Wednesday, Oct 16, 2024

صفحه نخست » سقوط آزاد ایران در فساد، از زبان رئیس اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی

soghoot.jpgکیهان لندن - رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی کشور گفت: از ۱۸۰ کشور جهان، در زمینه فساد رتبه ۱۵۰ را داریم

حجت‌الله میرزایی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی در در نشست تخصصی «اقتصاد و رسانه: از مبانی تا واقعیت» که با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در اتاق ایران برگزار شد، اعلام کرد: «از ۱۸۰ کشور جهان در زمینه فساد رتبه ۱۵۰ را داریم.

در شاخص حکمرانی خوب هم اوضاع خوبی نداریم، در همه بخش‌ها از عدد ۱۰۰ زیر ۱۰ هستیم.» وی افزوده: «در مهار فساد نمره کشور ما از ۵۰ در سال ۸۴ به ۲۵ در سال ۹۲ و به ۱۵ در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است. که این البته اسمش کاهش نیست، اسم این یک «سقوط آزاد» است.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن
:::

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی افزوده که «هزینه کاغذ ۲۵ برابر ‌شده، هزینه اجاره و دستمزدها‌بار سنگینی روی دوش رسانه‌ها شده و کرونا هم به رسانه‌های کاغذی آسیب‌‌‌‌‌‌زده. در حال‌ حاضر لیست بیمه روزنامه‌‌‌‌‌‌ها به یک‌‌‌‌‌‌ چهارم یا بیشتر کاسته‌شده، اما در بخش دولتی وضعیت متفاوت است؛ در بخش دولتی رسانه‌های قدرتمندی داریم که تجهیزات فراوانی دارند ولی بخش‌خصوصی این‌چنین نیست و کم‌‌‌‌‌‌رمق هستند.»

این تحلیلگر اقتصادی افزود «ارتباط اقتصاد و رسانه از منظر بهبود حکمرانی نیز بسیار مهم است. ما کشوری هستیم که درگیر فساد است. مبارزه با فساد جز با آزادی فراگیر رسانه‌‌‌‌‌‌ها و بلند‌شدن صدای اجتماعی ممکن نیست. راستی‌آزمایی مبارزه با فساد با صدای بلند رسانه‌‌‌‌‌‌ها ممکن است.»

او همچنین گفته که «ممکن است در کشوری توسعه زیرساخت‌ها اتفاق افتد ولی این رشد بی‌‌‌‌‌‌صداست چون مردم نمی‌توانند نسبت به مشکلات اعتراض کنند. آنچه می‌تواند به کمک مردم بیاید، آزادی رسانه است و تعاملی که رسانه‌‌‌‌‌‌ها با رشد اقتصادی دارند.»

این تحلیلگر اقتصادی گفته یکی از عوامل مهم در رشد فساد و در سقوط آزاد شاخص‌ها، عملکرد شرکت‌های بخش عمومی بوده و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش عمومی غیردولتی یکی از زمینه‌هایی بوده که این غده چرکین فساد را در دولت نهم و دهم ترکانده و به سطح وسیعی گسترش داده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی افزوده که «۶۰ درصد واگذاری‌ها، چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، به قیمت ثابت سال ۹۵، ارزش شرکت‌های دولتی واگذار شده است که مربوط به دولت‌های نهم و به‌خصوص دهم محمود احمدی‌نژاد است؛ ۸۰ درصد واگذاری‌ها در سه ماه آخر فعالیت دولت دهم صورت گرفته است.»

حجت‌الله میرزایی این روند را «خصوصی‌سازی در سه سوت» خوانده و گفته ۸۰ درصد از واگذاری‌های صورت گرفته در فاصله انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تا آغاز بکار دولت یازدهم و در فاصله سه ماه از طریق رد دیون به شرکت‌ها و بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی انجام داده‌اند.

آنچه حجت‌الله میرزایی به آن اشاره دارد روندی است که تحت عنوان «خصوصی‌سازی» و به دستور علی خامنه‌ای اتفاق افتاد و طی آن بخش زیادی از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور در روندی رانتی به «خودی»ها واگذار شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy