يكشنبه 30 آذر 1382

شهرام ناظري: پس از 28 سال بالاخره براي كسي كه عاشقش هستم مي‌خوانم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ادب
شهرام ناظري معتقد است: بايد تحقيقي صورت گيرد تا مشخص شود چرا شعر مولوي كه سراسر موسيقي است، در صحنه موسيقي سنتي ما حضور نداشته است.
به گزارش خبرنگار ايسنا، ناظري كه در همايش آموزه‌هاي مولانا براي انسان معاصر، با همراهي گروه مولوي به اجراي شعرهايي از فردوسي،‌ حافظ و مولانا براي حاضران پرداخت، در سخناني گفت: برايم باعث مباهات است كه بعد از يك انتظار بيست و هفت، هشت ساله، بالاخره فرصتي پيش آمد تا براي كسي كه عاشقش هستم بخوانم.
وي خاطرنشان كرد: قبلا دعوت‌هايي بوده؛ ولي چون اعتماد نداشتم، اجرا نمي‌كردم، اما محيط امروز، دانشجويي و همان چيزي است كه عاشقش هستم و برايم اتفاق مهمي است كه در حضور دانشجويان، مولوي‌شناسان و استادان اين افتخار را پيدا كرده‌ام كه مي‌توانم برنامه‌اي كه انگيزه‌اش خود حضرت مولانا است را عرضه بدارم.
ناظري گفت: از سال 1354 كه خواندن شعر مولوي را در راديو آغاز كردم، زياد شعر مولوي اجرا نمي‌شد؛ ولي امروز مولوي پرفروش‌ترين شاعر شده و حتا به نوعي مد شده كه خواننده‌هاي مثل مدونا شعر او را مي‌خوانند و اين البته جاي خوشوقتي است كه مولوي از نظر درون‌شناختي، فلسفه، عرفان و روان‌شناسي مدرن توانسته است به عنوان بهترين ماخذ در جهان قرار گيرد.
وي همچنين يادآور شد: آن زمان كه شروع كردم، چيزي در دست نداشتم، فقط مي‌دانستم كه اجراي شعرهاي مولوي با آموزشي كه ديده‌ام متفاوت است، چون مبناي موسيقي سنتي ما كه سرچشمه‌اش دوره قاجار است، شعر سعدي است و از حدود يكصد و بيست، سي‌ سال پيش تا امروز بهترين آثار را با شعر سعدي خوانده‌اند.
او ادامه داد: خواننده‌ها و آهنگسازهاي ما فقط به سعدي علاقه‌مند بوده‌اند و درصدي به حافظ، ولي رويكرد به شعر مولوي تقريبا صفر بوده است كه دليل اين موضوع بايد مشخص شود.
شهرام ناظري رويكرد خودش به اشعار مولانا را علاقه شخصي دانست و گفت: به دليل نوع تربيت و زندگي در كرمانشاه و دالاهو، علاقه خاصي به تاريخ اجتماعي و عرفاني ايران داشتم و به دنبال مولوي رفتم. اكثر كارهايم از تجربه‌هاي شخصي بوده و نوع الحان و نفس كشيدن را از خود اشعار مولوي ياد گرفتم و به عنوان يك عاشق و هنرآموز روي الحان شعر مولوي كار كردم.
ناظري گفت: بعضي مي‌خنديدند و معتقد بودند كه چرا سراغ شعرهاي مولوي مي‌روم كه دست‌انداز دارد؛ اما بايد بگويم شعرهاي اتو كشيده اصلا به من نمي‌چسبد.
وي همچنين ابراز تمايل كرد تا تجربه 30 ساله‌اش را در اين زمينه، در فرصتي، در اختيار جوانان قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2386

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شهرام ناظري: پس از 28 سال بالاخره براي كسي كه عاشقش هستم مي‌خوانم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016