سه شنبه 2 دي 1382

هوشنگ کامکار: با اين شرايط، اميدي به بهبودي اوضاع نيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس موسيقي
هوشنگ كامكار، معتقد است: نظريه هنر براي هنر، حتي در غرب و اروپا كه بنيان‌گذار آن بوده‌اند به شكست انجاميده است.
مدير هنري گروه كامكارها ، كه درخصوص نقش اجتماعي هنر با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) سخن مي‌گفت، افزود: اعتقاد دارم كه هنرمند بايد در خلق هر اثر هنري، جامعه و تحولات آن را در نظر داشته باشد.
وي گفت: اين كه يك هنرمند اثري را خلق كند كه بعدها فهيمده شود - هنر براي هنر - امروزه قابل قبول نيست چرا كه همين نظريه در غرب، آنقدر رو به جلو بود كه در نهايت منجر به پوچي و بي‌هويتي شده است.
هوشنگ كامكار در ادامه به رجعت هنرمندان غرب به آثار جامعه‌پسند اشاره كرد.
او يادآور شد كه در اين رجعت به هنر و موسيقي مشرق زمين در هنر غرب توجه ويژه‌اي مي‌شود.
مدير هنري كامكارها با تاكيد بر اين كه اثار هنري بايد داراي شنونده و خواننده باشند به ايسنا گفت: كه در يك روال و ضابطه علمي نظرات هنرمندان يك گام جلوتر از جامعه است تا اين كه فرهنگ هنري جامعه به سمت اعتلا پيش رود.
وي ابراز داشت: زماني كه يك هنرمند جداي از پيكره اجتماع در قالب نظريه هنر براي هنر كار مي‌كند بايد به طور مرتب بدون توجه به آثار قبلي‌اش نواوري كند و اين امر آثار گذشته را نفي مي‌كند.
وي تاكيد كرد كه امروزه حتي در اروپا هم كه پيشرو در زمينه موسيقي آوانگارد بوده‌اند، اين مساله كم‌رنگ‌تر شده است و حتي موسيقيدانان بزرگ غربي هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه آثار آن‌ها حتما بايد مخاطب داشته باشد.
كامكار در پاسخ به اين كه‌آثار موسيقي ايراني چقدر با تحولات روز و نيازهاي جامعه انطباق دارد، گفت: هنرمنداني را سراغ دارم كه د راين زمينه‌ها فعاليت دارند اما با تاسف تعداد آن‌ها از انگشتان دست فراتر نمي‌رود.
وي دليل اين امر را عدم حمايت سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي ذكر كرد و خواستار توجه اين نهادها در سرمايه‌گذاري به منظور توليد آثار ماندگار هنري شد.
مدير هنري كامكارها گفت: سازمان‌هاي زيادي وجود دارند كه در رديف بودجه‌هاي آن‌ها رديفي به نام مبارزه با تهاجم فرهنگي و اين قبيل الفاظ ” دهن پر كن” ديده مي‌شود اما در عمل هيچ گاه شاهد نبوده‌ايم كه از اين بودجه‌ها، مقداري براي خلق آثار بزرگ هنري و موسيقي اختصاص داده شود.
وي در پايان از اين كه امروزه در داخل كشور از موسيقي بازاري به شدت حمايت مي‌شود انتقاد كرد و گفت كه با اين شرايط اميدي به بهبود اوضاع نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2504

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هوشنگ کامکار: با اين شرايط، اميدي به بهبودي اوضاع نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016