Tuesday, Oct 1, 2024

صفحه نخست » تحمیل فقر و فلاکت با حق دسترسی به تحصیل و آموزش چه می‌‌کند؟ سیامک بهاری

Siamak_Bahari.jpgوب‌سایت اکونگار: "فضای آموزشی در تسخیر «بچه‌پولدارها»، «فرزندان کارگران» از تحصیل تَرد شدند".

تیتر بالا باید به اعلام جرم و کیفرخواست علیه نظام پولی و کالایی آموزش و پرورش در کشور بدل شود. کالایی به نام آموزش و تحصیل برای بخش اعظم جامعه دیگر قابل تهیه نیست. نتیجه بلاواسطه فقر و فلاکت تحمیلی به جامعه، نبرد نابرابر با نظام آموزشی بیرحم و تبعیض‌آمیز کنونی است.

بیش از ۲۶درصد از واجدین تحصیل از چرخه آموزشی باز می‌مانند. از حق دسترسی به تحصیل محروم می‌شوند. رشد گسترده ده میلیونی بیسوادی مطلق همزاد و نتیجه محرومیت از تحصیل است.

در ادامه این چرخه نابرابر، قربانیان بیشتری روی دست جامعه می‌گذارد. سنگینی تأمین هزینه سرسام‌آور تحصیل، دانش‌آموزان بیشتری را از چرخه تحصیل به بازار بیرحم کار پرتاب می‌کند.

طبق آمارهای رسمی در در سال تحصیلی گذشته، در مقطع ابتدایی ۶ تا ۱۱ سال، حدود ۱۸۰هزار دانش‌آموز مدرسه را ترک کرده‌اند.

در مقطع متوسطه اول، ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ها، حدود ۲۰۰هزار ترک تحصیل کرده‌اند. حدود ۹۸ هزار نفر پسران و حدود ۹۹ هزار نفر را دختران تشکیل می‌دهند.

در مقطع متوسطه دوم، یعنی ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها، حدود ۶۰۰هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌‌اند!

تا اینجا فقر و فلاکت حاکم بر زندگی خانواده، چیزی حدود یک میلیون دانش‌‌آموز را قربانی عدم امکان تامین هزینه سرسام‌آور تحصیل می‌کند که در مقاطع مختلف به اجبار ترک تحصیل می‌کنند.

روند گزینشی تبعیض آمیز آموزش پولی و کالایی عملا سبب، محرومیت بخش اعظم جامعه در دسترسی و ادامه تحصیلات عالی و رشته‌های تحصیلی معینی می‌گردد که به نمرات درسی بالاتری نیاز دارند.

نتایج آزمون بین‌المللی پرلز «PIRLS» نشان می‌دهد؛ که سطح علمی دانش‌آموزان در مدارس دولتی به زیر حد متوسط سقوط کرده است.

در واقع آموزش و پرورش خصوصی شده، به یک بنگاه تجاری بدل شده است که بر اساس پرداخت قیمت، کالای مرغوب‌تر ارائه می‌کند. مافیای مؤسسات آموزشی وابسته به حکومت عملا آموزش و پرورش و آموزش عالی و دانشگاه‌ها را در سلطه خود دارند بخش دیگر نظم سراسر تبعیض آموزشی در جمهوری اسلامی هستند.

نظام آموزشی جمهوری اسلامی بخشی از پیکره ضد بشری، فاسد و مافیایی کل حاکمیت است. تنها راه برپایی یک ‌آموزش و پرورش رایگان، اجباری متکی به آخرین دستاوردهای علمی، به زیر کشیدن و نابود کردن جمهوری اسلامی است.

سیامک بهاری
*
*



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy