Wednesday, Sep 11, 2024

صفحه نخست » تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا ـ ۱۳ و ۱۴؛ ایالت‌های رود آیلند و ورمانت، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri.jpgایالت رود آیلند

ایالت تاریخی رود آیلند زادگاه پروفسور آرتور پوپ مورخ و ایران‌ شناس شهیر به مرکزیت پراویدنس در شمال شرقی آمریکا قرار دارد. این ایالت کنار اقیانوس اطلس با داشتن عمارت‌های قدیمی، رنگارنگ، خیابان بنفیت آن که تشکیل شده از خانه های دوران استعمار و با قدم زدن درآن شما برای لحظاتی احساس می کنید که سوار بر ماشین زمان شده و به چند صد سال قبل بازگشته اید و سواحل بسیار زیبا اولین ایالتی بود که در سال ۱۷۷۴ برای اولین بار کنگره قاره را خواستار و بهمراه ۱۲ مستعمره دیگر علیه استعمار بریتانیا قیام و در چهارم جولای سال ۱۷۷۶ میلادی اعلام استقلال کردند. نهایتا در تاریخ ۲۹ مِی ۱۷۹۰ میلادی پس از تصویب قانون اساسی بعنوان سیزدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.

رود آیلند کوچکترین ایالت آمریکا می‌باشد و در ناحیه جغرافیایی معروف به نیوانگلند قرار دارد. این ایالت بهمراه کنتیکت یکی از دو ایالتی بودند که متمم هجدهم قانون اساسی برای تحقق ممنوعیت سراسری فروش مشروبات الکلی را تصویب نکردند. در ضمن اولین مستعمره در میان مستعمرات سیزده‌گانه بود که در سال ۱۶۵۲ یعنی در زمان استعمار قانون برده داری را ممنوع کرد اما این قانون تا پایان قرن اجرا نشد و در سال۱۷۵۰ این ایالت بیشترین درصد افراد برده را در منطقه نیوانگلند داشت و در تجارت برده‌داری کاملا فعال بود اما در جریان جنگ‌های انقلابی این ایالت قانونی را تصویب کرد که هر برده‌ای بعنوان سرباز در ارتش خدمت کند آزاد می‌شود و هنگ یک رود آیلند

(1st Rhode Island Regiment) که بیشتر سربازان آن سیاه‌پوست بودند و برخی از آن به عنوان اولین گردان سیاه پوستان در تاریخ ارتش ایالات متحده نام می‌برند. در جنگ داخلی این ایالت در اتحادیه یعنی همان کشور ایالات متحده آمریکا باقی ماند و از تمام ظرفیت‌های خود برای کمک به ارتش فدرال استفاده کرد.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۱.۰۹۵.۹۶۲ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۶۹.۲ درصد سفید‌پوست، ۱۸ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۹.۳ درصد سیاه‌پوست، ۳.۷ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۱.۳ درصد سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۲ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۳.۱ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

دانشگاه براون از قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین دانشگاه‌های ایالات متحده و یکی از هشت دانشگاه آیوی لیگ که افرادی چون جان دیویسون راکفلر جونیور میلیاردر سابق آمریکایی و دارا خسروشاهی مدیر عامل شرکت تاکسی رانی اوبر از فارغ التحصیلان آن می‌باشند از جمله مراکز علمی و آموزشی این ایالت می‌باشد.

این ایالت سابقا یک ایالت صنعتی و از مراکز مهم تولید محصولات نساجی، کشتی سازی و جواهر در آمریکا بود بطوریکه به پایتخت جواهرات جهان مشهور بود. در دوران استعمار ماهیگیری بسیاری پر رونقی داشت و رفته رفته بعلت صید بی رویه و آلودگی زباله‌های انسانی باعث کاهش جمعیت انواع گونه‌های ماهی، صدف و خرچنگ دریایی شد که با تمهیدات انجام شده توسط دولت در دهه‌های اخیر کمی وضعیت بهتر شد.

بعد از پیوستن رود آیلند به ایالات متحده آمریکا اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۷۹۲ میلادی برگزار شد از آن زمان تا کنون که آوست ۲۰۲۴ میلادی می باشد، رود آیلند در همه ۵۸ دوره انتخابات برگزار شده شرکت کرده است.۲۳ دوره حزب دموکرات، ۲۱ دوره جمهوری‌خواه، پنج دوره فدرالیست، چهار دوره جمهوری‌خواه دموکراتیک، سه دوره حزب ویگ و دو دوره حزب جمهوری‌خواه ملی برنده آرای الکترال این انتخابات شدند.

برای اینکه بتوانیم این انتخابات را بهتر بررسی کنیم این ۵۸ دوره را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۷۹۲ الی ۱۸۵۲ میلادی می‌باشد که ۱۶ دوره این انتخابات برگزار شد که حزب فدرالیست پنج دوره، جمهوری‌خواه دموکراتیک چهار دوره، ویگ سه دوره، جمهوری‌خواه ملی و حزب دموکرات هر کدام دو دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند. حزب جمهوری‌خواه نیز هنوز در این تاریخ تشکیل نشده بود. بخش دوم از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۲۴ میلادی می‌باشد ۱۸ دوره این انتخابات برگزار شد که ۱۷ دوره جمهوری خواهان و یک دوره دموکرات‌ها برنده شدند. در بخش سوم که از سال ۱۹۲۸ الی آگوست ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد تعداد ۲۴ دوره از این انتخابات برگزار شده است که ۲۰ دوره حزب دموکرات که ۹ دوره آن مربوط به ۹ دوره اخیر می‌شود و چهار دوره حزب جمهوری‌خواه برنده آرای الکترال این ایالت شدند و آخرین دوره‌ای که جمهوری خواهان برنده شدند به سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ برگزار شده در حوزه انتخابیه رود آیلند جو بایدن با ۵۹.۴ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۸.۶ درصد آرا شد و چهار رای الکترال این ایالت را بدست آورد.

از سال ۱۷۹۰ تا کنون ۴۸ تن از ایالت رود آیلند بعنوان سناتور برای مجلس سنا آمریکا انتخاب شده‌اند که ۱۶ تن عضو حزب جمهوری‌خواه، ۱۰ تن دموکرات و مابقی از احزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند، اما دموکرات‌ها در دَهه‌های اخیر بهتر عمل کرده و یکی از کرسی‌های این ایالت در مجلس سنا را از سال ۱۹۳۷ میلادی و دیگری را از سال ۲۰۰۷ تاکنون در اختیار دارند.

جان فرانسیس رید و شلدون وایت هاوس هر دو با عضویت در حزب دموکرات، سناتورهای حال حاضر این ایالت در مجلس سنا می‌باشند.

کلیبورن دبوردا پل از حزب دموکرات با ۳۶ سال سابقه حضور در سنا ۱۹۹۷-۱۹۶۱ و هنری بوون آنتونی از حزب جمهوری‌خواه با ۲۵ سال سابقه حضور۱۸۸۴ -۱۸۵۹ با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ این ایالت بودند.

از سال ۱۷۹۰ که اولین دوره انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در این ایالت برگزار شد تاکنون که آگوست ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد ۷۴ تن از این ایالت بعنوان نماینده راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده‌اند که ۲۶ تن عضو حزب جمهوری‌خواه،۲۲ تن دموکرات و مابقی عضو احزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان با ۲۶ نماینده در مقابل دموکرات‌ها با ۲۲ نماینده ظاهرا در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان در این ایالت بهتر عمل کردند. اما نکته مهم این می‌باشد که تعداد دوره‌هایی که این ۲۲ نماینده دموکرات و نتیجتأ مجموع تعداد سال‌های حضورشان در مجلس بیشتر از ۲۶ نماینده جمهوری‌خواه می باشد. در طول سال‌های اخیر نیز دموکرات‌ها بهتر عمل کرده و از سال ۱۹۹۵ تاکنون هر دو کرسی این ایالت در مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌ها می‌باشد.

نیکولاس کوک آخرین فرماندار دوران استعمار بود که در سال ۱۷۷۵ میلادی به این مقام رسید، اما بعد از اعلام استقلال نیز تا سال ۱۷۷۸ بعنوان اولین فرماندار ایالت رود آیلند در این مقام باقی ماند. از آن زمان تاکنون مجموعا ۷۱ تن به مقام فرمانداری این یالت رسیدند. نکته مهم این می‌باشد که دانیل مک کی فرماندار حال حاضر این ایالت هفتاد و ششمین فرماندار تاریخ رود آیلند می‌باشد و این اختلاف بخاطر این می‌باشد که سه تن از این فرمانداران در دو دوره غیر متوالی و یک تن در سه دوره غیر متوالی به این مقام رسیدند و به صورت مجزا در تاریخ ثبت شده‌اند. بطور مثال: جیمز فنر از سال ۱۸۰۷ الی ۱۸۱۱ بعنوان هفتمین فرماندار و از سال ۱۸۲۴ الی ۱۸۳۱ بعنوان یازدهمین فرماندار و مجددا از سال ۱۸۴۳ الی ۱۸۴۵ بعنوان هفدهمین فرماندار در این مقام خدمت کرد. همانطور که مشاهده می‌کنیم نام یک تن سه بار مجزا بعنوان سه دوره فرماندار در تاریخ ثبت شده است و چون آمار ما بر اساس تَن یا شمارش افرادی که به این مقام رسیدند می‌باشد و بر اساس دوره نمی‌باشد، لازم بود که این نکته برای مخاطبین عزیز توضیح داده شود.

از مجموع ۷۱ تن که به مقام فرمانداری رسیدند ۳۰ تن عضو حزب جمهوری‌خواه، ۲۲ تن دموکرات، هفت تن ویگ، سه تن حزب کشور (Country Party) حزبی بود که پس از استقلال چند سالی فقط در این ایالت فعال بود، دو تن جمهوری‌خواه دموکراتیک، یک تن جمهوری‌خواه ملی، یک تن فدرالیست، یک تن هم که در دوران کاری خود تغییر حزب داد و عضو احزاب جمهوری‌خواه دموکراتیک و حزب قانون و نظم (Law and Order Party) بود. چهار تن هم طبق منابع مورد استفاده نویسنده نامشخص است.

همانطور که مشاهده می‌کنید جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات با ۳۰ فرماندار در مقابل دموکرات‌ها با ۲۲ فرماندار برتر هستند اما هر سه فرماندار منتخب از سال ۲۰۱۱ تاکنون از جمله دانیل مک کی (Daniel McKee) فرماندار حال حاضر این ایالت دموکرات بودند.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات‌های رود آیلند در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۲۳ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۲۱ دوره برتر و دموکرات‌ها برنده ۹ دوره اخیر این انتخابات نیز بودند و جمهوری خواهان در تاریخ انتخابات سنا با ۱۶ سناتور در مقابل دموکرات‌ها با ۱۰ سناتور برتر اما از سالیان دور تاکنون هر دور سناتور ایالت دموکرات می‌باشند و مجددا جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان با ۲۶ نماینده در مقابل دموکرات ها با ۲۲ نماینده ظاهرا برتر اما تعداد دوره هایی که ۲۲ نماینده دموکرات رای آوردند و در مجلس نمایندگان بودند کمی بیشتر از ۲۶ نماینده جمهوری‌خواه می‌باشد و از سال ۱۹۹۵ تاکنون هر دو کرسی این ایالت در مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌ها می‌باشد و نهایتا جمهوری خواهان در طول تاریخ فرمانداری با ۳۰ فرماندار در مقابل دموکرات‌ها با ۲۲ فرماندار برتر اما دموکرات‌ها در سال‌های اخیر بهتر عمل کرده و هر سه فرماندار اخیر این ایالت از حزب دموکرات بودند، می‌توان نتیجه گرفت رود آیلند در طول تاریخ گرایش بیشتری به جمهوری خواهان داشته اما در دَهه‌های اخیر کاملا دموکرات شده است.

***

ایالت ورمانت

ایالت برف‌گیر ورمانت به مرکزیت مون ‌پلیه امن‌ترین ایالت آمریکا می‌باشد که با داشتن پیست‌های متنوع اسکی در شمال شرقی این کشور یکی از شش ایالت ناحیه جغرافیایی معروف به نیواینگلند می‌با‌شد. پیش از اعلام استقلال، ورمانت بخشی از مستعمره نیویورک بود و بعد از اعلام استقلال مستعمرات سیزده گانه از نیویورک جدا و مستقل شد. اما با گذر زمان نهایتا در تاریخ ۴ مارچ ۱۷۹۱ بعنوان چهاردهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. در واقع اولین ایالتی بود که بعد از ۱۳ مستعمره اولیه به ایالات متحده پیوست. نبرد هوباردتون از جنگ‌های انقلابی در این ایالت انجام گرفت. ورمانت در سال ۱۷۷۷ میلادی با تصویب قانون اساسی به آزادی بردگان بزرگسال رای داد و در جنگ داخلی با بسیج نیرو، تهیه و تولید لباس، کفش، مواد غذایی و اسلحه به ارتش اتحادیه یا فدرال کمک کرد.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۶۴۷.۴۶۴ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن ۹۱.۵ درصد سفید‌پوست، ۲.۶ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۲.۱ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۱.۶ درصد سیاه‌پوست، ۰.۴ درصد سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا و ۲.۲ درصد بقیه نژادها می‌باشد.

دانشگاه ورمونت از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایالات متحده که تاریخ بنای آن به سال ۱۷۹۱ میلادی باز می‌گردد، کالج میدلبری که به دلیل تدریس و تفکر مترقی شهرت دارد و اولین موسسه آموزش عالی آمریکایی بود که در سال ۱۸۲۳ به الکساندر تویلی بعنوان یک آفریقایی-آمریکایی مدرک لیسانس اعطا کرد از جمله مراکز علمی و آموزشی این ایالت برفگیر می‌‌باشند.

از سال ۱۷۹۲ تاکنون که سبتامبر ۲۰۲۴ میلادی می باشد تعداد ۵۸ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده برگزار شده که ورمانت در همه این دوره‌ها شرکت کرده است.۳۳ دوره حزب جمهوری‌خواه، ۹ دوره دموکرات، شش دوره جمهوری‌خواه دموکراتیک، پنج دوره ویگ، سه دوره حزب فدرالیست، یک دوره جمهوری‌خواه ملی و یک دوره حزب ضد فراماسون برنده آرای الکترال این ایالت شدند.

نتایج این انتخابات بسیار قابل توجه و نشان دهنده تغییر گرایش قوی مردم در طول زمان است. از سال ۱۷۹۲ الی ۱۸۵۲ تعداد ۱۶ دوره این انتخابات برگزار شد که شش دوره حزب جمهوری‌خواه دموکراتیک، پنج دوره حزب ویگ، سه دوره حزب فدرالیست، یک دوره جمهوری‌خواه ملی و یک دوره حزب ضد فراماسون برنده آرای الکترال این ایالت شدند. در این بخش احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه هیچ سهمی نداشتن که در مورد جمهوری خواهان طبیعی می‌باشد، چون تاریخ تاسیس حزب جمهوری‌خواه به سال ۱۸۵۴ باز می‌گردد و تا این تاریخ هنوز تشکیل نشده بود. مجددا از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۸۸ میلادی ۳۴ دوره از این انتخابات برگزار شد و بغیر از یک دوره مربوط به سال ۱۹۶۴ که دموکرات‌ها برنده شدند و در واقع اولین برد دموکرات‌های ورمانت در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، مابقی ۳۳ دوره را جمهوری خواهان برنده شدند. اما از انتخابات سال ۱۹۹۲ ورق برگشت و تا به امروز دموکرات‌ها برنده همه هشت دوره اخیر این انتخابات شدند. همانگونه که آمار نشان می‌دهد مردم ایالت ورمانت در انتخابات ریاست‌جمهوری بشدت گرایش جمهوری‌خواهی داشتند اما در ۳۰ سال اخیر بشدت به دموکرات‌ها گرایش پیدا کردند.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده در حوزه انتخابیه ورمانت جو بایدن با ۶۶.۱ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۰.۷ درصد آرا شد و سه رای الکترال این ایالت را برنده شد.

از سال ۱۷۹۱ که اولین دوره انتخابات مجلس سنا آمریکا در ایالت ورمانت برگزار شد تاکنون که ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد ۴۱ تن از این ایالت بعنوان سناتور خدمت کرده‌اند که ۲۱ تن عضو حزب جمهوری‌خواه، دو تن دموکرات و مابقی از أحزاب دیگر بودند.

همانطور که مشاهده می کنیم این آمار عجیب نشان از برتری مطلق جمهوری خواهان ورمانت در طول تاریخ این انتخابات دارد. اما در دَهه‌های اخیر دموکرات‌ها بهتر عمل کرده و یکی از کرسی‌های این ایالت در مجلس سنا را از سال ۱۹۷۵ تاکنون در اختیار دارند و کرسی دیگر نیز در اختیار برنی سندرز بعنوان سناتور مستقل با گرایش دموکرات می‌باشد.

پیتر ولش از حزب دموکرات و برنی سندرز بعنوان مستقل دو سناتور حال حاضر این ایالت می باشند.

پاتریک لیهی از حزب دموکرات با ۴۸ سال حضور در سنا از سال ۱۹۷۵-۲۰۲۳ و جاستین.اس.موریل از حزب جمهوری خواه با ۳۱ سال حضور در سنا ۱۸۶۷-۱۸۹۸ بعنوان با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ ایالت ورمانت ثبت شده‌اند.

ارنست.دبلیو.گیبسون و ارنست.دبلیو.گیبسون جونیور تنها پدر و پسری در این ایالت بودند که هر دو به مقام سناتوری این ایالت رسیدند.

ایالت ورمانت یک نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا دارد و این ربط مستقیم به جمعیت این ایالت دارد و به همین علت تعداد مجموع نمایندگان این ایالت در طول تاریخ بسیار کمتر از دیگر ایالات قدیمی می‌باشد. از سال ۱۷۹۱ که اولین دوره انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در ورمانت برگزار شد تاکنون که سبتامبر ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد ۹۷ تن به عنوان نماینده انتخاب شده‌اند. از مجموع این نمایندگان، ۳۰ تن عضو حزب جمهوری‌خواه، هشت تن دموکرات و مابقی از احزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان جمهوری خواهان ورمانت با ۳۰ نماینده در مقابل دموکرات ها با هشت نماینده با اختلاف زیادی برتر می‌باشند. اما از اوایل دَهه ۹۰ میلادی ورق برگشت و آخرین نماینده جمهوری‌خواه در سال ۱۹۹۰ به کار خود پایان داد و بعد از آن از سال ۱۹۹۱ الی ۲۰۰۷ برنی سندرز بعنوان نماینده مستقل و از ۲۰۰۷ تاکنون به ترتیب پیتر ولش و بکا بالینت از حزب دموکرات در این مقام می‌باشند.

شایان ذکر است که پیتر ولش از سال ۲۰۲۳ به عنوان یکی از دو سناتور این ایالت انتخاب شد.

فیلیپ اسکات فرماندار حال حاضر ایالت ورمانت از حزب جمهوری‌خواه هشتاد و دومین فرماندار این ایالت می‌باشد اما مجموع کسانی که به مقام فرمانداری رسیدند ۷۷ تن می‌باشند و این اختلاف بخاطر این می‌باشد که پنج تن از این ۷۷ تن در دو دوره غیر متوالی به این مقام دست یافتند و در تاریخ فرمانداری ورمانت دو بار ثبت شده‌اند. بطور مثال: اراستوس فیربنکس از سال ۱۸۵۲ الی ۱۸۵۳ میلادی بعنوان بیست و یکمین فرماندار ورمانت خدمت کرد و پس از چند دوره مجددا از سال ۱۸۶۰ الی ۱۸۶۱ بعنوان بیست و ششمین فرماندار این ایالت انتخاب شد و چون آمار ما بر اساس تَن یا شمارش افرادی که به این مقام رسیدند می‌باشد و بر اساس دوره نمی‌باشد لازم بود این نکته برای مخاطبین گرامی توضیح داده شود.

توماس چیتندن بعد از اعلام استقلال دو دوره فرماندار جمهوری ورمانت بود و در زمان وی قانون اساسی ایالات متحده به تصویب رسید و ورمانت بعنوان چهاردهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست و وی بعنوان اولین فرماندار ایالت ورمانت در سمت خود ابقا شد. از سال ۱۷۹۱ تا کنون که ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد ۷۷ تن بعنوان فرماندار ایالت ورمانت خدمت کرده‌اند که ۵۳ تن عضو حزب جمهوری‌خواه، شش تن دموکرات و مابقی از احزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد جمهوری خواهان با ۵۳ تن در مقابل دموکرات‌ها با شش تن با اختلاف بسیار زیاد دست برتر را در طول تاریخ این انتخابات دارند و همانطور که بالاتر گفته شد فیلیپ اسکات فرماندار حال حاضر این ایالت نیز از حزب جمهوری‌خواه می‌باشد.

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان ورمانت در طول تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری با ۳۳ دوره در مقابل دموکرات‌ها با ۹ دوره برتر هستند اما دموکرات‌ها برنده هشت دوره اخیر این انتخابات می‌باشند و در طول تاریخ مجلس سنا و نمایندگان با ۲۱ سناتور و ۳۰ نماینده در مقابل دموکرات‌ها با دو سناتور و هشت نماینده برتر اما دو سناتور حال حاضر این ایالت یک تن دموکرات و یک تن مستقل با گرایش به دموکرات‌ها و تک نماینده این ایالت نیز دموکرات و نهایتا جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات فرمانداری با ۵۳ تن در مقابل دموکرات‌ها با شش تن برتر و فرماندار حال حاضر نیز جمهوری‌خواه می‌باشد می‌توان نتیجه گرفت که ایالت ورمانت در طول تاریخ گرایش شدیدی به جمهوری خواهان داشته اما در دَهه‌های اخیر تغییر گرایش بسمت دموکرات‌ها داده و بطور کلی کفه ترازو بسمت دموکرات‌ها سنگینی می‌کند.

کیوان شکوری

منبع: US Election History



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy