Sunday, Oct 27, 2024

صفحه نخست » "ستون فقرات" صنعت موشکی جمهوری اسلامی شکست

mooshaki.jpgصدای آمریکا - روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست در گزارشی به بررسی حملات نیروی هوایی اسرائیل به ده‌ها مکان مورد استفاده برای تولید سوخت جامد موشک‌های بالستیک دوربُرد و کاهش شدید توانایی جمهوری اسلامی برای تجدید زرادخانه موشکی خود پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری «والا»، جمهوری اسلامی به‌تنهایی قادر به تولید برخی از تجهیزات تخریب‌شده در نتیجه حمله اسرائیل نبوده و خود آنها را از چین وارد کرده است. این پایگاه خبری اسرائیلی با استناد به سه منبع اسرائیلی افزود که اهداف مورد حمله بخشی کلیدی از برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی بودند.

دیوید آلبرایت بازرس سابق سازمان ملل در زمینه تسلیحات و دِکِر اِولِت پژوهشگر در اندیشکده آمریکایی سی‌ان‌ای با تکیه بر عکس‌های ماهواره‌ای، به خبرگزاری رویترز گفتند که تاسیسات مورد استفاده به منظور مخلوط کردن سوخت جامد برای موشک در سایت نظامی پارچین، هدف حمله اسرائیل قرار گرفتند.

به گفته اِولِت، اسرائیل همچنین یک سایت تولید موشک در خجیر واقع در نزدیکی تهران را هدف حمله قرار داده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی اعلام کرد جنگنده‌های اسرائیلی با استفاده از کلاهک‌های «بسیار سبک» به سیستم‌های راداری مرزی در استان‌های ایلام و خوزستان و همچنین اطراف تهران حمله کردند.

آلبرایت با انتشار پستی در رسانه ایکس و با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تجاری گفت اسرائیل ساختمانی در پارچین به نام «طالقان ٢» را که برای فعالیت‌های آزمایشی در جریان برنامه منحل‌شده توسعه جنگ‌افزار هسته‌ای موسوم به «آماد» مورد استفاده قرار می‌گرفت، هدف حمله قرار داد.

او با استناد به اسناد به سرقت رفته توسط اسرائیل در سال ۲۰۱۸ گفت جمهوری اسلامی تجهیزات آزمایشی مهمی را در «طالقان ٢» نگهداری کرده است. آلبرایت افزود حتی اگر جمهوری اسلامی مواد کلیدی مهم را قبل از حمله هوایی اسرائیل از این ساختمان برداشته باشد، نباید ارزش ذاتی ساختمان مزبور برای فعالیت‌های مرتبط با جنگ‌افزارهای هسته‌ای در آینده را نادیده گرفت.

او در ادامه گفت تصاویر ماهواره‌ای از پارچین نشان می‌دهد که اسرائیل به سه ساختمان دیگر در فاصله ۳۲۰ متری «طالقان ٢» آسیب وارد کرده است. در دو ساختمان از سه ساختمان مزبور، سوخت جامد برای موشک‌های بالستیک مخلوط می‌شد.

در همین ارتباط، دِکِر اِولِت گفت تصاویر ماهواره‌ای شرکت «پلانت لبز پی‌بی‌سی» حاکی از تخریب سه ساختمان مورد استفاده برای مخلوط کردن سوخت جامد موشکی و یک انبار در پارچین است.

تصاویر «پلانت لبز پی‌بی‌سی» از سایت نظامی خجیر نیز نشان می‌دهد که دو ساختمان مورد استفاده برای مخلوط کردن سوخت جامد موشکی در این مجتمع، بر اثر حمله اسرائیل تخریب شده‌اند.

رویترز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، به خاکریزه‌های اطراف این ساختمان‌ها اشاره کرده و افزوده است که هدف از ایجاد این خاکریزه‌ها، جلوگیری از انفجارهای زنجیره‌وار در همه ساختمان‌ها در صورت وقوع انفجار موارد قابل اشتعال در یکی از آنها است.

به گفته اِولِت، تولید مخلوط کن‌های صنعتی دشوار است و صادرات و واردات آنها تحت کنترل شدید قرار دارد. او افزود حکومت ایران سال‌ها و با صرف هزینه‌های هنگفت آنها را وارد کرده و در زمینه جایگزینی آنها با مشکل مواجه می‌شود.

اِولِت در ادامه گفت اسرائیل با عملیات محدود بامداد شنبه خود توانست به توانایی جمهوری اسلامی برای تولید انبوه موشک ضربه چشمگیری وارد کند و انجام حملات موشکی احتمالی در آینده توسط حکومت ایران برای نفوذ به پدافند موشکی اسرائیل را دشوارتر کرده است.

پایگاه خبری آکسیوس نیز با استناد به سه منبع ناشناس اسرائیلی گزارش داد که اسرائیل ١٢ مخلوط کن لازم برای تولید سوخت جامد مورد استفاده در موشک‌های بالستیک دوربُرد را نابود کرده که این مساله موجب کاهش شدید توانایی جمهوری اسلامی در زمینه تجدید ذخایر موشکی آن شده و ممکن است این حکومت را از انجام حملات موشکی گسترده علیه اسرائیل باز دارد.

منابع اسرائیل افزودند که چهار پدافند هوایی اس-۳۰۰ که برای محافظت از تاسیسات هسته‌ای و انرژی تهران در مکان‌های راهبردی قرار داشتند، هدف حمله اسرائیل قرار گرفته‌اند. به گفته آنها، یک کارخانه تولید پهپاد و یک تاسیسات در مجتمع نظامی پارچین نیز هدف حمله اسرائیل قرار گرفته‌اند.

در همین ارتباط، روزنامه «ایلاف» گزارش داد که اسرائیل در حملات بامداد شنبه خود یک کارخانه مخفی تولید موشک بالستیک و تعداد زیادی از مخلوط کن‌های سوخت سنگین برای تامین انرژی موشک‌های «خیبر» و «حاج قاسم» را از بین برده است. دو موشک مزبور در حمله موشکی اخیر حکومت ایران به اسرائیل مورد استفاده قرار گرفتند.

طبق گزارش ایلاف، یک کارخانه تولید موشک بالستیک که «ستون فقرات صنعت موشکی ایران» بود، بر اثر حملات اسرائیل تخریب شده است. گزارش مزبور می‌افزاید که حدود ۲۰ مخلوط کن هرکدام به ارزش حداقل دو میلیون دلار در جریان این حملات از بین رفته‌اند.

در حالی که «والا» گزارش داده که تولید برای بازگرداندن این تجهیزات حداقل یک سال طول می‌کشد، منابع مطلع از صنعت موشکی جمهوری اسلامی به «ایلاف» گفته‌اند که عملیاتی‌کردن مجدد کارخانه مزبور به دست‌کم دو سال زمان نیاز دارد.

در همین ارتباط، مقامات جمهوری اسلامی و اسرائیل به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که پدافندهای مستقر در مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی استان خوزستان و پالایشگاه نفت آبادان هدف حمله قرار گرفته‌اند.

حمید حسینی، کارشناس صنعت نفت و گاز ایران و عضو اتاق بازرگانی حکومت ایران و عراق، به نیویورک‌تایمز گفت که حملات اسرائیل حاوی «پیامی روشن» به جمهوری اسلامی بود. به گفته او، با توجه به پیامدهای اقتصادی بسیاری جدی برای ایران و پی‌بردن جمهوری اسلامی به این مخاطرات، تهران اکنون باید «عاقلانه» عمل و از ادامه تنش‌ها پرهیز کند.

به گزارش اورشلیم‌پست، بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای اسرائیلی با ماموریت ضربه‌زدن به پیشرفته‌ترین سامانه‌های ضدهوایی جمهوری اسلامی و تضمین برتری هوایی برای هرگونه عملیات احتمالی در آینده از جمله امکان حمله در ارتفاع نسبتا کم در آسمان تهران، در حملات بامداد شنبه شرکت کردند.

هنوز تخمینی از کل خسارات ناشی از حملات بامداد شنبه اسرائیل علیه مواضع نظامی جمهوری اسلامی در دسترس نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy