Wednesday, Sep 11, 2024

صفحه نخست » در نخستین مناظره ترامپ و هریس در فضایی تهاجمی و پرتنش چه گذشت؟

debate.jpgخلاصه انچه در مناظره طرح شد

بی بی سی - نخستین رویارویی تلویزیونی دونالد ترامپ و کامالا هریس پس از ۹۰ دقیقه پر حرارت به اتمام رسید.

ستادهای این دو خیلی زود مدعی پیروزی در این مناظره شدند اما آنچه هر بیننده‌ای به آن اذعان کرد این بود که این مناظره ۱۸۰ درجه با آنچه در ماه ژوئن میان جو بایدن و دونالد ترامپ روی داد فرق می‌کرد.

خلاصه مهمترین مباحث طرح شده در این مناظره اینها بودند:

کامالا هریس و دونالد ترامپ بارها یکدیگر را به دروغ‌گویی و ضعف در عملکرد و ارایه برنامه متهم کردند

در بیانیه پایانی خانم هریس بر آینده تمرکز کرد در حالی که دونالد ترامپ گفت اگر خانم هریس برنامه‌ای داشته در سه سال و نیمی که در کاخ‌سفید تحت عنوان معاون رئیس جمهوری بوده باید انها را عملی می‌کرده

دو نفر درباره افغانستان هم حرف زدند. خانم هریس مذاکره دولت آقای ترامپ با طالبان را مورد حمله قرار داد و آقای ترامپ نحوه خروج نظامیان امریکا از خاک افغانستان را «افتضاح بزرگ» خواند

در مورد اسرائیل و غزه، خانم هریس ضمن محکوم کردن حمله هفتم اکتبر و تاکید بر حق اسرائیل برای دفاع از خود گفت که کشته شدن کودکان و زنان در غزه باید متوقف شود و بر راه حل تشکیل دو کشور مستقل تاکید کرد. آقای ترامپ اما گفت که اگر او سر کار می‌بود هرگز جنگ غزه و همچنین جنگ در اوکراین روی نمی‌داد

در موضوع سقط جنین، آقای ترامپ گفت که او تصمیم گیری در این باره را به ایالت ها بازگردانده اما خانم هریس گفت که «پروژه ۲۰۲۵» که دموکرات ها ان را چشم انداز جمهوری خواهان برای دولت آتی دونالد ترامپ خطاب می‌کنند، به دنبال غیرقانونی کردن خدمات پزشکی به زنانی است که خواستار تصمیم‌گیری درباره بارداری خود هستند.

کامالا هریس در موضوع اوکراین گفت که از نظر او ولادیمیر پوتین «دیکتاتوری است که تو را (خطاب به آقای ترامپ) همچون یک لقمه خواهد بلعید». و در مقابل آقای ترامپ خانم هریس را «بدترین معاون رئیس جمهوری تاریخ» خواند.

اشاره به ایران در بحث درباره اسرائیل

در حالی که دو نامزد درباره اسرائیل و جنگ غزه بحث می‌کردند، خانم هریس گفت «... من همیشه به اسرائیل توانایی دفاع از خود را خواهم داد، به خصوص در ارتباط با ایران، و هر گونه تهدیدی که ایران و نیروهای نیابتی آنها متوجه اسرائیل خواهند کرد، اما ما به راه حل دو کشوری نیاز داریم، جایی که غزه بازسازی شود، و فلسطینی‌ها امنیت و حق تعیین سرنوشت و حیثیتی که مستحق آن هستند را داشته باشند.»

آقای ترامپ گفت که اگر او رئیس جمهور بود جنگ میان اسرائیل و حماس هرگز اتفاق نمی‌افتاد: «ایران در دوران ریاست جمهور دونالد ترامپ ورشکسته بود. ایران حالا ۳۰۰ میلیارد دلار دارد چون همه تحریم‌هایی که من گذاشته بودم را برداشتند. ایران هیچ پولی برای حماس یا حزب‌الله یا هیچ یک از ۲۸ کانون تروریستی نداشت.»

ترامپ: اگر هریس برنده شود «اسرائیل دو سال هم دوام نخواهد آورد»

از آقای ترامپ سوال شد که او چگونه به جنگ غزه پایان خواهد داد و گروگان‌های غیرنظامی تحت اسارت حماس را آزاد خواهد کرد.

او در ابتدا گفت که اگر او رئیس جمهور بود این جنگ «هرگز شروع نمی‌شد.»

او گفت: «او از اسرائیل متنفر است. او رئیس جمهور شود به عقیده من اسرائیل دو سال هم دوام نخواهد آورد.»

خانم هریس در پاسخ این ادعا را رد کرد.

آقای ترامپ اضافه کرد که او همچنین «از جمعیت عرب هم متنفر است» چون «کل منطقه درحال انفجار است.»

او گفت اگر انتخاب شود «این مساله را فورا حل خواهد کرد» و افزود که جنگ روسیه و اوکراین هم در صورت پیروزی او تمام خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy