Sunday, Oct 13, 2024

صفحه نخست » استاد دانشگاه سپاه، قربانی جدید پیجرهای حزب‌الله در ایران

ghorbani.jpgقوه قضاییه اعلام کرد مسعود اسداللهی، استاد دانشگاه وابسته به سپاه پاسداران را که در صداوسیما از نقش جمهوری اسلامی در خرید پیجرهای حزب‌الله لبنان سخن گفته بود احضار کرده است

مسعود اسداللهی، قربانی جدید پیجرهای حزب‌الله در ایران

پیجرهای «حزب‌الله» لبنان هنوز قربانی می‌گیرند. آخرین قربانی آن‌ها «مسعود اسداللهی» است. فردی که ۲۰مهر۱۴۰۳ در برنامه «اینک مقاومت»، ویژه برنامه سالگرد «طوفان‌الاقصی» در صدا‌وسیما اعلام کرد که «یک شرکت ایرانی واسطه خرید پیجرهای حزب‌الله بوده که در بیروت منفجر شدند.»

دو روز پس از پخش این برنامه، خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه‌قضاییه ایران خبر داد که مسعود اسداللهی در پی اظهاراتش در رابطه با نقش ایران در خرید این پیجرها، «به دستگاه قضایی احضار شده است.»

سولماز ایکدر - ایران وایر

طی روزهای ۲۷ و ۲۸شهریور۱۴۰۳ پیجرها و بی‌سیم‌هایی که حزب‌الله لبنان از آن‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کرد، به‌طور هم‌زمان در سراسر لبنان منفجر شدند. در طی این انفجارها، بیش از سه هزار تن مجروح و حداقل ۱۲ تن، از‌جمله دو کودک کشته شدند. از آن زمان تا به امروز، نحوه نفوذ اسراییل به سیستم خرید این دستگاه‌های ارتباط جمعی، جزو سوالاتی است که تحلیلگران را به خود مشغول کرده است.

مسعود اسداللهی کیست و چه گفته بود؟

مسعود اسداللهی تا پیش از آخرین اظهارنظرش در صداوسیما، با عناوین «یکی از اساتید دانشگاه سپاه و مشاوران سابق سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس» با رسانه‌ها مصاحبه‌های پر تعدادی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او از‌جمله با عناوین «تحلیلگر مسائل بین‌الملل» و «مشاور قاسم سلیمانی»، با «تسنیم»، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران و با عنوان «مشاور سیاسی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران»، با خبرگزاری «تقریب» مصاحبه کرده بود. مسعود اسدالهی همچنین پس از ترور قاسم سلیمانی با عنوان «کارشناس نظامی» و «معاون قاسم سلیمانی» در مصاحبه با وبسایت «مشرق»، نزدیک به سپاه پاسداران، در رابطه با نحوه انتخاب «اسماعیل قاآنی»، جانشین سلیمانی گفت‌وگو کرده بود. روزنامه «کیهان»، نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نیز گفت‌وگویی از او منتشر کرده بود با عنوان «کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و از مشاوران سابق شهید سلیمانی.»

او با «حسن نصرالله» نیز مصاحبه‌ای حضوری انجام داده بود که در وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی بازتاب یافته است و همین موضوع، نشان‌دهنده جایگاه اسداللهی هم در حزب‌الله لبنان و هم در بین مقامات ایرانی است.

دوران به‌کارگیری این عنوان برای مسعود اسداللهی آن روزی به پایان رسید که در یک برنامه زنده صدا‌و‌سیما، به نقش جمهوری اسلامی در خرید پیجرها و دیگر وسایل ارتباط جمعی حزب‌الله اشاره کرد.

او در آن برنامه با این ادعا که «خود حزب‌الله به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان خرید پیجر نداشت»، افزود: «یک شرکت ایرانی به سفارش حزب‌الله "حدود پنج هزار پیجر" از یک "برند معروف تایوانی" خرید و در اختیار حزب‌الله قرار داد.»

به‌گفته اسداللهی، شرکت ایرانی که مسوول خرید پیجرها بود،‌ سه هزار پیجر را بدون بررسی «از نظر حفاظتی» در اختیار حزب‌الله قرار داد. به‌گفته او، بررسی پیجرها برای اطمینان از نبود «میکروفون یا دستگاه شنود» لازم بوده، اما «به ذهن هیچ‌کس نمی‌رسید که این پیجرها به بمب تبدیل شود.»‌

این مشاور فرمانده سابق سپاه قدس البته توضیح نداد که چه بر سر دو هزار پیجر دیگر آمده است و آن پیجرها کجا هستند و آیا روی این پیجرهای باقی‌مانده تحقیقاتی صورت گرفته است که مشخص شود علت انفجار بقیه چه بوده است.

یک روز پس از پخش اظهارات مسعود اسدالهی از آنتن زنده صداوسیما، مجری «شبکه خبر» آن را رد کرد و گفت: «پیش‌تر حزب‌الله لبنان نیز این موضوع را تکذیب کرده بود.» پس‌از آن بود که دوران اسداللهی در ادبیات رسمی رسانه‌های جمهوری اسلامی از عناوینی مانند «مشاور قاسم سلیمانی»، «مشاور سپاه پاسداران» و ... خلع شد و حتی در خبر رسمی منتشر شده توسط خبرگزاری قوه‌قضاییه هم، «کارشناس صداوسیما» خوانده شد.

میزان در خبری که در رابطه با احضار اسدالهی منتشر کرده، همچنین ادعا کرده است: «اسداللهی در جلسه بازپرسی ضمن اذعان به اشتباه بودن مطالب مطرح شده عنوان کرد مطالب به نقل از منابع نامعتبر بوده و پس از بررسی، به اشتباه بودن آن پی برده است.» اگرچه به‌رغم این موضوع، پرونده مسعود اسداللهی همچنان در دست بررسی قضایی است.

رابطه پیچیده پیجرها، حزب‌الله و جمهوری اسلامی

مسعود اسداللهی اگرچه به اسم «شرکتی» که در خرید پیجرهای حزب‌الله اشاره‌ای نکرد، اما همان روزهای آخر شهریور۱۴۰۱، برخی منابع خبری از‌جمله «تایمز اسراییل»، ادعاهایی را در رابطه با نقش «فرزند یکی از مقامات جمهوری اسلامی» در خرید پیجرها را منتشر کرده بودند.

براساس ادعای این رسانه‌ها، «فرد موردنظر در این حوادث دست داشته یا اطلاعاتی محرمانه به اسراییل منتقل کرده است».

هم‌زمان برخی کانال‌های تلگرامی مانند «بیسم‌چی مدیا»، گزارش‌هایی به نقل از منابع بی‌و‌نام‌نشان حزب‌الله منتشر کرده و مدعی شده‌اند منشا ارسال پیجر‌های معیوب به لبنان، ایران و برخی چهره‌های شناخته شده سیاسی در کشور بوده است.

کانالی به نام «سپاه قدس» نیز که ارتباط آن با سپاه پاسداران مشخص نیست، ولی یکی از منابعی است که اخبار این نهاد نظامی و امنیتی را پوشش می‌دهد، یک گزارش به نقل از یک مقام حزب‌الله منتشر کرده و مدعی شده زمانی که حزب‌الله تصمیم گرفت استفاده از موبایل توسط اعضای حزب‌الله ممنوع کند، با مسوولان جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

این کانال مدعی شده «محمدرضا عارف»، معاون رییس‌جمهور، «بیژن عباسی آرند»، مدیرعامل «ایرانسل» را مسوول پیگیری پیدا کردن یک روش ارتباطی جایگزین کرده و عباسی هم تیمی برای مذاکره و حل‌ این موضوع مشخص کرده است.

عجیب‌تر اینکه این کانال مشخصا مدعی شده «کامبیز مهدی‌زاده»، داماد «حسن روحانی»، به‌عنوان رابط ایرانسل با حزب‌الله برای این پروژه معرفی شده بوده و او به حزب‌الله اعلام کرده که دستگاه‌های پیجر Motorola بهترین جایگزین برای گوشی همراه هستند. البته مهدی‌زاده در گفت‌وگو با «رویداد ۲۴» این گزارش را تکذیب کرد.

روابط عمومی ایرانسل نیز در واکنش به انتشار مطلبی درباره نقش مشورتی مدیران ایرانسل در فرایند تامین پیجر برای حزب‌الله لبنان، بیانیه‌ای منتشر کرده و بدون اشاره به جزییات خبر گفت که «این موضوع از اساس کذب است و مطلب مورد اشاره، تکذیب می‌شود.»

ترس از وجود پیجرهای آلوده در ایران

با گذشت نزدیک به یک ماه از انفجار پیجرها، بسیم‌ها و دیگر وسایل ارتباط جمعی حزب‌الله در سراسر لبنان، همچنان هیچ توضیح دقیقی در رابطه با چرایی این موضوع از سوی هیچ یک از کارشناسان لبنانی، اسرائیلی و ... منتشر نشده است.

مقامات جمهوری اسلامی نیز تاکنون به‌صورت رسمی یا غیر‌رسمی، تنها نقش جمهوری اسلامی در تهیه و توزیع این پیجرها را تکذیب کردند. با‌این‌حال چند مقام رسمی تا‌کنون، از بروز اتفاقی مشابه در ایران اظهار نگرانی کردند.

ازجمله «ابراهیم رضایی»، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس که ۳مهر از ابراز نگرانی اعضای این کمیسیون نسبت به بروز «اتفاقی مشابه» انفجار پیجرهای حزب‌الله لبنان در ایران خبر داده بود.

«رویترز» نیز ۲مهر۱۴۰۳ در یک گزارش «اختصاصی» با استناد به یک مقام امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد «عملیات گسترده» سپاه پاسداران برای بازرسی تمامی دستگاه‌ها و نه‌تنها تجهیزات ارتباطی این نهادها، در ایران آغاز شده است. این گزارش حاکی از آن است که سپاه همچنین به تمامی نیروهای خود دستور داده استفاده از هرنوع وسیله ارتباطی را کنار بگذارند.

در همین رابطه، روز گذشته نیز سخنگو سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود که مسافران از این پس اجازه ندارند به‌جز تلفن همراه، وسایل ارتباط الکترونیکی چون پیجر، واکی‌تاکی (بی‌سیم دستی) و مانند آن‌ها را به کابین هواپیما بیاوردند یا آن‌ها را در بار خود حمل کنند. به‌گفته او، این ممنوعیت «برای حفظ ایمنی پروازها» در نظر گرفته شده و شامل کابین مسافر و بخش بار است.

این ابراز نگرانی‌ها نشان می‌دهد فارغ از آنکه نقش جمهوری اسلامی در خرید پیجرهای آلوده برای حزب‌الله لبنان چه بوده است، حداقل بخشی از پیجرها ممکن است در ایران توزیع شده باشد و مقامات نظام بیم آن را دارند که مبادا سریال انفجارها در ایران ادامه یابد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy