Saturday, Sep 14, 2024

صفحه نخست » نماینده فدراسیون و ماموران پلیس مانع نجات جان هوادار ملوان شدند

dead.jpgبه نظر می‌رسد مسئولان اصفهانی نگران بودند که توقف مسابقه ریتم حملات تیم سپاهان را برهم بزند

امیرحسین میراسماعیلی - ایندیپندنت فارسی

هفته چهارم لیگ برتر ایران درحالی عصر روز جمعه ۲۳ شهریور آغاز شد که یکی از هواداران تیم ملوان بندرانزلی به‌دلیل به‌موقع نرسیدن آمبولانس جانش را از دست داد.

یکی از مسئولان باشگاه ملوان بندرانزلی به ایندیپندنت فارسی گفت حوالی دقیقه ۲۰ مسابقه تیم‌های سپاهان اصفهان و ملوان بندرانزلی در ورزشگاه فولادشهر اصفهان، مرتضی خائفی، هوادار قدیمی و معروف انزلی‌چی‌ها، که ۶۲ سال سن داشت، ناگهان دچار حمله قلبی شد، اما به‌رغم درخواست هواداران و کادر فنی ملوان برای توقف مسابقه و حضور کادر درمان، داود رفعتی، نماینده فدراسیون و ناظر مسابقه، به همراه ماموران پلیس و مسئولان برگزاری مسابقه با این درخواست مخالفت کردند.

منبع مطلع در باشگاه ملوان می‌گوید: «ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی مانع ورود پزشک تیم ملوان و پزشک اورژانس به جایگاه هواداران ملوان شدند و مسئولان باشگاه سپاهان هم گفتند ناظر بازی باید اجازه این کار را بدهد. آقامرتضی حدود ۱۰ دقیقه بدون حضور هیچ پزشک و هرگونه خدمات درمانی درحال درد کشیدن بود. درنهایت پس از گذشت مدتی طولانی به‌‌دنبال اعتراض‌های مازیار زارع، این هوادار را به کنار زمین و درون آمبولانس بردند، اما دیگر کار از کار گذشته بود.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

عضو کادر مدیریتی باشگاه ملوان بندرانزلی افزود: «هر کاری کردیم تا فورا دکتر صیاد، پزشک تیم ملوان، را بالاسر آقامرتضی ببریم، ماموران و مسئولان باشگاه سپاهان و ناظر بازی مخالفت کردند و درنتیجه لج‌بازی عجیب آنان موجب مرگ او شد. شاید اگر کمی زودتر عملیات احیا انجام می‌شد یا قرص قلب به او می‌رسید حالا مرتضی خائفی زنده بود. آمبولانس حاضر در ورزشگاه فولادشهر اصفهان هم فاقد دستگاه احیای قلب بود. چرا با توقف چند دقیقه‌ای مسابقه مخالفت کردند؟ می‌ترسیدند که این توقف ریتم حملات سپاهان را برهم بزند؟»

مازیار زارع، سرمربی ملوانی‌ها، چندین دفعه با اعتراض به داود رفعتی، ناظر مسابقه، و با یادآوری مسابقاتی که در سراسر جهان بعد از مرگ یا بدحالی هواداران متوقف شدند، خواستار توقف بازی و تمرکز کامل بر احیای سلامتی مرتضی خائفی شد، اما رفعتی مخالفت کرد و مانع توقف مسابقه شد. پس از این اتفاق و مسجل شدن مرگ مرتضی خائفی نیز به‌دلیل ادعای دروغین فرمانده یگان ویژه درباره بهبود وضعیت جسمانی این هوادار تیم ملوان، مازیار زارع با او درگیر شد.

به گفته منبع مطلع ایندیپندنت فارسی در باشگاه ملوان، مرتضی خائفی به‌رغم ابتلا به بیماری قلبی، به عشق فوتبال و قو‌های سپید انزلی به اصفهان رفت و جانش را در راه تشویق تیمی که حکم «عشق اول» را برای بسیاری از زنان و مردان در «بندرپهلوی» دارد از دست داد.

داود رفعتی، کمک‌داور اسبق فوتبال ایران، که در یک دهه گذشته بارها به دریافت رشوه از باشگاه‌های لیگ برتری متهم شد، حالا به متهم ردیف اول پرونده مرگ مرتضی خائفی، هوادار و لیدر معروف تیم ملوان بندرانزلی، بدل شده است. او در دوران مدیریت مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال به فرد همه‌کاره این نهاد بدل شد و از ریاست دپارتمان داوری تا مسئولیت کارگروه استانداردسازی ورزشگاه‌ها و نمایندگی فدراسیون در مسابقات مهم لیگ را برعهده دارد.

مازیار زارع، سرمربی تیم محبوب و پرطرفدار ملوان، پس از پایان مسابقه و باخت یک بر صفر مقابل سپاهان، با انتقاد از عوامل برگزاری مسابقه گفت: «از مسئولان ناراحتم. آیا فوتبال ارزش این را دارد که همه ما درگیر موضوعی باشیم که جان یک هوادار در آن لحظه به خطر بیفتد و با وجود فوت این هوادار به بازی ادامه دهیم؟ در همه‌جای دنیا برای چنین اتفاقی بازی را متوقف یا لغو می‌کنند، اما متاسفانه در حین بازی به ما دروغ گفتند که هوادار زنده است.»

خوزه مورایس، سرمربی تیم سپاهان نیز در نشست خبری پس از مسابقه، با بیان اینکه «ارزش جان انسان‌ها از فوتبال مهم‌تر است»، به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد و به هواداران تیم ملوان بابت این اتفاق تلخ تسلیت گفت. همچنین میثم شاهین، مدیر رسانه‌ای تیم ملوان تاکید کرد: «چندین بار درخواست کردیم بازی متوقف شود، اما به ما گفتند قانونی نداریم تا بازی لغو شود.»

اما این ادعا با قوانین «بازی جوانمردانه» (Fair Play) در فدراسیون جهانی فوتبال در تضاد است، زیرا در سالیان اخیر به‌دلیل به خطر افتادن جان یک هوادار حاضر در ورزشگاه‌ها بارها یک مسابقه به‌طور کامل لغو یا تا زمان بهبود وضعیت جسمانی آن هوادار متوقف شده است.

ازجمله این موارد، وقتی بود که چندماه قبل، در مسابقه تیم‌های گرانادا و اتلتیک بیلبائو در لالیگای اسپانیا زمانی‌که یک هوادار دچار ایست قلبی شد، مسابقه را متوقف و تمامی امکانات ورزشگاه را برای بهبود وضعیت سلامتی او بسیج کردند. درنهایت هم پس از مرگ او، به احترام جان ازدست‌رفته یک هوادار فوتبال، مسابقه را لغو و به زمانی دیگر موکول کردند، اما آنچه کمتر از هر مسئله‌ای برای مدیران نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد، جان شهروندان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy