Tuesday, Sep 10, 2024

صفحه نخست » اولین و شاید آخرین مناظره؛ «کامرَد کامالا» و «نابودگر دموکراسی»

debate.jpgیورونیوز - کامالا هریس و دونالد ترامپ شامگاه سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر برای نخستین و شاید آخرین‌ مناظره انتخاباتی، در پایان تابستانی مملو از جنجال انتخاباتی و در فضایی پرتنش، رو در رو به مصاف یکدیگر می‌روند. یورونیوز فارسی از ساعت ۳ به وقت اروپای مرکزی و ۴.۳۰ به وقت تهران، این مناظره را به طور زنده پوشش خواهد داد.

این رویداد که از ساعت ۹ شب به وقت ساحل شرقی (۳ بامداد به وقت اروپای مرکزی و ۴:۳۰ به وقت تهران) در شهر فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا به میزبانی شبکه ای‌بی‌سی برگزار می‌شود، برای رای‌دهندگان آمریکایی موقعیتی را فراهم می‌کند تا بتوانند نگاهی دقیق‌تر به کارزار این دو نامزد انتخاباتی بیندازند، کارزار‌هایی که از ماه ژوئن دستخوش تغییراتی عمده‌ای شدند.

در نگاهی اجمالی، در سوی دموکرات‌ها، جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا از رقابت کنار کشید و جایش را به کامالا هریس، معاونش و دادستان کل پیشین ایالت کالیفرنیا داد و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان نیز از یک سوء‌قصد جان سالم به در برد.

کامالا هریس مصمم است که نشان دهد، بهتر از بایدن می‌تواند دموکرات‌ها را در برابر دونالد ترامپ رهبری کند. در مقابل ترامپ در تلاش است که هریس را به عنوان یک لیبرال از همه‌چیز بی‌خبر نمایش دهد و در عین حال نظر رای‌دهندگانی را که همچنان درباره بازگشت رئيس جمهوری‌ پیشین به کاخ سفید مردد هستند، به خود جلب کند.

ترامپ ۷۸ ساله در تطبیق با شرایط جدید پس از بایدن و مبارزه با هریس ۵۹ ساله دچار مشکل شده است. کامالا هریس نخستین زن سیاه‌پوست از تبار جنوب آسیایی است که به عنوان معاون رئيس جمهوری خدمت کرده است و ترامپ هم در مقابل به رغم انتظار متحدانش مبنی بر تمرکز بر تفاوت نگرش‌های سیاسی، به کلیشه‌های نژادی و جنسیتی متوسل شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

اما در مقابل، هریس تلاش می‌کند که سهمی از اعتبار پیشرفت‌ها و موفقیت‌های دولت بایدن را به خود اختصاص دهد. او همچنین به نقاط ضعف دولت بایدن می‌پردازد و در تلاش است که تغییر رویکرد سیاسیش را نسبت به مواضع لیبرال‌تر پیشین خود توضیح دهد.

هریس بر خلاف ترامپ که به صورت مداوم در مصاحبه‌های گوناگون، از مجله تایم گرفته تا پادکست و تلویزیون حضور دارد، در شش هفته گذشته تنها یک مصاحبه انجام داده است. در نتیجه انتظار می‌رود که نامزد دموکرات‌ها در مناظره پیش رو هدف رگباری از پرسش‌ها قرار گیرد.

آری فلیشر، استراتژیست ارتباطات از حزب جمهوری‌خواه و سخنگوی مطبوعاتی پیشین جورج بوش، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده می‌گوید: «عملکرد خوب [کامالا هریس] در مناظره پیش رو رای دموکرات‌ها شگفتی‌ساز خواهد و بود و به آن‌ها قوت دوباره می‌بخشد. اما اگر مانند جو بایدن در مقابل ترامپ شکست بخورد، این می‌تواند به معنای شکست کامل دموکرات‌ها باشد. در نتیجه بار بیشتری روی دوش هریس است.»

تیم هوگان که مسئول آماده‌سازی مناظره‌های سناتور ایمی کلوبوشار در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ بود، می‌گوید که هریس به عنوان دادستان کل سابق کالیفرنیا، «غریزه‌های دادستانی» را به صحنه مناظره خواهد آورد.

تیم هوگان می‌گوید: «این که کسی بداند ضربه را به کجا و چگونه وارد کند، ويژگی مهمی در چنین فضایی محسوب می‌شود.»

نخستین برگه‌های رای‌گیری زودهنگام در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تنها چند ساعت پس از این مناظره ارسال خواهد شد. برگه‌های رای غیابی قرار است از چهارشنبه در آلاباما ارسال شوند.

ترامپ قصد دارد هریس را به عنوان یک لیبرال افراطی مورد آماج حملات قرار دهد

دونالد ترامپ و ستاد انتخاباتیش به مواضع چپ‌گرایانه هریس در زمان انتخابات سال ۲۰۲۰ توجه ویژه داشتند. ترامپ بارها کامالا هریس را کمونیست خوانده و در سخنرانی‌هایش او را «رفیق کامالا» خطاب می‌کند. تولسی گبرد، نماینده سابق کنگره از حزب دموکرات و نامزد سابق ریاست‌جمهوری که پیش‌تر در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان به شدت از هریس انتقاد کرد نیز به ترامپ در جهت آمادگی برای تقابل با هریس کمک کرده است.

هریس در تلاش است که تغییر مواضع خود از رویکرد لیبرال به رویکرد متعادل‌تر را به عنوان واقع‌گرایی توجیه کند. او در هفته‌های اخیر مواضع به نسبت متعادل‌تری در موارد مورد بحثی چون پیامد‌های استخراج نفت و گاز به روش شکست هیدرولیکی، گسترش برنامه بیمه عمومی‌ (مدیکر) و برنامه بازخرید اجباری سلاح‌های گرم اتخاذ کرده و حتی در مواردی نیز از موضع خود عقب‌نشینی کرده است. او اما همچنان تاکید دارد که ارزش‌هایش با گذشته هیچ تفاوتی نکرده است.»

ستاد هریس روز دوشنبه صفحه‌ای را در وبسایت او به فهرست مواضع وی اختصاص داد.

دونالد ترامپ با تاکید بر این که جو بایدن کامالا هریس را مسئول رسیدگی به هجوم مهاجران به مرز‌های ایالات متحده کرده، بارها ریاست‌ جمهوری هریس را تهدیدی برای امنیت کشور خوانده است. او همچنین درباره حضور مهاجران غیرقانونی در آمریکا را به عنوان موضوع اصلی کارزار انتخاباتی خود قرار داده است.

ترامپ همچنین سعی کرده است تا هریس را به عنوان ادامه دولت نامحبوب جو بایدن، به ویژه درمورد سیاست اقتصادی او به نمایش بگذارد. این در حالی است که تورم ایالات متحده در ماه‌های اخیر با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.

تیم ترامپ اصرار دارد که لحن رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در مواجهه با یک رقیب زن تفاوتی نخواهد کرد.

جیسون میلر، مشاور ارش ترامپ روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده خود خواهد بود.»

تولسی گبرد نیز افزود: «ترامپ به زنان احترام می‌گذارد و هیچ نیازی نمی‌بیند که با لحنی تحقیر آمیز و یا به گونه‌ای متفاوت از مردان با زنان گفتگو کند.»

مشاوران ترامپ می‌گویند که هریس از انباشتی از کلمات بی‌معنا استفاده می‌کند و به همین خاطر هم دونالد ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که در مناظره قصد دارد «بگذارد هریس حرفش را بزند.»

رئیس جمهوری پیشین در خطابه‌های طولانیش مدام از موضوعات سیاسی منحرف می‌شود و مرتبا ادعاهای نادرستی درباره انتخابت گذشته مطرح می‌کند. او همچنین به فهرستی بلندبالا از دشمنان و مخالفانش حمله می‌کند، از دیکتاتور‌های خارجی تمجید کرده و اظهارات نژادی بیان می‌کند. برای مثال، او در ماه ژوئیه گفته بود که «هریس به تازگی سیاه‌پوست شده است.»

هریس می‌خواهد ترامپ را به عنوان فردی نامناسب و ناپایدار جلوه دهد

کامالا هریس در پی اقدام دیوان عالی ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ مبنی بر لغو حکم «رو در برابر وید» که به ممنوعیت سقط جنین در برخی ایالت‌ها منجر شد، حامی پر شور سقط جنین بوده است، انتظار می‌رود در مناظره پیش ور بر تناقضات مواضع ترامپ درباره سلامت زنان تاکید کند. از جمله این که ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد از ممنوعیت شش هفته‌ای سقط جنین در فلوریدا در رفراندوم این ایالت در پاییز حمایت کند.

هریس همچنین می‌کند که به‌ویژه با توجه به جنگ در اوکراین که بیش از دو سال از حمله روسیه گذشته و جنگ اسرائیل با حماس در غزه که همچنان بدون پایانی در حال ادامه است، خود را به عنوان فردی با ثبات‌تر برای رهبری کشور و محافظت از اتحاد آن معرفی کند.

او احتمالا با یادآوری تلاش‌های ترامپ برای ابطال انتخابات ۲و تحریک حامیان خشمگینش برای حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و همچنین اظهارات اخیر او در شبکه‌های اجتماعی، قصد دارد رئيس جمهوری پیشین را به عنوان تهدیدی برای دموکراسی معرفی کند.

ترامپ در آخر هفته گذشته پیام تهدید‌آمیز دیگری منتشر کرد و تهدید کرد که در صورت پیروزی، «افرادی که در رفتارهای غیرقانونی دست داشتند» از جمله وکلا، فعالان سیاسی، رای‌دهندگان و مقامات انتخاباتی را زندانی خواهد کرد.

هریس پنج روز گذشته را به آماده‌سازی برای مناظره در پنسیلوانیا اختصاص داده و در جلسات تمرینی طولانی با فردی به عنوان جایگزین ترامپ شرکت کرده است. او پیشتر به مجری رادیویی ریکی اسمایلی گفت که در حال تمرین چگونگی پاسخگویی به دروغ‌های احتمالی ترامپ است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy