Sunday, Oct 27, 2024

صفحه نخست » موشکافی از عملیات هوایی معنی دار اسرائیل به ایران

missile.jpgادعاهای اسرائیل چه هستند؟

اسرائیل می‌گوید عملیات روز جمعه «موفقیت‌آمیز» بوده و ارتش این کشور توانسته «تمامی اهداف» مورد نظر خود را از بین ببرد.

به گفته مقامات اسرائیلی، «بیشتر حملات» از بیرون از مرزهای ایران انجام شده است. این عبارت می‌تواند به این معنی باشد که بعضی از جنگنده‌های اسرائیلی برای عملیات به داخل مرزهای ایران نفوذ کرده‌اند.

مطابق اعلام اسرائیل، در این حمله «تمامی ۴ سامانه موشکی اس-۳۰۰ ایران» نابود شده است. مقامات آمریکایی نیز این گفته را تایید کرده‌اند.

اسرائیل در بیانیه رسمی خود همچنین اعلام کرده است که عملیات جمعه شب «بدون مزاحمت پدافندی» انجام شده و دفاع هوایی ایران به نحوی از بین رفته که راه برای انجام عملیات‌های هوایی آینده باز شده است.

ویدئوهای آماتور چه می‌گویند؟

تا کنون فیلم‌های متعددی از شب حمله اسرائیل و واکنش پدافندی ایران منتشر شده است، با این وجود هیچ صحنه‌ای از شلیک تیر موشکی سامانه‌های پدافندی اس-۳۰۰، سامانه باور ۳۷۳ یا سامانه سوم خرداد در آن‌ها دیده نمی‌شود.

در این میان یک ویدئو که به صورت آماتور گرفته شده و در شبکه‌‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، شلیک‌های یک پدافند و انفجارهای متعدد در هوا را نشان می‌دهد.

با این حال کارشناسان نظامی می‌گویند این شلیک‌ها نه حاصل شلیک موشک رهگیری، بلکه حاصل فعالیت یک توپ ضدهوایی ۲۳ میلی‌متری موسوم به «زو-۲۳» (ZU-23) است.

در شرایطی که اسرائیل گفته در حمله خود از موشک‌های بالستیک هواپرتاب استفاده کرده است، این توپ‌ها برای دفاع در برابر چنین موشک‌هایی طراحی و ساخته نشده‌اند. اما اگر اینطور است، پس صحنه‌های انفجار در هوا چه هستند؟

در این باره باید گفت که توپ‌های ضدهوایی ۲۳ میلی‌متری برای اجتناب از برخورد به منازل مسکونی و غیرنظامی پس از شلیک، مجهز به یک مکانیزم خودانفجاری هستند.

این بدین معنی است که اگر فاصله معینی را طی کرده و با هدفی برخورد نکنند، خود به خود منفجر می‌شوند.

خسارات اعلام‌شده ایران چه می‌گویند؟

ایران اعلام کرده است که ۴ نفر از پرسنل ارتش در جریان این حمله جان خود را از دست داده‌اند.

با توجه به اینکه گفته می‌شود دستکم یک نفر از این افراد، سرگرد حمزه جهاندیده، در واحد پدافند ماهشهر خدمت می‌کرده است به نظر می‌رسد که سامانه‌های پدافندی خود هدف حملات بوده‌اند.

از سوی دیگر مقامات ایرانی و اسرائیلی که به شرط ناشناس ماندن با نشریه نیویورک تایمز مصاحبه کرده‌اند گفته‌اند که سامانه‌های پدافند هوایی مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی، پالایشگاه نفت آبادان در استان خوزستان و میدان گازی تنگ بیجار در استان ایلام مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

امری که می‌تواند نشانه هشدار اسرائیل برای هدف قرار دادن منابع اقتصادی ایران در گام بعدی احتمالی باشد.

از سوی دیگر تصاویر ماهواره‌ای که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهند که دستکم یک مجموعه هدف در پارچین در نزدیکی تهران با دقت نسبتا بالا مورد اصابت واقع شده‌اند.

در این تصاویر چهار ساختمان، که اسرائیل ادعا می‌کند سه تای آن‌ها محل تولید موشک با سوخت جامد و همچنین یک ساختمان درگیر در صنعت نظامی هسته‌ای ایران، بوده‌اند تقریبا به طور کامل از بین رفته‌اند.

این نشان می‌دهد که پدافند موشکی هوایی ایران دستکم در پارچین نتوانسته است به طور موثر موشک‌های مهاجم را ردگیری کرده و مانع از اصابت آن‌ها شود.

با این حال برای برآورد دقیق‌تر از نحوه عملکرد سیستم پدافندی ایران باید تا انتشار تصاویر ماهواره‌ای بیشتر و یا اسناد معتبر قابل راست‌آزمایی از سوی طرف‌های درگیر و یا منابع مستقل منتظر ماند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy