Thursday, Sep 12, 2024

صفحه نخست » تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا ـ بخش‌های ۱۵ و ۱۶؛ ایالت‌های کنتاکی و تنسی، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri_2.jpgایالت کنتاکی

ایالت کنتاکی به مرکزیت شهر فرانکفورت در جنوب آمریکا با مراتع سبز رنگ و مشهور خود زادگاه آبراهام لینکلن رئیس جمهور فقید ایالات متحده آمریکا، جفرسون دیویس رئیس‌ جمهور ایالات موتلفه آمریکا یا همان ایالات شورشی و محمد علی کلی بوکسور افسانه ای می‌باشد. در ابتدا کنتاکی بخشی از ایالت ویرجینیا بود که بعد از استقلال مستعمرات سیزده گانه از آن جدا شد و در تاریخ ۱ ژوئن ۱۷۹۲ بعنوان پانزدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.

در جریان جنگ‌های داخلی عده‌ای از مردم این ایالت طرفدار اتحادیه و عده‌ای طرفدار کنفدراسیون یا همان ایالت‌های شورشی بودند. بطور مثال: جان جوردن کریتندن(John Jordan Crittenden) سناتور سابق و از نمایندگان وقت ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا بود که خواستار مصالحه سر جریان برده‌داری برای جلوگیری از تجزیه ایالات متحده شده بود. یکی از پسران وی بنام جورج بیب کریتندن (George Bibb Crittenden) ابتدا در ارتش ایالات متحده بود و پس از مدتی جدا شد و به ارتش کنفدراسیون پیوست و دو پسر دیگر وی توماس (Thomas) و یوجین (Eugene) در ارتش اتحادیه خدمت کردند. یکی از نوه‌های وی بنام جان کریتندن کولمن(John Crittenden Coleman) در ارتش کنفدراسیون و دیگری بنام جان کریتندن واتسون(John Crittenden Watson) در ارتش فدرال خدمت کرد. مجمع عمومی کنتاکی در جنگ موضع بی طرفی را اتخاذ کرد و طرفداران اتحادیه در انتخابات داخلی کنترل دو سوم مجالس ایالتی را بدست گرفتند و تلاش کردند که درگیری به این ایالت کشیده نشود. اما پس از چند ماه از شروع جنگ در تاریخ ۴ سبتامبر ۱۸۶۱ نیروهای کنفدراسیون یا همان ایالات شورشی به این ایالت حمله و بخش‌هایی از آن را تصرف و در جواب این عمل ارتش اتحادیه نیز وارد شد. نهایتا در طول جنگ داخلی اتحادیه موفق به شکست کنفدراسیون در این ایالت شد و کنتاکی هیچ موقع بصورت رسمی از ایالات متحده جدا نشد.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۴.۵۲۶.۱۵۴ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۸۲.۴ درصد سفید‌پوست، ۸.۸ درصد سیاه‌پوست، ۵ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۱.۸ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۳ درصد سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۳ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

دانشگاه کنتاکی که دانشگاهی تحقیقاتی می‌باشد در سال ۱۸۶۵ توسط جان برایان بومن به عنوان دانشکده کشاورزی و مکانیک کنتاکی تاسیس شد، دانشگاه لوییزویل زمانی که در سال ۱۷۹۸ تاسیس شد اولین دانشگاه در ایالات متحده آمریکا بود که در مالکیت یک شهر قرار داشت، دانشگاه بلارماین

(Bellarmine University) بعنوان اولین کالج در جنوب آمریکا که زن و مرد و نژاد‌های مختلف در آن تحصیل می‌کردند از جمله موسسات علمی و آموزشی این ایالت می‌باشند.

زغال سنگ از مهم‌ترین منابع درآمد این ایالت می‌باشد که سومین تولید کننده آن در ایالات متحده آمریکا بشمار می‌آید.

از سال ۱۷۹۲ تاکنون که سبتامبر ۲۰۲۴ میلادی می باشد ۵۸ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت کنتاکی برگزار شده است که ۲۶ دوره حزب دموکرات، ۱۶ دوره حزب جمهوری‌خواه، هشت دوره جمهوری‌خواه دموکراتیک، پنج دوره حزب ویگ، یک دوره حزب فدرالیست، یک دوره حزب جمهوری‌خواه ملی و یک دوره حزب اتحاد قانون اساسی (Constitutional Union)برنده آرای الکترال این ایالت شدند.

برای بررسی بهتر این انتخابات را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۷۹۲ الی ۱۸۶۰ می‌باشد که ۱۸ دوره از این انتخابات برگزار و جمهوری خواهان دموکراتیک هشت دوره، حزب ویگ پنج دوره، حزب دموکرات دو دوره و احزاب فدرالیست، جمهوری‌خواه ملی، اتحاد قانون اساسی هر کدام یک دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند و جمهوری خواهان هیچ سهمی در این بخش نداشتند و بطور کل می‌توان این بخش را بخش جمهوری خواهان دموکراتیک نامید. بخش دوم از سال ۱۸۶۴ الی ۱۹۵۲ می‌باشد و ۲۳ دوره این انتخابات برگزار که دموکرات‌ها ۲۰ دوره و جمهوری خواهان سه دوره برنده آرای الکترال ایالت شدند که یک دوره آن مربوط به انتخابات سال ۱۸۹۶ یک رای از کل آرای الکترال ایالت به دموکرات‌ها رسید و مابقی ۱۲ رای به جمهوری خواهان رسید و این بخش را نیز می توان بخش دموکرات‌ها نامید. در بخش سوم از سال ۱۹۵۶ الی اکتبر ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۱۷ دوره از این انتخابات برگزار شد که ۱۳ دوره جمهوری خواهان و چهار دوره دموکرات‌ها برنده آرای الکترال ایالت شدند که شش دوره از این ۱۳ دوره جمهوری خواهان مربوط به شش دوره اخیر می‌باشد و این بخش را نیز می‌توان بخش جمهوری خواهان نامید.

همانگونه که مشاهده می‌کنیم دموکرات‌های کنتاکی در طول تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده در این ایالت با ۲۶ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۶ دوره برتر هستند اما جمهوری خواهان برنده شش دوره اخیر این انتخابات می‌باشند که نشان از گرایش مردم کنتاکی در انتخابات ریاست‌جمهوری به این حزب در سال های اخیر دارد.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ برگزار شده در حوزه انتخابیه کنتاکی دونالد ترامپ با ۶۲.۱ درصد آرا موفق به شکست جو بایدن با ۳۶.۲ درصد آرا شد و هشت رای الکترال این ایالت را به سبد جمهوری خواهان ریخت.

از سال ۱۷۹۲ تاکنون ۶۶ تن به مقام سناتوری ایالت کنتاکی در مجلس سنا آمریکا رسیده‌اند. از مجموع ۶۶ سناتور ذکر شده ۳۱ تن عضو حزب دموکرات، ۱۲ تن جمهوری‌خواه و مابقی از احزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند، اما جمهوری خواهان در دو دَهه اخیر بهتر عمل کرده و یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا را از سال ۱۹۸۵ و دیگری را از سال ۱۹۹۹ تاکنون در اختیار دارند. میچ مک ‌کانل و رند پال هر دو از حزب جمهوری‌خواه دو سناتور حال حاضر ایالت کنتاکی در مجلس سنا آمریکا می‌باشند.

مچ مک ‌کانل از سال ۱۹۸۵ تاکنون با ۳۹ سال حضور در مجلس سنا از حزب جمهوری خواه با سابقه ترین سناتور تاریخ این ایالت می باشد.

از سال ۱۷۹۲ که اولین دوره انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت کنتاکی برگزار شد تاکنون تعداد ۳۴۳ تن به عنوان نماینده از این ایالت راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده‌اند که ۱۴۸ تن عضو حزب دموکرات، ۶۲ تن حزب جمهوری‌خواه و مابقی از احزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار فوق نشان می‌دهد دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند، اما جمهوری خواهان در سال‌های اخیر بهتر عمل کرده و از شش نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا پنج تن جمهوری‌خواه و یک تن دموکرات می‌باشند.

ویلیام هاستون ناتچر (William Huston Natcher) از حزب دموکرات با ۴۱ سال حضور در مجلس نمایندگان ۱۹۹۴-۱۹۵۳ و هارولد دالاس راجرز (Harold Dallas Rogers) از حزب‌جمهوری خواه که از سال ۱۹۸۱ تاکنون یعنی سال ۲۰۲۴ در این مقام می‌باشد جزو معدود نمایندگانی می ‌باشند که بالای ۴۰ سال در این مقام بودند.

اندی بی شییِر (Andy Beshear) فرماندار حال حاضر ایالت کنتاکی از حزب دموکرات شصت و سومین فرماندار این ایالت می‌باشد اما مجموع کسانی که به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند ۵۹ تن می‌باشند و این اختلاف بخاطر این می باشد که چهار تن از این ۵۹ تن دو دوره غیر متوالی به این مقام دست یافتند و در تاریخ فرمانداری کنتاکی دو بار بصورت مجزا ثبت شده‌اند. بطور مثال: آلبرت بنیامین چندلر (Albert Benjamin Chandler) از سال ۱۹۳۵ الی ۱۹۳۹ بعنوان چهل و چهارمین فرماندار این ایالت خدمت کرد و بعد از چند سال مجددا از سال ۱۹۵۵ الی ۱۹۵۹ بعنوان چهل و نهمین فرماندار این ایالت خدمت کرد و چون آمار ما بر اساس تَن یا شمارش افرادی که به این مقام رسیدند می‌باشد و بر اساس دوره نمی‌باشد لازم بود برای مخاطبین گرامی توضیح داده شود.

از سال ۱۷۹۲ که کنتاکی بعنوان پانزدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست تا به امروز ۵۹ تن به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند. ۳۲ تن از این فرمانداران از حزب دموکرات، ۹ تن حزب جمهوری‌خواه، هشت تن ویگ، هشت تن جمهوری‌خواه جفرسونیان یا جمهوری‌خواه دموکراتیک، یک تن جکسونیان و یک تن حزب آمریکایی یا متولدین آمریکا بودند. در طول تاریخ این انتخابات دموکرات‌ها با ۳۲ فرماندار در مقابل جمهوری خواهان با ۹ فرماندار برتر هستند و با وجود اینکه جمهوری خواهان در سال‌های اخیر خوب عمل کردند و از چهار فرماندار اخیر دو تن جمهوری‌خواه بودند اما در حال حاضر نیز اندی بشیر (Andy Beshear) از حزب دموکرات سکاندار فرمانداری این ایالت می‌باشد.

نتیجه: با توجه به اینکه در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ایالت کنتاکی دموکرات‌ها با ۲۶ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۶ دوره برتر اما جمهوری خواهان برنده شش دوره اخیر این انتخابات می‌باشند و دموکرات‌ها در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا، نمایندگان و فرمانداری با ۳۱ سناتور، ۱۴۸ نماینده و ۳۲ فرماندار در مقابل جمهوری خواهان با ۱۲ سناتور، ۶۲ نماینده و ۹ فرماندار دست برتر را دارند اما هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا از سالیان دور در دست جمهوری خواهان می باشد و از شش نماینده این ایالت پنج تن جمهوری خواه و یک تن دموکرات و از طرفی فرماندار حال حاضر این ایالت از حزب دموکرات می‌باشد، می توان نتیجه گرفت دموکرات‌های کنتاکی در طول تاریخ دست برتر را داشته اما الان جمهوری خواهان دست برتر را دارند.

***

ایالت تنسی

ایالت تنسی به مرکزیت نشویل به پایتخت موسیقی کانتری جهان معروف می‌باشد. این ایالت با داشتن مناظر زیبا، جاذبه‌های گردشگری و تولیدات صنعتی و کشاورزی متنوع در جنوب آمریکا قرار دارد که ممفیس مهمترین شهر آن می‌باشد. تنسی در واقع همان قلمرو جنوبی رودخانه اوهایو معروف به قلمرو جنوب غربی بود. سرزمینی که کارولینای شمالی در آپریل ۱۷۹۰ به عنوان پرداخت بدهی خود به دولت فدرال واگذار کرد و نهایتا در ۱ ژوئن ۱۷۹۶ بعنوان شانزدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست و آخرین ایالتی بود که در قرن ۱۸ میلادی به عضویت ایالات متحده آمریکا درآمد.

در جنگ داخلی، غرب تنسی که اقتصادی مبتنی بر کشاورزی داشت طرفدار جدایی و شرق آن مخالف جدایی بودند و ۳۱ هزار تن از شرق تنسی به ارتش اتحادیه پیوستند. با وجود تمایل ایشم گرین هریس (Isham Green Harris) فرماندار وقت برای جدایی اما در رای‌گیری انجام شده به تاریخ ۹ فوریه ۱۸۶۱ مردم تنسی جدا شدن از اتحادیه را رد کردند. بعد از مدتی رئيس جمهور لینکلن در واکنش به خروج کارولینای جنوبی از ایالات متحده که در واقع اولین ایالتی بود که از این کشور جدا شد در اعلامیه‌ای خواستار ۷۵ هزار سرباز شد و تامین بخشی از این سربازان برعهده تنسی گذاشته شد. بعد از این موضوع در تاریخ هشتم ژوئن ۱۸۶۱ برای دومین‌بار رای گیری جدایی از اتحادیه بین مردم ایالت تنسی انجام شد و اینبار مردم رای به جدایی دادند و بعنوان آخرین ایالت از اتحادیه یا همان کشور ایالات متحده آمریکا جدا شد. البته پس از پایان جنگ مجددا بعنوان اولین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۷.۱۲۶.۴۸۹ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۷۲ درصد سفید‌پوست، ۱۶.۵ درصد سیاه‌پوست، ۷.۵ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۲.۱ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۶ درصد سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۳ درصد از دیگر نژاد‌ها تشکیل شده است.

دانشگاه وندربیلت که دانشگاهی تحقیقاتی و خصوصی می‌باشد و تاریخ تاسیس آن به سال ۱۸۷۳ باز می‌گردد، دانشگاه تنسی که از دانشگاه‌های قدیمی ایالات متحده می‌باشد و تاریخ تاسیس آن به سال ۱۷۹۴ باز می‌گردد، دانشگاه بلمونت، آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge National Laboratory) بزرگترین آزمایشگاه مربوط به علوم انرژی وزارت انرژی ایالات متحده که انجام دهنده آزمایشات پایه و کاربردی به منظور ارائه راه حل‌های مرتبط با مسائل امنیتی و انرژی که میزبان مرکز چشمه نوترون اسپالاسیون (Spallation Neutron Source) بزرگترین منبع ذرات نوترون جهان و محل اجرای پروژه منهتن که منجر به ساخت بمب اتم در آمریکا شد همگی از جمله مراکز علمی و آموزشی این ایالت جنوبی می‌باشند.

از سال ۱۷۹۶ که تنسی به ایالات متحده پیوست تاکنون که سبتامبر ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد ۵۷ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده برگزار شده که تنسی بغیر از یک دوره مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۸۶۴ که بعلت جنگ داخلی در این انتخابات شرکت نکرد در بقیه ۵۶ دوره این انتخابات شرکت کرده است که ۲۵ دوره حزب دموکرات، ۱۷ دوره جمهوری‌خواه، هشت دوره جمهوری‌خواه دموکراتیک، پنج دوره حزب ویگ و یک دوره حزب اتحاد قانون اساسی (Constitutional Union Party) برنده آرای الکترال این ایالت شدند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشیم یک دوره از ۲۵ دوره حزب دموکرات مربوط به انتخابات سال ۱۹۴۸ است که آرای الکترال ۱۱ به یک بین حزب دموکرات و دموکرات طرفدار حقوق ایالات (States' Rights Democratic) تقسیم شد.

برای بررسی بهتر این انتخابات را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۷۹۶ الی ۱۸۶۰ می‌باشد که آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده قبل از جنگ داخلی می‌باشد که ۱۷ دوره از این انتخابات برگزار شد و جمهوری خواهان دموکراتیک با هشت دوره و احزاب ویگ، دموکرات و اتحادیه قانون اساسی هر کدام به ترتیب با پنج، سه و یک دوره برنده و این بخش را پشت سر گذاشتند و جمهوری خواهان هیچ سهمی در این بخش نداشتند. بخش دوم از سال ۱۸۶۸ الی ۱۹۴۸ می باشد که ۲۱ دوره این انتخابات برگزار شد که سهم دموکرات‌ها ۱۸ دوره و جمهوری خواهان سه دوره بود که یک دوره از این ۱۸ دوره دموکرات‌ها مربوط به سال ۱۹۴۸ می‌باشد و همانطور که بالاتر ذکر شد آرای الکترال ۱۱ به یک بین این حزب و دموکرات طرفدار حقوق ایالات تقسیم شد.

بخش سوم یا پایانی از سال ۱۹۵۲ الی ۲۰۲۰ میلادی که ۱۸ دوره از این انتخابات برگزار شد. جمهوری خواهان ۱۴ دوره که شش دوره آن مربوط به شش دوره اخیر می‌باشد و دموکرات‌ها چهار دوره در این بخش برنده آرای الکترال انتخابات شدند.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در حوزه انتخابیه تنسی دونالد ترامپ با ۶۰.۷ درصد آرا موفق به شکست جو بایدن با ۳۷.۵ درصد آرا شد و ۱۱ رای الکترال این ایالت را بدست آورد.

از سال ۱۷۹۶ که اولین دوره انتخابات سنا در ایالت تنسی برگزار شد تاکنون ۶۰ تن در این ایالت به این مقام دست یافتند که ۳۴ تن عضو حزب دموکرات، ۱۱ تن جمهوری‌خواه و مابقی از احزاب دیگر بودند.

ھمانطور که آمار نشان می‌دھد دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند، بطوریکه این ایالت تا سال ۱۹۶۷ فقط سه سناتور جمهوری خواه داشت. اما از آن سال به بعد گرایش مردم تنسی در انتخابات سنا به جمهوری خواهان بیشتر شد بطوریکه از سال ۱۹۹۵ هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا آمریکا در اختیار جمهوری خواهان می‌باشد.

ویلیام فرانسیس هاگرتی و مارشا بلک برن هر دو از حزب جمهوری‌خواه دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می‌باشند.

جیمز رالف ساسر (James Ralph Sasser) از حزب دموکرات با ۱۸ سال حضور در مجلس سنا ۱۹۹۵-۱۹۷۷ و هوارد هنری بیکر جونیور (Howard Henry Baker Jr) از حزب جمهوری‌خواه با ۱۸ سال سابقه ۱۹۸۵-۱۹۶۷ با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ تنسی بودند.

اندرو جکسون و اندرو جانسون روسای جمهور سابق ایالات متحده و ال گور معاون بیل کلینتون که کاندیدای یکی از جنجالی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۰ نیز بود هر سه سابقه سناتوری این ایالت را در پرونده کاری خود داشتند.

از سال ۱۷۹۶ تا کنون که ۲۰۲۴ میلادی می باشد ۲۷۵ تن از ایالت تنسی بعنوان نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده‌اند که ۱۱۳ تن عضو حزب دموکرات، ۶۴ تن جمهوری‌خواه و مابقی از احزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد دموکرات های تنسی در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان موفق تر عمل کرده اند اما جمهوری خواهان تقریبا در ۱۵ سال اخیر بهتر عمل کرده و از ۹ نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان، هشت تن جمهوری‌خواه و یک تن دموکرات می‌باشند.

اندرو جکسون، جیمز ناکس پولک، اندرو جانسون روسای جمهور سابق آمریکا و ال گور معاون بیل کلینتون همگی سابقه نمایندگی این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا را نیز داشتند.

از سال ۱۷۹۶ تاکنون ۵۰ تن به مقام فرمانداری ایالت تنسی رسیدند که از این تعداد ۲۸ تن فقط عضو حزب دموکرات، ۱۰ تن فقط جمهوری‌خواه، پنج تن جمهوری‌خواه دموکراتیک، چهار تن حزب ویگ، یک تن حزب کشاورزان و کارگران

(Farmer-Labor Party) و دو فرماندار که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن عضو احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه دموکرات و نهایتا اندرو جانسون یک دوره دموکرات و یک دوره فرماندار نظامی بود.

همانگونه که آمار نشان می‌دهد مجموع فرمانداران فقط عضو حزب دموکرات بعلاوه فرماندارانی که علاوه بر احزاب دیگر سابقه عضویت و فرمانداری از حزب دموکرات را نیز داشته و از این حزب نیز به مقام فرمانداری رسیده بودند و در تاریخ این حزب بعنوان فرماندار ثبت شده‌اند ۳۰ تن در مقابل جمهوری خواهان با ۱۰ فرماندار می‌باشند که نشان از برتری دموکرات‌ها در طول تاریخ این انتخابات دارد. اما جمهوری خواهان در سال‌های اخیر بهتر عمل کرده و از سال ۲۰۱۱ تاکنون هر دو فرماندار این ایالت از حزب جمهوری‌خواه می‌باشند که بیل لی ( Bill Lee) فرماندار حال حاضر این ایالت یکی از این دو فرماندار می‌باشد.

شایان ذکر است که رابرت لونی کاروثرس (Robert Looney Caruthers) از حزب دموکرات در سال ۱۸۶۳ به مقام فرمانداری ایالت تنسی انتخاب شد اما آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت ایالات متحده، اندرو جانسون را بعنوان فرماندار نظامی منصوب و جایگزین رابرت لونی کاروثرس شد.

اندرو جانسون و جیمز ناکس پولک روسای سابق جمهور ایالات متحده سابقه فرمانداری این ایالت را داشتند.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات‌های تنسی در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۲۵ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۷ دوره برتر اما جمهوری خواهان برنده آرای الکترال شش دوره اخیر این ایالت می‌باشند و دموکرات‌ها در طول تاریخ انتخابات سنا، مجلس نمایندگان و فرمانداری با ۳۴ سناتور، ۱۱۶ نماینده و ۳۰ فرماندار در مقابل جمهوری خواهان با ۱۱ سناتور، ۶۷ نماینده و ۱۰ فرماندار برتر هستند اما از سال ۱۹۹۵ تاکنون هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان می‌باشد و از ۹ نماینده حال حاضر این ایالت هشت تن جمهوری‌خواه و یک تن دموکرات و از سال ۲۰۱۱ تاکنون هر دو فرماندار این ایالت از حزب جمهوری‌خواه می‌باشند، می توان نتیجه گرفت که در طول تاریخ دموکرات‌های تنسی دست برتر را داشتند اما در دَهه‌های اخیر یه ایالتی با گرایش زیاد به جمهوری خواهان تغییر کرده است.

کیوان شکوری

منبع: US Election History



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy