Wednesday, Sep 18, 2024

صفحه نخست » اخبار تکمیلی از عملیات موساد در لبنان، ۵۰۰ عضو حزب‌الله بینایی خود را از دست دادند

eyeinjury.jpgایران اینترنشنال - شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد که در پی حمله گسترده که منجر به انفجار پیجرها در سراسر لبنان شد، حدود ۵۰۰ نفر از اعضای حزب‌الله بینایی خود را از دست دادند.

این حادثه تاکنون ۱۲ کشته و حدود دو هزار و ۸۰۰ مجروح بر جای گذاشته که حال ۳۰۰ نفرشان وخیم است.

به گزارش رسانه‌های لبنانی، وزیر خارجه و وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در تماس با همتایان لبنانی خود برای ارائه امکانات پزشکی به لبنان اعلام آمادگی کردند و تاکید کردند که ایران آماده است هواپیمایی برای انتقال مجروحان انفجارها، به ویژه کسانی که نیاز به جراحی‌های چشمی دارند، ارسال کند.

شهروندی با ارسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال گفت: «جمهوری اسلامی معترضان ایران را کور کرد و اجازه مداوا نداد اما مجروحان حزب‌الله را در ایران درمان می‌کند.»

آکسیوس به نقل از سه مقام آگاه آمریکایی گزارش کرد اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور و از بیم اینکه بمب‌گذاری شدن پیجرهای اعضای حزب‌الله لو برود، آن‌ها را پیش از موعد مقرر منفجر کرده است. براساس این گزارش قرار بوده پیجرها در صورت وقوع جنگ تمام عیار میان دو طرف منفجر شوند اما از قرار معلوم حزب‌الله به این ماجرا مشکوک شده بوده است.

مئیر جاودانفر، تحلیلگر مسائل اسرائیل: حمله امروز به حزب‌الله لبنان، بزرگ‌ترین و موفق‌ترین عملیات ترور هدفمند در تاریخ بود:

بنیان‌گذار شرکت گلد آپولو: پیجرهای انفجار لبنان را شرکتی اروپایی دارای حق استفاده از برند ما ساخته است

هسو چینگ-کوانگ، بنیان‌گذار شرکت تایوانی گلد آپولو، چهارشنبه صبح به خبرنگاران گفت پیجرهایی که روز سه‌شنبه در لبنان منفجر شدند را یک شرکت اروپایی که حق استفاده از برند آن‌ها را داشته است، تولید کرده است.

تصاویری از پیجرهای نابود شده که رویترز بررسی کرده نشان می‌دهد قالب و برچسب‌هایی روی پشت آن‌ها با پیجرهای ساخته شده‌ی گلد آپولو مطابقت دارد.

به گزارش رویترز، در ماه فوریه سال جاری میلادی، حزب‌الله طرحی نظامی تهیه کرد که هدف آن پرداختن به شکاف‌های موجود در زیرساخت‌های اطلاعاتی این گروه بود.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در یک سخنرانی تلویزیونی در ۱۳ فوریه با لحنی جدی به اعضای حزب‌الله هشدار داد که گوشی‌های هوشمند آن‌ها خطرناک‌تر از جاسوسان اسرائیلی هستند و گفت که باید تلفن‌ها را بشکنند، دفن کنند یا در یک جعبه آهنی قفل کنند.

از همان زمان، حزب‌الله تصمیم گرفت به جای گوشی‌های هوشمند آنان، پیجرهایی را بین اعضای حزب‌الله، هم نیروهای شبه‌نظامی و هم بخش امدادی، توزیع کند. انفجار این پیجرها نشان‌ داد که راهکار امنیتی حزب‌الله جواب نداده و نفوذ عمیق اطلاعاتی اسرائیل در این گروه بسیار بیشتر از آن است که با چنین روش‌هایی خنثی شود.

رویترز: مواد منفجره در مرحله تولید این پیجرها در آن‌ها جاسازی شده بود

یک منبع ارشد امنیتی لبنانی و منبع دیگری به رویترز گفته‌اند موساد، سرویس جاسوسی اسرائیل، مقدار کمی مواد منفجره را در داخل ۵۰۰۰ پیجر مدل AP924 ساخت شرکت تایوانی گلد آپولو که حزب‌الله ماه‌ها پیش سفارش داده بود، جاسازی کرده است.

چندین منبع به رویترز گفتند این طرح ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و این پیجرها در بهار سال جاری به لبنان رسیده بودند.

منبع ارشد لبنانی به رویترز گفته است موساد این دستگاه‌ها را در «مرحله تولید» دستکاری و آلوده کرده بودند: «موساد یک برد حاوی مواد منفجره را در داخل دستگاه تزریق کرد که کد دریافت می‌کند و تشخیص آن حتی با دستگاهی مثل اسکنر ممکن نیست»

حزب‌الله سه هزار پیجری را که از این شرکت تایوانی خریده است بین اعضای خود در نقاط مختلف لبنان توزیع کرده و برخی از آن‌ها را به متحدانش در ایران و سوریه داده بود.

به گفته این منبع، ۳ هزار پیجر در زمانی منفجر شدند که یک پیام رمزی به آن‌ها ارسال شد که به‌طور همزمان مواد منفجره داخل آن‌ها را فعال کرد.

منبع امنیتی دیگری به رویترز گفت تا سه گرم مواد منفجره در پیجرهای جدید جاسازی شده بود و حزب‌الله نتوانسته وجود آن را در دستگا‌ها تشخیص دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy