Saturday, Sep 14, 2024

صفحه نخست » اگر لازم باشد در کنار روسیه می جنگیم

rus.jpgابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به سایت «دیده‌بان ایران» گفت: «اگر به من باشد، در جنگ اوکراین به روسیه سلاح می‌دهم، چون پیروزی روسیه را پیروزی خودمان می‌دانم.» او افزود: «ما و روسیه در جایی که لازم باشد، همه باهم می‌جنگیم و اگر لازم شد، همه باهم صلح می‌کنیم.»

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: اروپا و آمریکا به صورت کاملا علنی به اوکراین سلاح می‌دهند، در حالی که مسئولان کشورمان هیچ‌گاه تایید نکرده‌اند که ما در جنگ اوکراین به روسیه سلاح داده‌ایم. البته اگر من باشم، این کار را انجام می‌دهم، چون پیروزی روسیه را پیروزی خودمان می‌دانم.

به گزارش دیده بان - ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره علت اتخاذ مواضع اخیر توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان علیه ایران و طرح ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه از سوی این سه کشور اروپایی، گفت: اعلام مواضع غربی‌ها علیه ایران در مسائل مختلف از جمله جنگ اوکراین، یک موضوع مسبوق به سابقه است و در روزهای اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم که این کشورها با طرح ادعای ارسال موشک بالستیک توسط جمهوری اسلامی به روسیه، «شرکت ایران ایر» را تحریم کرده‌اند؛ در حالی که این شرکت هیچ ربطی به مسائل نظامی ندارد و به ارائه خدمات عمومی مورد نیاز شهروندان می‌پردازد، کشورهای غربی هم نباید در مسائل و سیاست های داخلی ایران دخالت کنند.

وی در گفتگو با دیده بان ایران، گفت: غربی‌ها می‌خواهند که درباره شکست خودشان در جنگ اوکراین فرافکنی کنند و به همین خاطر، چنین ادعایی را طرح می‌کنند. اکنون خود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید پاسخگو باشند که بر چه اساسی ده‌ها بلکه صدها میلیارد دلار سلاح‌ به جنگ اوکراین تزریق کرده‌اند که علیه اوکراینی‌های روس‌تبار استفاده شده است و ده‌ها هزار نفر از افراد نظامی و غیرنظامی در هر دو کشور روسیه و اوکراین کشته‌اند. در واقع، غربی‌ها اکنون خودشان در مقام پاسخگویی قرار دارند و نمی‌توانند ما را با طرح ادعاهای واهی، متهم کنند.

ایران، روسیه و چین باید روابط نظامی و اقتصادی خود را تقویت کنند

ظهره‌وند با بیان این که سه کشور ایران، روسیه و چین باید روابط نظامی، اقتصادی، تجاری و مسائل پولی و مالی خود را تقویت کنند، اظهار داشت: کسانی که در داخل کشورمان مخالف تقویت روابط با روسیه و چین هستند، یا نادان هستند و نمی‌توانند شرایط امروز جهان را به‌خوبی تحلیل کنند، یا ماسون هستند یا وابسته و سرسپرده غرب هستند. البته این‌طور نیست که داشتن روابط قوی با روسیه و چین، «ترجیح بالذات» دارد و الزاما در همه شرایط خوب است، طبیعی است که این دو کشور نیز مانند آمریکا و کشورهای اروپایی، به دنبال منافع و مصالح ملی خودشان هستند، ولی امروزه شرایط جهانی به سمتی پیش رفته است که رابطه خوب با چین و روسیه با حفظ مصالح امنیت ملی، می‌تواند به تامین منافع ما کمک کند.

این دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه کشورمان در همین راستا تصریح کرد: رویکرد ما «ژن هخامنشی، خون حسینی» است، یعنی لازم باشد با الگو قرار دادن امام حسین خون خودمان را می‌دهیم و یادمان هم نمی‌رود که در دوره باستان، برای قرن‌ها کنترل بخش وسیعی از جهان در اختیار ما بود. کسانی که بخواهند خارج از این موضع با مسائل بین‌المللی برخورد کنند، آدم‌های دریوزه‌ای هستند که باید از صحنه سیاست خارجی ما حذف شوند.‌

در جایی که لازم باشد، همه باهم می‌جنگیم و اگر لازم شد، همه باهم صلح می‌کنیم

ابن نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر دو کشور بتوانند دورنمای مناسبی را از روابط متقابل بین خودشان ترسیم کنند، می‌توانند بین دو ملت خودشان شراکت برقرار کنند و در چنین شرایطی، در جایی که لازم باشد، همه باهم می‌جنگیم و اگر لازم شد، همه باهم صلح می‌کنیم. اگر بخواهیم وسط‌بازی کنیم، کشور رو به نابودی می‌رود، ولی متاسفانه همین‌طور تحولات بین‌المللی طی می‌شود و ما فقط نگاه می‌کنیم و نقش خودمان را به عنوان یک قدرت تعیین‌کننده در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف نمی‌کنیم. این در حالی است که اگر بتوانیم فواید شراکت راهبردی را درک کنیم، حتما نگاه دیگری به سیاست خارجی خواهیم داشت؛ امیدواریم چنین نگاهی در وزارت خارجه دولت چهاردهم در پیش گرفته شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy