Monday, Oct 14, 2024

صفحه نخست » فروغ هاشمی، قهرمان مسابقات بیکینی: ما زنان از بدن خودمان خجالت می‌کشیم

«فروغ هاشمی»، مربی بدن‌سازی و قهرمان مسابقات بیکینی و مدل در تورنتو کانادا، سه سال پیش از ایران با چهار چمدان و فرزند خود به کانادا مهاجرت کرد. مادر مجردی که به‌گفته خودش، هیچ‌چیز برایش مشخص نبود. در هشت سالگی از بوشهر، زادگاهش همراه با خانواده به تهران مهاجرت کرد. به‌عنوان یک دختر، از همان ابتدا با چالش محدودیت و خط قرمز در تقلا بود، برای همین آموخت که خط قرمزها برای دختر خانواده بیشتر است. فروغ می‌گوید: «از ورزش کردن بسیار آموختم و از خستگی‌های آن بسیار لذت بردم. می‌دانستم به هدفی که می‌خواهم نزدیک هستم و از همین لذت می‌بردم.»

b1.jpgفروغ هاشمی با شرکت در مسابقات بدنسازی رده بیکینی توانست در کانادا مقام کسب کند، ولی مسیر پر چالشی را طی کرد

ثمانه قدرخان - ایران وایر

در گفت‌وگو مربوط به حقوق کودکان در «ایران‌وایر»، مساله ورزش و تابوهای ورزشی برای دختران را با فروغ هاشمی، مربی بدن‌سازی و برنده مسابقات بیکینی در تورنتو کانادا پیش کشیدیم.

«پاورلیفتینگ»، «فیتنس»،‌ «پرورش اندام» و «مچ‌اندازی»، ازجمله ورزش‌هایی بوده‌اند که طی ۱۰ سال گذشته در ایران ممنوعیت یا عدم ممنوعیت آن‌ها برای دختران و زنان به‌روشنی مشخص نبوده است.

دی۱۴۰۰، مدیر‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان در نامه‌ای به رییس هیات بدن‌سازی این استان، هرگونه فعالیت بانوان در رشته‌های بدن‌سازی را ممنوع اعلام کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

همان سال اعلام شد که نامه‌ای از سوی وزارت ورزش ایران به ادارات کل ورزش استان‌ها ارسال شده و در آن «هرگونه فعالیت زنان در رشته‌های زیرمجموعه فدراسیون بدن‌سازی و پرورش‌اندام، تا اطلاع ثانوی ممنوع» اعلام شده است.

«حسین جمشیدی»، مدیر روابط عمومی فدراسیون بدن‌سازی و پرورش‌اندام، ۱۴اردیبهشت۱۴۰۱ به رسانه‌ها در ایران گفته است: «بخش زنان برای فدراسیون بدن‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. البته باتوجه به نوع پوشش زنان در این رشته، در رقابت‌های خارجی هیچ فعالیتی تاکنون در این رشته انجام نشده و از این پس نیز انجام نخواهد شد.»

این در‌حالی‌ست که پیش‌تر «عبدالمهدی نصیرزاده»، رییس فدراسیون بدن‌سازی و پرورش‌اندام ایران، تاکید کرده بود که این فدراسیون با زنانی که در رشته‌های «پرورش اندام و فیزیک» فعالیت کنند، «برخورد» خواهد کرد.

بدن‌سازی در ایران به‌طور رسمی برای زنان ممنوع اعلام نشده است، ولی آن‌ها فقط می‌توانند زیر سقف باشگاه زنان و خانه خود بدن‌سازی کنند و اجازه شرکت در مسابقات بین‌المللی در این زمینه را ندارند.

چالش مربیان زن و دختران ایرانی؛ تابوی بدن

فروغ هاشمی، مربی بدن‌سازی و قهرمان مسابقات بیکینی و مدل در تورنتو، در مسیر قهرمانی و مربی‌گری چالش‌های بسیاری داشته، ولی چون در ایران برای شرکت در مسابقه بیکینی برنامه‌ای نداشته، نشان دادن بدن‌اش برای او چالش نبوده است. این مربی بدن‌سازی و فیتنس می‌گوید‌: «چالش من شبیه چالش سایر مربیان بدن‌سازی بود که نمی‌توانستی با لباس باز برای نشان دادن تخصص خودت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام حضور پیدا کنی، به همین دلیل برای تبلیغ تخصص و حرفه خود دچار مشکل می‌شدم.»

b2.jpgهاشمی در رشته بدن‌سازی تحصیل کرد و مربی شد، ولی برای شرکت در رشته بیکینی در ایران هیچ شانسی نداشت. او می‌گوید: «بدن زن برای خود او هم تابو است؛ ما از بدن خود خجالت می‌کشیم.»

فروغ از تجربه تمرینات حرفه‌ای و قهرمانی خود در کانادا این‌طور می‌گوید: «مدت‌ها بیکینی در ساک ورزشی من می‌رفت و می‌آمد و نمی‌توانستم آن را در باشگاه بدنسازی و هنگام تمرینات بپوشم. همیشه با لباس ورزشی عکس می‌انداختم و نمی‌توانستم بدن خودم را ببینم؛ متوجه خطاهای آن نمی‌شدم. پوشیدن بیکینی خیلی سخت بود، ولی در نهایت باید این کار را انجام می‌دادم و انجام دادم.»

مامان مرسی که برنده شدی

ورزش برای کودکان و نوجوانان و به‌خصوص‌ دختران، با چالش همراه است. نبود امکانات زیاد ورزشی، مشکلات اقتصادی و کمبود فضاهای باز و راحت ورزشی برای تمرین و بازی و شمار دیگری از مشکلات.

فروغ هاشمی، مربی بدن‌سازی و قهرمان مسابقات بیکینی، با تشریح چالش‌ها و تابوهای ورزش برای دختران تاکید دارد که داشتن برنامه دقیق، تغذیه صحیح و احترام و عشق به بدن، بسیار مهم است.

او راه‌های علاقه‌مند کردن فرزندانمان به ورزش و نقش والدینی که خود ورزش می‌کنند را، بسیار مهم عنوان می‌کند و می‌گوید: «فرزند شما به شما نگاه می‌کند که چقدر سخت ورزش می‌کنید و برای او هم این کار باورپذیر و الزام‌آور می‌شود، پس با فرزند خود به باشگاه‌های ورزشی بروید، یا اگر نمی‌روید در مقابل او و با او ورزش کنید. بگذارید کودکان چالش‌های شما را ببینند.»

b3.jpg

او سپس از تجربه خودش می‌گوید: «لذت بخش‌ترین بخش مسیر زندگی ورزشی‌ام زمانی بود که پسر ۱۱ ساله‌ام "هومهر" بعد از برنده شدن من در مسابقات بیکینی کانادا دستم را بوسید و گفت مامان مرسی که برنده شدی.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy