Saturday, Sep 14, 2024

صفحه نخست » صحبت های جنجالی علی رحمان، "عمره" حج نیست، مردم فریبی است

tajikistan.jpgحج عمره مردم فریبی است که بگویند حاجی شدید

ایندیپندنت فارسی - ویدیویی از سخنرانی امام علی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان در بین کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی پر بازدید شده است. او در بخشی از این ویدیو می‌گوید: «عمره حج نیست، یک صواب است، مردم فریبی است که بگویم حاجی شدیم. صواب را در کشور خود هم‌ می‌توان انجام داد. ۹۹.۹ درصد جمعیت تاجیکستان مسلمان است.

اگر مسلمانی گناه نکن. اگر گناه کردی، گناه را خدا میبخشد نه ملا (آخند) نه جادوگر. تنها یک راه است که تاجیکستان را رُشد میدهد: علم و معارف.» تاجیکستان در سال‌های اخیر برای مبارزه با بنیادگرایی اسلامی سیاست‌های مختلفی در پیش گرفته است. روند اسلام‌زدایی به دلیل هراس از رشد بنیادگرایی به ویژه در میان جوانان آغاز شد.

تاجیکستان یکی از سه کشور فارسی‌زبان جهان با جمعیت ۹ میلیونی حدود چهار هزار مسجد داشت. در قدم اول حدود هزار مسجد به دلیل غیرقانونی بودن تعطیل و تبدیل به مراکز آموزشی و فرهنگی شد. جوانان زیر ۱۸ سال حق شرکت در مراسم دینی دسته‌جمعی مثل نماز جمعه را ندارند. معارف اسلامی از دروس آموزشی حذف شد.

آموزش در تاجیکستان سکولار است و جوانان پس از ۱۸ سالگی می‌توانند راه خود را انتخاب کنند. ایجاد محدودیت برای افراد محجبه در مراکز آموزشی و ترجیح نام‌های ایرانی به جای نام‌های اسلامی از موارد دیگر این اصلاحات است.

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy