Tuesday, Sep 17, 2024

صفحه نخست » دستاوردهاى جنبش مهسا ـ نام مهسا یک رمز شد، رنسانس! بابک رحمتى

Mahsa_Amini_2.jpgدو سال پیش در روز ۲۲ شهریور۱۴۰۱، مهسا (ژینا) امینی توسط نیروهای گشت ارشاد بازداشت شد و مورد ضرب و شتم آدمکشان رژیم زن ستیز و انسان ستیز قرار گرفت. مهسا سه روز پس از دستگیری روز ۲۵ شهریور در اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان کسری تهران جان خود را از دست داد. دروغگویان خامنه اى نخست، گفتند: خودکشى کرده است! ولى عجولانه، جسد خون آلود مهسا را شبانه به تبریز بردند و بعد به شهر سقز انتقال دادند و به خانواده مهسا گفتند شبانه جسد را به خاک بسپارید! شاهدان که یکى از آنها خاله مهسا بود گفته‌اند؛ از ناحیه گردن و گوش‌هایش خون جارى شده بود! از همان شهر شعار "ژن ژیان آزادى (ئازادى) "، "زن زندگى آزادى " براى اولین بار شنیده شد. مهسا را به خاک سپردند. بر سنگى بزبان کردى نوشته شده بود: ژینا جان تو نمیرى، نام تو رمز خواهد شد! همینطور هم شد نام "مهسا رمز شد! "جنبش زن زندگى آزادى کلید خورد و مردم از آرامگاه سقز «آى چى» جایى که ژینا آرمیده بود، حرکت را آغاز میکنند و این حرکت بسرعت به سراسر ایران گسترش می‌یابد و به بزرگترین جنبشى تبدیل میشود که برعلیه یک نظام فاشیستى مذهبى صورت میگیرد. ژینا تنها ۲۲ سال سن داشت و به تهران رفته بود زندگى در آنجا را ببیند و بعد اگر فرصت کرد به سراسر ایران برود. او که میخواست تمام ایران را ببیند اکنون تمام ایران او را دیدند! نام او رمز همبستگى شد، مردم ایران حول محور این شعار "زن زندگى آزادى "متحد شدند. مردم بیش از ۱۰۰ شهر به خیابانها آمدند و دادخواه و خونخواه مهسا شدند و جنبش از حیطه مرزها بسرعت عبور کرد و جهانى شد. رژیم ولى فقیه مثل همیشه مردم را به گلوله بست و به چشم هاى جوانان شلیک کرد. سازمان حقوق بشر ایران در شهریور سال گذشته گزارش داد که: در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی، دست‌کم ۵۵۱ معترض، از جمله ۶۸ کودک و ۴۹زن کشته شدند. بیش از ۵۰۰ تن به چشم‌هایشان شلیک شده است. در پی این رویداد، تجمعات اعتراضی ابتدا در تهران و سپس در بسیاری از نقاط ایران شکل گرفت و انقلاب زن، زندگی، آزادی آغاز گشت.

یکى از فرمانده هاى بسیج از مقاومت مردم میگفت
اینبار مردم فرار نمى کردند این‌ها مى ایستادن و مقاومت میکردند. اینها از جنس دیگرى هستند ترس را کمتر حس میکنند. و مخالفت بیشتر از گذشته بود، مثلن در کوچه اى که سى تا خانه بود، همه سى تا خانه به ما حمله میکردند.
از توى پنحرها سنگ و گلدان تو سر ما مى انداختند! ترس عجیبى ولى فقیه را رژیم را احاطه کرده بود.
خامنه اى میگفت ما امید آفرینى باید کنیم. دشمن ما را میخواهد ناامید کند باید امید آفرینى کرد! خامنه اى میداند اگر این آدمکشى‌ها را انجام ندهد مردم حساب این جنایات را کف دستش میگذارند!
خامنه اى دستور شلیک مستقیم داده بود با این حساب شهرهایى بود که ماموران و بسیجى‌ها پا به فرار گذاشته بودن و خیابانها توسط مردم تسخیر شده بود و جوانان خوشحال فریاد میزدند خیابانها آزاد شد و زیر پاى ماست.
امروز که دو سال است از آن زمان میگذرد، جنبش زن زندگى آزادى در مرحله اول به اهدافِ خود دست یافته است و دستاوردهاى زیادى برجاى گذاشت خود را براى مرحله بعدى، یعنى سرنگونى رژیمى آماده میکند که چندین بار گلویش توسط مردم فشرده شده است.
دستاوردهاى جنبش!
همانطوریکه فرمانده بسیجى گفته بود؛ این جوانان از نسل دیگرى هستند و جنبش از نوع دیگرى است که به سادگى از حرکت باز نمى ایستد. این جنبش از جنبش هاى گذشته یعنى ۷۸ و ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ قوى تر و دوام دارتر است. بخاطر همین بود که خشونت سیتماتیک در آن بى سابقه بود. این آدمکشان حتا شلیک به چشمهاى جوانان را سیستماتیک انجام میدادند یعنى با دستور مستقیم خامنه اى ضحاک! مردم میگفتند،؛ "خامنه اى ضحاک میکشیمت زیر خاک! "
امروز، ترس و وحشت رژیم از مردم بیشتر شده است و نگرانى از بوجود آمدن شرایط سخت ترى براى رژیم پا به گور است. همینجا باید نوشت " اگر حمایت غربى‌ها نبود رژیم سالها بود که سرنگون شده بود. "رژیم با پولهاى آزاد شده از سوى آمریکا و کره جنوبى توانست به سازماندهى گسترده علیه مردم بپردازد. شوربختانه این تلاش از سوى غرب هنوز هم ادامه دارد. پس باید بر خویشتن خویش تکیه زنیم!
رژیم میداند که این جنبش سر ایستادن ندارد و در این مدتِ ۲ سال نشان داد که نه سر سازش دارد و نه سر ایستادن از حرکت دارد. به خاطر همین است که مرتب مردم را تهدید میکند. در ۲۵ شهریور سالگرد جاوید نام مهسا امینى بود که رژیم خانواده را تهدید کرد تا در خانه بمانند سایر خانواده هاى جاوید نامان و حتا مغازه داران را که دست به اعتصاب زده بودند را تهدید کرده و میکند. اعتصابات در ۱۱ شهر در کردستان خصوصن در بوکان و دیواندره بسیار گسترده بود. رژیمِ آدمکش، همچنان، نگرانى از گسترده شدن این جنبش را دارد. در مقابل مردم هم نترس تر از گذشته وارد جبنش مهسا شدند. کارگران، پرستاران آموزگاران و باز نشستگان و رنگین کمانى‌ها و... بیشتر از گذشته خواسته هاى خود را مطرح میکنند و اعتراضات خود را بشکل هاى مختلف نشان میدهند!
دستاوردهاى جنبش مهسا:
شکستن تابوى حجاب براى همیشه، دستاورد بزرگ این جنبش بود. نسل دهه هشتادى، بهاى زیادى بخاطر حجاب آزاد دادند، ولى توانستن، وضعیت جامعه را بکلى عوض تغییر دهند، بطوریکه امروز، حجاب در بسیارى از شهرها بزرگ ایران اختیارى است!
رنسانس: در جنبش زن زندگى آزادى اتفاق مهمى افتاد و آن یک رنسانس بود. جوانانى که دستگیر میشدند و حکم اعدام به آنها داده میشد اسلام گریزى خود را قبل از اجراى حکم عیان میکردند. «مجید رضا رهنورد» یکى از آنها بود. او خیلى روشن، قید اسلام و روضه خوانى و قرآن خوانى را زد و گفت بر مزار من هیچکدام را انجام ندهید! علاوه بر روسرى سوزاندن توسط دوشیزگان و بانوان ایران این خود یک رنسانس از سوى مجید رضا بود که نیروهاى ایدئولوژیک را نیز آچمز کرد.
تداوم جنبش مهسا در طول این دوسال باعث فرسودگى و ریزش نیروهاى سرکوبگر شده بود. بطوریکه فرمانده فراجا حسن کرمى گفته بود ما باید نیروهایمان را دو برابر کنیم! در واقع ادامه اعتراضات، حساب شده و برنامه ریزى شده نیروهاى رژیم را هر روز فرسوده تر خواهد کرد این همان نیرویى است که هیچ قدرتى نمى تواند در مقابلش دوام بیاورد. نیروى مردم!
دستاورد مهم در این جنبش، روشن شدن ماهیت فاشیستى مذهبى رژیم براى خودى هاى به خواب رفته بود. همین مسعود پزشکیان یکى از این خودى‌ها بود که به کشتن مهسا امینى معترض بود و تمام قد با کشتن مهسا مخالفت کرده بود. پزشکیان گفته بود چرا براى مردم روشن سازى نمى کنید؟ یعنى چرا دروغ میگوئید؟
رژیم بجاى اینکه به خواسته هاى رژیم جواب دهد هر روز سرکوب را بیشتر میکند!
جنبش مهسا باعث شده است که مطالبات مردم هر روز بیشتر مطرح شود. این خود نشأن دهنده ترس نداشتن از سرکوب بیشتر رژیم است که هیچوقت نخواسته به خواسته هاى مردم جواب دهد.
دستاورد جنبش مهسا و تداوم آن باعث شد، اعتراضات گسترده مردم در خارج کشور بیشتر شد و در مقطعى باعث اتحاد اپوزیسیون در خارج کشور نیز شد. این خود نشان دهنده دوگانه ناقصى بود که رژیم ایحاد کرده بود جنبش مهسا این دوگانه سازى را باطل کرد. در واقع جنبش، داخل و خارج را در یک بستر قرار داد و این دوگانگى هم از بین رفت.
تفرقه‌ها در بین مردم ایران از بین رفت. درست است پس از جنبش سبز دهنیت دنیا از إیرانى کمى از بین رفته بود ولى با جنبش مهسا نگاه دنیا نسبت به ایران و ایرانى بکلى عوض شد بطوریکه، نگاه شخصیت‌ها ى سیاسى و سلیبریتى هاى مشهور دنیا نسبت به ایران عوض شد و این دستاورد کمى نبود. امروز، مردم جهان میدانند که رژیم ولى فقیه در ایران با قدرت سرکوب باقى مانده است، مردم ایران جمهورى اسلامى را نمى خواهد و این را جهانیان بخوبى میدانند! در گذشته چنین نبود!
قبل از جنبش مهسا، ایران در نگاه جهانیان طور دیگرى بودو امروز که دوسال از آن ماجرا میگذرد، مردم جهان طور دیگرى به ایران و ایرانى نگاه میکنند. بخاطر همین بود که در زمینه هاى سیاسى و هنرى وفرهنگى ایرانیان کسب مدالها و جایزه هاى بین المللى کردند.
مهمترین دستاورد، بر آمدن نسل جوان و جنگجو، بود. یعنى همان دهه ى هشتادى است که براى مطالبات خود، گوشش به چرندیاتى که رژیم شب و روز میگوید بدهکار نیست. نسلى که از جان گذشته است.
عمامه پراکنى: نسلى که از جان خود گذشته تا عمامه و عبا را از ایران جمع کند. نسلى که مراسم عمامه پرانى براه انداخت تا به جهان بگوید: جهان، بدون عمامه بسیار دلپذیر تر و زندگى لذت بخش تر خواهد شد! نسلى که مهر باطل بر نسخه پیچیى براى بهشت اجبارى زده است! در همین رابطه دیدیم رشد و استعداد هنر مندانى چون «شروین حاجى پور»، «توماج صالحى» و «شیداى همدانى» و ... که دستاورد مهمى بود، براى اهل هنر ایران.
بگفته جناب ثابتى جامعه شناس: "اگر کسى بخواهد پیامى به مهسا بدهد، باید گفت.
"ژینا جان زندگى‌ات هدیه بود، مرگت فاجعه و میراثت معجزه! "
ژینا که خودش خوابید ولى جهان را بیدار کرد.

بابک رحمتى

*

*



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy