Friday, Sep 13, 2024

صفحه نخست » تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا ـ بخش ۱۷؛ ایالت اوهایو، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri.jpgایالت اوهایو به مرکزیت کلمبوس (Columbus) در غرب میانه آمریکا سرزمین برادران رایت مخترعین اولین هواپیمای قابل پرواز است و به همین دلیل به خاستگاه هوانواردی مشهور می‌باشد. سینسیناتی مهم‌ترین شهر این ایالت می‌باشد. اوهایو بخشی از قلمرو شمال غرب

(Northwest Territory) بود که تحت کنترل ایالات متحده آمریکا بود و در ۱ مارچ ۱۸۰۳ میلادی بعنوان هفدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. در دوران جنگ داخلی بیشتر مردم این ایالت خواستار ماندن در اتحادیه بودند ولی در این میان گروهی بود بنام کاپرهدها (Copperheads) که به دموکرات‌های هوادار صلح (Peace Democrats) معروف بودند و خواستار حل و فصل مشکلات با گفتگو و مخالف جنگ بودند و بعضا مردم را به نرفتن به سربازی، فرار و توطئعه‌هایی تشویق می‌کردند. اوهایو در تجهیز و تامین نیازهای ارتش اتحادیه طی جنگ‌های داخلی نقش مهمی داشت و با بسیج نزدیک به ۳۲۰ هزار تن نیرو بعد از نیویورک و پنسیلوانیا بیشترین سرباز را به ارتش اتحادیه داد. جان کلم(John Clem) و جوزف فیسل (Joseph Fissell) در حالی که کلایم فقط دو هفته از جوزف بزرگتر بود، هر دو ۱۱ ساله جوانترین سربازانی بودند که از این ایالت به ارتش اتحادیه پیوستند. در سال ۱۹۷۰ دانشگاه ایالتی کنت(Kent State University) این ایالت شاهد یکی از فجیع‌ترین سرکوب‌های اعتراضات دانشجویی بود و دانشجویان معترض به جنگ ویتنام توسط گارد ملی این ایالت سرکوب که در نتیجه آن چهار دانشجو کشته و تعدادی زخمی شدند.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۱۱.۷۸۵.۹۳۵ تن می‌باشد، که ترکیب جمعیتی آن از ۷۶.۷ درصد سفید‌پوست، ۱۳.۴ درصد سیاه‌پوست، ۴.۸ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۲.۸ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۳ درصد سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۷ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

دانشگاه کیس وسترن ریزرو یونیورسیتی (Case Western Reserve University) از دانشگاه‌های تحقیقاتی شناخته شده در جهان دانشگاه اوهایو (Ohio University) که بعنوان قدیمی‌ترین دانشگاه ایالت اوهایو تاریخ تاسیس آن به سال ۱۸۰۴ باز می‌گردد و مرکز پژوهش حمل و نقل

(Transportation Research Center) از بزرگترین آزمایشگاه‌های خودرو مستقل در آمریکای شمالی به همراه سازمان تعرفه ایمن سازی بزرگراه‌های ملی و پژوهش خودرویی و تنها آزمایشگاه دولتی خودرو در کشور از جمله مراکز علمی و آموزشی این ایالت می‌باشند.

از سال ۱۸۰۴ که اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اوهایو برگزار شد تاکنون که ۲۰۲۴ میلادی می باشد، این ایالت در ۵۵ دوره از این انتخابات شرکت کرده است که ۳۰ دوره حزب‌جمهوری خواه، ۱۶ دوره دموکرات، شش دوره جمهوری‌خواه دموکرات و سه دوره حزب ویگ برنده آرای الکترال این ایالت شدند که البته در انتخابات سال ۱۸۹۲ از مجموع کل آرای الکترال فقط یک رای به دموکرات‌ها و مابقی ۲۲ رای الکترال ایالت به کاندیدای جمهوری‌خواه رسید.

برای بررسی بهتر این انتخابات را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۸۰۴ الی ۱۸۵۲ می‌باشد که ۱۳ دوره از این انتخابات برگزار و جمهوری خواهان دموکراتیک شش دوره، حزب دموکرات چهار دوره و حزب ویگ سه دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند. بخش دوم از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۰۸ می‌باشد که ۱۴ دوره این انتخابات برگزار و جمهوری خواهان اوهایو برنده همه ۱۴ دوره بودند. فقط در انتخابات سال ۱۸۹۲ همانطور که بالاتر ذکر شد یک رای از مجموع آرای الکترال ایالت به دموکرات‌ها و مابقی به جمهوری خواهان رسید. در بخش سوم از سال ۱۹۱۲ الی ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۲۸ دوره از این انتخابات برگزار شد که هر دو یا سه دوره، برنده بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در حال چرخش بوده است. بطور مثال در انتخابات سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ جمهوری خواهان برنده و ۲۰۰۸ و۲۰۱۲ دموکرات‌ها و مجددا جمهوری خواهان در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ برنده و بطور کل در این بخش جمهوری خواهان ۱۶ دوره و دموکرات‌ها ۱۲ دوره برنده آرای الکترال شدند.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ برگزار شده در حوزه انتخابیه اوهایو دونالد ترامپ با ۵۳.۳ درصد آرا موفق به شکست جو بایدن با ۴۵.۲ درصد آرا شد و ۱۸ رای الکترال این ایالت را به سبد جمهوری خواهان ریخت.

از سال ۱۸۰۳ که اوهایو به ایالات متحده آمریکا پیوست تا به امروز ۵۷ تن بعنوان سناتور از این ایالت راهی مجلس سنا آمریکا شدند. ۲۳ تن از این سناتور‌ها از حزب جمهوری‌خواه، ۱۹ تن دموکرات و مابقی از احزاب دیگر بودند.

آمار نشان از برتری جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات با اختلاف می باشد. اما در سال‌های اخیر رقابت بین دو حزب نزدیک شده و شرود براون(Sherrod Brown) از حزب دموکرات و جی دی ونس (J.D. Vance ) از حزب جمهوری‌خواه دو سناتور حال حاضر ایالت اوهایو در مجلس سنا آمریکا می‌باشند.

جان شرمن(John Sherman) از حزب جمهوری‌خواه ۱۸۷۷-۱۸۶۱ میلادی و ۱۸۹۷-۱۸۸۱ با مجموع ۳۲ سال سابقه حضور در سنا و جان هرشل گلن جونیور(John Herschel Glenn Jr) از حزب دموکرات با ۲۵ سال حضور در سنا ۱۹۹۹ -۱۹۷۴ با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ ایالت اوهایو بودند.

ویلیام هنری هریسون و وارن گامالیل هاردینگ روسای‌جمهور سابق ایالات متحده سابقه سناتوری این ایالت را داشتند.

از سال ۱۸۰۳ تاکنون ۶۶۳ تن بعنوان نماینده از ایالت اوهایو راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده اند که ۲۹۴ تن از حزب جمهوری‌خواه، ۲۷۰ تن از حزب دموکرات و مابقی از احزاب دیگر بودند که امروزه وجود ندارند.

آمار فوق نشان از برتری جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات دارد و این برتری همچنان ادامه دارد و از ۱۵ نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۱۰ تن جمهوری خواه و پنج تن دموکرات می باشند.

ویلیام هنری هریسون، رادرفورد بیرچارد هایس، جیمز آبرام گارفیلد، ویلیام مکینلی روسای‌جمهور سابق آمریکا سابقه نمایندگی این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا را داشتند.

ریچارد مایکل دی واین (Richard Michael DeWine) فرماندار جمهوری‌خواه حال حاضر این ایالت هفتادمین فرماندار تاریخ ایالت اوهایو می‌باشد. اما مجموع کسانی که به مقام فرمانداری رسیدند ۶۵ تن می‌‌باشند و این اختلاف بخاطر این می‌باشد که پنج تن از این ۶۵ تن دو دوره غیر متوالی به این مقام دست یافتند و در تاریخ فرمانداری اوهایو دو بار ثبت شده‌اند. بطور مثال ویلسون شنون (Wilson Shannon) از تاریخ ۱۸۳۸ الی ۱۸۴۰ میلادی بعنوان چهاردهمین فرماندار در این پست بود و بعد از یک دوره مجددا در انتخابات شرکت و انتخاب شد و از سال ۱۸۴۲ الی ۱۸۴۴ مجددا اینبار بعنوان شانزدهمین فرماندار این ایالت خدمت کرد و چون آمار ما بر اساس تَن یا شمارش افرادی که به این مقام رسیدند می‌باشد و بر اساس دوره نمی‌باشد لازم بود این موضوع برای مخاطبین گرامی یادآوری شود.

از سال ۱۸۰۳ تاکنون ۶۵ تن به مقام فرمانداری ایالت اوهایو رسیدند که ۲۶ تن عضو حزب جمهوری‌خواه، ۲۰ تن دموکرات، ۱۰ تن جمهوری‌خواه دموکراتیک، پنج تن حزب ویگ، سه تن حزب اتحاد بی قید و شرط (Unconditional Union Party) و یک تن عضو حزب جمهوری‌خواه ملی (National Republican Party) بودند.

جمهوری خواهان علاوه بر اینکه در طول تاریخ این انتخابات با ۲۶ فرماندار در مقابل دموکرات‌ها با ۲۰ فرماندار برتر هستند، از سال ۲۰۱۱ تاکنون نیز هر دو فرماندار این ایالت از این حزب می‌باشند. همانگونه که بالاتر هم گفته شد ریچارد مایکل دی واین فرماندار حال حاضر این ایالت از حزب جمهوری‌خواه می‌باشد.

رادرفورد بیرچارد هِیز و ویلیام مک‌ کینلی روسای‌جمهور سابق آمریکا سابقه فرمانداری این ایالت را در پرونده کاری خود داشتند.

نتیجه: با توجه به اینکه جمهوری خواهان اوهایو در طول تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری با ۳۰ دوره در مقابل دموکرات‌ها با ۱۶ دوره برتر و در دو دوره اخیر این انتخابات را نیز برنده شدند و جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا، نمایندگان و فرمانداری با ۲۳ سناتور، ۲۹۴ نماینده و ۲۶ فرماندار در مقابل دموکرات ها با ۱۹ سناتور، ۲۷۰ نماینده و ۲۰ فرماندار برتر و یکی از دو سناتور و ۱۰ نماینده از کل ۱۵ نماینده حال حاضر این ایالت بهمراه فرماندار فعلی جمهوری خواه و یک سناتور دیگر بهمراه پنج تن از مجموع نمایندگان حال حاضر دموکرات می‌باشند، می‌توان نتیجه گرفت که اوهایو در طول تاریخ گرایش بیشتری به جمهوری خواهان داشته و اکنون نیز یک ایالت با گرایش جمهوری‌خواهی می‌باشد.

کیوان شکوری

منبع: US Election History



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy