با تأیید رسمی گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اعلام کرد که واشنگتن تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع می‌کند.

او که برای سفری رسمی به بریتانیا سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه این کشور گفت که آمریکا روز سه‌شنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند که شامل «ایران‌ایر» نیز خواهد شد.

بلینکن در این نشست خبری گفت: «روسیه اکنون محموله‌های این موشک‌های بالستیک را دریافت کرده است و احتمالاً در هفته‌های آینده از آن‌ها علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که روسیه فناوری‌هایی در اختیار ایران می‌گذارد که شامل مسائل هسته‌ای نیز می‌شود.

بلینکن در حالی ایران را به ارسال موشک بالستیک به روسیه متهم کرده است که سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته گفته بود آمریکا نمی‌تواند گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را تأیید کند.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا نیز در این نشست خبری مشترک، ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را «تشدید تنش مهم» عنوان کرد.

وزیر خارجه بریتانیا اقدام ایران در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را «نگران‌کننده» عنوان کرد و گفت بریتانیا و آمریکا برای واکنش به این اقدام در حال هماهنگی‌ هستند.

لمی در ادامه با بیان اینکه او و همتای آمریکایی‌اش در مورد تعهد مشترک دو کشور برای پاسخگویی به ایران به دلیل «تضعیف ثبات جهانی» صحبت کرده‌اند، گفت که بریتانیا و آمریکا در مورد نیاز به مقابله با فعالیت «بدخیم» ایران در منطقه و فراتر از آن «همسو» هستند.

پیش از این، ایران چنین اقدامی را رد و اعلام کرده بود که تهران ادعاهای مربوط به نقش ایران در صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ اوکراین را به شدت تکذیب می‌کند.

روزنامه‌های «وال استریت جورنال» و «نیویورک تایمز» و خبرگزاری آسوشیتدپرس در روزهای گذشته در گزارش‌هایی جداگانه خبر دادند که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه ارسال کرده است.

اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه اطلاعات مربوط به ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را «معتبر» دانست.

ساعتی بعد از نشست خبری وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا، آلمان اعلام کرد دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا با محکوم کردن شدید ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، شرکت «ایران‌ایر» را تحریم می‌کنند.

در بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و بریتانیا آمده است که تروئیکای اروپای به شکل فوری قدم‌هایی برای لغو موافقت‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران برخواهد داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است که ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه «تشدید تنش» توسط تهران و مسکو و «تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا» است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین فشار بر آمریکا و دیگر متحدان غربی‌اش را افزایش داده است تا به کی‌یف اجازه دهند که با استفاده از موشک‌های غربی به عمق خاک روسیه حمله کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy