Tuesday, Sep 17, 2024

صفحه نخست » دلایل مخالفت مردم با سیاست خارجی حکومت ایران از دید عباس عبدی

abdi.jpgعباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مقیم ایران، در یادداشتی در روزنامۀ اعتماد با استناد به برخی نظرسنجی‌ها گفته است که در ده سال گذشته مخالفان سیاست خارجی حکومت ایران در داخل کشور به بیش از ٦٥ درصد رسیده اند. عباس عبدی در تبیین و علت یابی این مخالفت عمومی نوشته است که علت اصلی این مخالفت بی حاصل بودن سیاست خارجی جمهوری اسلامی در زندگی روزمرۀ مردم است

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

عبدی تصریح کرده است که "مردم در زیست روزانۀ خود دیده‌اند که علت اصلی یا حداقل علت مهم بخشی از مشکلات مهم کشور اختلال در روابط خارجی است" به ویژه هنگامی که مردم به تحریم‌ها و آثار آنها در کشور و مقایسه وضعیت ایران با کشورهای همسایه نگاه می‌کنند.

عباس عبدی تلویحاً غرب ستیزی بی منطق حکومت ایران را گره کور سیاست خارجی جمهوری اسلامی خوانده و گفته است : "ضدغربی کردن سیاست خارجی رسمی هنگامی که نتیجه‌بخش نباشد و از طرف مردم حمایت نشود منجر به واکنش مخالف و تُند می‌شود" که معتقد است "باید با غرب و آمریکا به هر قیمتی کنار آمد."

او سپس افزوده است که این ستیز افراطی با غرب در سیاست خارجی جمهوری اسلامی "به تقابل [آن] با نظام جهانی هم منجر شده است" که از نمونه‌های آن "عدم تصویب اف‌آی‌تی‌اف یا صدور قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با پانزده رأی مثبت همۀ اعضای آن علیه ایران است."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گمان عباس عبدی آنچه باعث مخالفت اکثریت مردم ایران با سیاست خارجی جمهوری اسلامی شده علاوه بر ناکارآمدی آن تقابل و ستیز این سیاست خارجی با توافقات بین‌المللی است، به طوری که حتا "کشورهای مثلاً دوست و نزدیک نیز با جمهوری اسلامی ایران همراهی نمی‌کنند و علیه آن رأی می دهند."

عباس عبدی بی آنکه به نقش سپاه پاسداران در تعیین سیاست خارجی حکومت ایران مستقیماً اشاره‌ای بکند افزوده است : "با اتکا به یک مولفه از قدرت ملی نمی‌توان سیاست خارجی موثری را طراحی و اجرایی کرد. از همه مهم‌تر اینکه وارد بازی‌های بزرگ‌تر از توان کشور شدن می‌تواند مساله‌آفرین باشد." عبدی تلویحاً به دخالت‌های نظامی ایران در منطقه اشاره کرده و با برشمردن خطرات آن گفته است : "سیاست خارجی هم مثل جنگ است. می‌توان پیشروی کرد و بخش مهمی از سرزمین‌ها را به تصرف در آورد، ولی بعدش چه باید کرد؟ حفظ آنها هزینه فراوان می‌خواهد، به علاوه حفظ آنها به تنهایی چه فایده‌ای دارد؟ باید برای بعدش برنامه داشت و الا جنگ به صورت فرسایشی در آمده و قدرت را تضعیف می‌کند و عقب‌نشینی نیز پرهزینه خواهد شد."

عباس عبدی در ادامه گفته است که "در هر حال وضعیت کنونی سیاست خارجی کشور تبدیل به یک مانع جدی در روند توسعه و پایداری کشور شده است. این مساله چه در قالب تحریم‌ها، چه در تنش‌های خارجی و چه در ناپایداری وضعیت، خود را بازتاب داده است. اثرات آن در مراودات اقتصادی، گردش مالی و سرمایه و انتقال فناوری و نیز روابط فرهنگی و اجتماعی مشهود است."

عبدی در پایان نتیجه گرفته که "حل مساله خارجی بدون وفاق داخلی ممکن نیست." وی ابراز امیدواری کرده است که دولت مسعود پزشکیان با دستیابی به این وفاق در داخل کشور به حل مسئلۀ سیاست خارجی ایران نیز نائل شود.

اما، عباس عراقچی وزیر امور خارجۀ دولت پزشکیان در نخستین سخنرانی خود پس از انتصاب به این مقام گفت که سیاست خارجی جمهوری اسلامی مثل همیشه در هماهنگی با "میدان" [سپاه پاسداران] تنظیم و اجرا می شود و ستیز میان جمهوری اسلامی و آمریکا قابل حل نیست و اروپا نیز اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل نمی دهد. با این توضیحات عباس عراقچی تلویحاً اعتراف کرد که هدایت سیاست خارجی بر عهده مسعود پزشکیان نیست و اهداف آن را در واقع سپاه و بیت رهبری تعیین و تعریف می کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy