دوشنبه 28 مهر 1382

دنيا خانه من است، دهمين سال برپايي جشنواره سينمای در تبعيد

exil.jpg
30-24 اکتبر 2003 گوتنبرگ- سوئد

دوره جدید چشنواره سینمای در تبعید، همراه با بزرگداشت دهمین سال برپایی آن، با برنامه های گسترده ونمایش مجموعه ای ازفیلمهای بیاد ماندنی درسالن های سینماهای هاگا (Haga) ، دراکن (Draken) و ویکتوریا هوست (Viktoria huset) در تاریخ 30-24 اکتبر 2003 برگزار میشود.

هدف جشنواره سینمای در تبعید بگوش رساندن صدای مردمی است که در جهان کنونی به حاشیه رانده شده اند. جشنواره تجربه ای است خلاق برای ذهن و روح .

در طول هفته برگزاری جشنواره 93 فیلم سینمایی و کوتاه، داستانی و مستند در بخشهای مختلف
بنمایش درخواهد آمد. فیلمهایی که مسائل و مشکلات جهان کنونی همچون : بهم پیوستگی، برخورد فرهنگی، مسائل حقوق بشر، بی عدالتی های اجتماعی، جهانی شدن سرمایه و بویزه شرایط جهانی بعد از یازده سپتامبر2001 را به نقد و بحث می کشند.

فیلمها یی در مورد یوگوسلاوی سابق، کردستان، ایران، آمزیکای لاتین و فلسطین.
از مجموعه فیلمهای فلسطینی، فیلم معروف " محاصره " ساخته سمیر عبدالله است. این فیلم به محاصره قرارگاه یاسرعرفات پرداخته و سمیر ازدرون قرارگاه، تنش ها و التهاب های دوران محاصره را به طور مستند نشان میدهد. این فیلم با حضور خود سمیرعبدالله به نمایش درمی آمد و سمیرهمراه با نمایندگان گروههای فلسطینی درجلسه بحث درباره موضوع " تبعید در سرزمین خود" به مسائل فلسطین - بویژه اردوگاههای پناهندگان خواهند پرداخت.
ازفیلمهای دیگرفلسطینی، فیلم مستند "جنین- جنین " است که بتازگی کار تهیه و تدوین آن بپایان رسیده. این قیلم تصویرزنده و مستندی از وقایع اردوگاه جنین است. تهیه کننده این فیلم "ایاد سموری" در مراحل پایانی ساخت فیلم توسط نیروهای اسرائیل بقتل رسید.

از مجموعه فیلم های ساخته شده توسط ایرانیان و یا فیلمهای مربوط به مسائل ایران در چشنواره، فیلم های تکاندهنده ای درباره وضعیت حقوق بشرو قتل عام زندانیان سیاسی در جمهوری اسلامی ایران بنمایش در میاید:
 " درخت بخاطر می آورد " ساخته مسعود رئوف، ستایش شده در فستیوالهای جهانی
· " چند نمای ساده " ساخته یوسف اکرمی، درباره پایمال شدن حقوق بشردر زندانهای ایران.
· " نهراسیدن از مرگ " ساخته شهرزاد ارشدی و امین ضرغامی، کار تصویری درباره مبارزه، مقاومت و شهادت زنان مبارز در جمهوری اسلامی.

در بخش پانوراما، تصویر افغانستان، (Panorama- Afghanestan Image)
علاوه بر نمایش فیلمهای در باره وضعیت امروزه افغانستان، نمایشگاه عکسهای خبرنگار آزاد، فیلم بردار و عکاس مشهور سوئد " لنارت بریگرنس" (Berggren Lennart) ازمنطقه بامیان بنمایش گذاشته میشود.
علاوه برفیلمهای دیگر، دراین بخش قیلم مستند و تکان دهنده قتل عام مزارشریف (Afghan Massacre) ساخته جیمی دوران (Jamie Doran) نیز بنمایش در خواهد آمد. فیلمی مستند که تاکنون هیچکدام از کانالهای تلویزیونی شهامت نمایش آ نرا نداشته اند.
پیرامون مسائل روز افغانستان، جلسه بحث و گفتگویی (Panel) ، باشرکت کارشناسان مسائل افغانستان و نمایندگان کمیته افغانستان سوئد، همراه با نمایش فیلم افغانسنان- سرزمین ناممکن
(Afghanistan- an impossible stat) ساخته عقیق رحیمی برگزار می شود.

در بخش برنامه جامپ کا ت- جنگ نه بنام ما (Jump Cut- Not In Our Name)
مجموعه ای از فیلمهای مستند، درباره حرکت های اعتراضی مردم علیه جنگ، ویرانی و بی خانمانی ناشی ازآن و وقایع بعد از11 سپتامبر بنمایش در میاید. فیلمهای چون:

زنان- چهره های فراموش شده جنگ(Women the forgotten face) ، ساخته سوزان موسکا (Susan Muska)
سنفونی ناتمام (Unfinished symphony)، ساخته بستور(Bestor) فیلمی ستایش شده در جشنواره های جهانی.

در بخش کلوز آپ - هنرمندان در تبعید Close Up- Konstnären i exil))
فیم هایی درباره زندگی و آثارشاعران، نویسندگان و هنرمندان در تبعید و کارو مبارزات آنان در راه صلح و آزادی به نمایش درمی آید. از جمله فیلم هایی درباره:
· محمود درویشMahmoud Darvisch (شاعر فلسطینی)
 گونزالومیلیانGonzalo Millia (شاعر شیلیایی)
· نعیم غومض Naim Gome (شاعر شیلیایی)
· خوزه لناندرو Jose Lenandro (شاعر شیلیایی)
· جورگه اتچرری Jorge Etchererry (شاعر شیلیایی)
· اریک مارتین Erik Martine (شاعر شیلیایی)
· غلامحسین ساعدی Gholam Hossein Saeedi (نویسنده ایرانی)
 نا بیلا Nabila (خواننده پاپ کردستانی)
 پابلو کاسالا Pablo Casala (موزیسین اسپانیایی)
 سهراب شهید ثالث Sohrab Shahied Saless (فیلمساز ایرانی)

ازفیلم های فراموش نشدنی این بخش، فیلم سینمایی مستند فریادی برای صلح (A cry for peace) ساخته رابرت سیندر(Robert Snyder) است. شاهکاری در باره موزیسین مشهوراسپانیولی پابلو کاسالا (Pablo Casala). هنرمندی که تمام زندگی و هنر خودرا وقف مبارزه در راه صلح کرده است.
پابلو میگوید: " ویلن سل من سلاح من است، ما معمولا فراموش میکنیم که انسان هستیم....دوستان عزیز، ما همه برگهای درخت بشریت هستیم.... انسان باید بجای علم و دانش بر خویشتن خویش مسلط شود. این وظیفه تمام مردم دنیاست که فریاد خود را بلند کرده و سازش ناپذیرانه برای محوجنگ ازروی زمین تلاش کنند".

دررابطه با بخش کلوزآپ- هنرمندان درتبعید، تماشاگران جشنواره، امکان آشنایی از نزدیک با شاعران و هنرمندان معتبر تبعیدی را نیز خواهند داشت و در جریان شعر و آثارآنان قرار خواهند گرفت. شاعران وهنرمندانی که در این برنامه شرکت خواهند کرد عبارتند از:
· ژیلا مساعد Jila Mossued ( شاعرایرانی)
 هربرت ابی مرادHerbert Abimorad ( شاعر اوروگوئه ای)
 محمد شریفMohamad Sharif ( شاعر افغانی)
· سعیدا ملوک ترانکاSaida Malkoc Tranka ( شاعربوسنیایی)
 ژانت مونتویاJeannette Montoya ( شاعر شیلیایی)
 سلیمان قاسمیانی Soleima Ghasemiani ( شاعر کردستانی)
 والرینا دیناماراکا Valeriano Dinamaraca ( موزیسین و شاعر شیلیایی)
 منصور حسینی Mansur Hosseini ( آهنگسازایرانی)
 سودابد اردوان Soudabe Ardavan ( نقاش ایرانی)

ازنقاشی ها و مجسمه های سودابه اردوان نمایشگاهی "یادنگارهای زندان"، در طول جشنواره بر پا خواهد بود. سودابه اردوان هنرمندی است که هشت سال در زندانهای جمهوری اسلامی ایران به سر برده و به دفعات متعدد به سلول انفرادی افتاده است. سودابه نقاشیهای خود را برپاره کاغذ هایی ببزرگی یک قوطی کبریت میکشید تا یتواند آنها را مخفیانه به بیرون زندان بفرستد. او در زندان از موی سرخود قلم موساخته و با رنگ چای دور از چشم پاسداران نقاشی میکرد. این نقاشی های کوچک در حال حاضر شاهدان زنده ای هستند بروضعیت زندانیان سیاسی زن درجمهوری اسلامی ایران. شما هرگزاین نمایشگاه استثنایی و تکان دهنده را فراموش نخواهید کرد.
سودابه اردوان خود در این جشنواره شرکت خواهد کرد و درباره زندگی و هنر خود در ایران و در تبعید با تماشاگران جشنواره به گفتگو خواهد نشست.

" واریاسیون های مارش "
قطعهْ موسقی مدرن نوشنه منصور حسینی. این قطعه که برای اجرا در جشنواره سینمای در تبعید نوشته شده است، باشرکت هنرمندان گروه موسقی و رقص گوتنبرگ
(Gothenberg's Music and Dance Company) توسط منصور حسینی در جشنواره به اجرا در می آید.

فیلمسازان ایرانی که کارهای جدید آنها دراین دوره از جشنواره بنمایش درمی آید عبارتنداز:
 مسعود رئوف با فیلم، درخت بیاد می آورد
· مصطفی شورش کلانتری با فیلمهای: رنگ شب- بچه های پروستاریکا
· شاهین پرهامی با فیلم، نسیان
· طنازاسحاقیان با فیلم، خود را ایرانی میدانم
· حمید رحمانیان با فیلم، نان و نمک
· aاصغرمعصوم بیکی با فیلم، خالد
· سوسن تسلیمی با قیلم، خانه جهنمی
· رضا پارسا با فیلم، ملاقات با شیطان
· مسلم منصوری با فیلم های ، سنگ نبشته ها- محاکمه و زنان تن فروش. این فیلم به طور مخفیانه در ایران تهیه شده و از کشور خارج شده است.
· کورش میرحسینی با فیلم، آن سو
· بابک نجفی با فیلم های، مدرسه- روزتولد پابلو
· رضاباقر با فیلم، کاپری چوسا
· امیررضازاده با فیلم، دو زن
· مهدی نورویان بافیلم، کشتن جو(killing Joe)
· هوشنگ اللهیاری با فیلم، روکو
· وتازه ترین کار سینمایی بهروز وثوقی، گذر، بکارگردانی "نوراهوپ" ساخته شده در هلند.

ضمنا تعدادی دیگر از فیلمهای سینماگران ایرانی که در برنامه های دوره های کذشته جشنواره به نمایش در آمده اند، به عنوان نمونه هایی از دهه جشنواره یه نمایش در خواهند آمد.

· نمایش فیلم " رقص مرگ " ساخته زهرا(زیبا) کاظمی
· براساس داستان "رقص مرگ" نوشته بزرگ علوی

نمایش فوق العاده، در جشنواره سینمای در تبعید، در بزرگداشت یاد زیبا کاظمی خبرنگارعکاس، در محکومیت دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران.

زیبا کاظمی که با اجازه رسمی دولت جمهوری اسلامی بقصد تهیه گزارش و عکاسی برای نشریات کانادایی به ایران سفر کرده بود، در حین تهیه رپورتاژ، توسط مآموران رژیم چمهوری اسلامی ایران دستگیر و پس از تجاوز جنسی سرانجام در زیر شکنجه به قتل رسید.

همراه با نمایش فیلم- در هفته برگزاری جشنواره، نمایشگاه آثارعکاسی زیبا کاظمی، عکسهای او از فلسطین- افغانستان و ایران به نمایش گذاشته میشود.

دیداردرجشنواره سینمای درتبعید- گوتنبرگ سوئد- 30-24 اکتبر2003
در سینماهای هاگا (Haga) و دراکن (Draken)
برای اطلاعات بیشتر با دفتر چشنواره تماس بگیرید.
تلفن: (18-16) 145447-31- 0046
پست الکترونیکی: exile.filmfestival@usa.net

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/459

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دنيا خانه من است، دهمين سال برپايي جشنواره سينمای در تبعيد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016