چهارشنبه 3 دي 1382

ماني رهنما در گفتگو با ايلنا: به خاطر ايراد وزارت ارشاد به شعري از جنتي عطايي بهترين آلبوم من با تاخير مواجه شد

ماني رهنما

تهران-خبرگزاري كار ايران
اولين حضور جدي ماني رهنما در عرصه موسيقي، خواندن ترانه‌‏اي برروي ملودي‌‏اي از بابك بيات در فيلم مسعود كيميايي، مرسدس، بود.
اين ترانه به دلايلي هيچ‌‏گاه در آن فيلم جاي نگرفت، اما آلبوم " مرسدس " با صداي او، نويد ظهور خواننده‌‏اي متفاوت را مي‌‏داد. آلبوم‌‏هاي؛ " فصل پرواز" ،" آخرين غزل" و" اينك تمام شد ترانه" هم از جمله آثاري بودند كه طي اين سال‌‏ها متفاوت از آلبوم‌‏هاي ديگر بودند. گفت‌‏و‌گوي ايلنا به اين خواننده را خواهيد خواند:
آقاي رهنما، علت تمايل شما به انجام كارهاي با مضمون‌‏هاي تلخ و سياه چيست؟
من به هيچ عنوان حرف شما را قبول ندارم، بعضي وقت‌‏ها برچسب‌‏هايي به كار آدم مي‌‏زنند و بعد از آن همه تو را با آن برچسب مي‌‏شناسند، ضمن آن كه نگرش من نسبت به مسائل به هيچ عنوان سياه نيست. من فقط سعي دارم آن‌‏چه را كه مي‌‏بينم، بدون هيچ دخل و تصرفي منعكس كنم.
چرا ماني رهنما تا اين اندازه كم كار است. نزديك به 8-7 سال فعاليت و تنها سه آلبوم؟
يك خواننده و موسيقي‌‏دان براي ارائه آلبوم با هيچ كس هيچ قرار دادي نبسته است كه طي آن ملزم شود كه طي سال‌‏ مثلا يك يا دو آلبوم موسيقي ارائه دهد، براي خلق يك اثر ارزشمند بايد شعر، ملودي و تنظيم خوب در كنار همديگر قرارگيرند، ضمن آن كه من تحقق اين امر را يك اتفاق مي‌‏دانم. اتفاقي كه بايد منتظر آن بود , اين اتفاق به هيچ عنوان نمي‌‏افتد مگر آن‌‏كه چيزي در انسان بيدار شود و فرد به آگاهي برسد.
ضمن آن كه حتي اگر اين اتفاق هم بيفتد، بايد تهيه كننده‌‏اي يافت كه اين اثر را توليد كند كه متاسفانه مشكل اصلي هم همين مساله است؛ زيرا تهيه كنندگان براي توليد آلبوم‌‏هايي مثل كارهاي من هيچ‌‏گونه تمايلي ندارند. در حال حاضر بيشتر تهيه كننده‌‏ها خواستار موسيقي‌‏هاي بي مغز و بي‌‏محتوايي هستند كه كپي‌‏برداري ناقصي از موسيقي‌‏هاي لس‌‏آنجلسي بوده و از كمترين استانداردهاي موسيقيايي نيز بهره‌‏نبرده است.
اما اكنون كارهاي 6 و 8 هم فروش چنداني ندارند؟
طبيعي است، اكنون آن جذابيت‌‏هايي كه در اوايل كار موسيقي پاپ وجود داشت از بين رفته است، كساني هم كه تمايل زيادي به استفاده از اين كارها داشته باشند به راحتي از نمونه‌‏هاي اصلي آن در خارج از كشور بهره مي‌‏گيرند. بنابراين توليد كنندگان آثار 6 و8 نيز بايد استانداردهاي كار را رعايت كنند، چيزي كه كمتر بايد منتظر آن بود.
از آخرين كارتان" و اينك تمام شد ترانه "بگوييد.
ملودي‌‏هاي اين آلبوم را بابك بيات ساخته و با مداد بيات به همراه داريوش تقي‌‏پور و بهرام دهقان يار تنظيم قطعات آن را بر عهده دارند. اشعار اين آلبوم را بابك صحرايي و ايرج جنتي عطايي سروده‌‏اند. اين كار بيش از يك سال طول كشيد زيرا ارشاد به يكي از ترانه‌‏هاي ايرج جنتي‌‏عطائي ايراد گرفت ودر حالي كه اين اثر يكي از بهترين و پر مخاطب‌‏ترين آثار من بوده است، كار من را با تاخير مواجه ساخت. اين ترانه يكي از بهترين ترانه‌‏هايي است كه درد بسياري از جوانان جامعه است.
آقاي رهنما، چرا شما و همكارانتان تا اين اندازه تمايل اندكي براي حضور در ميان مردم داريد.
اين اصلا ربطي به تمايل يا عدم تمايل من و يا ساير خوانندگان ندارد، در دنياي غرب بهترين خوانندگان به راحتي در كلوپ‌‏ها و بين مردم حاضر مي‌‏شوند و هيچ اتفاقي هم نمي‌‏افتد. اما بعضي حركات در ايران به بدي تعبير مي‌‏شود، يعني حضور يك خواننده در رستوران و يا كلوپ به هيچ عنوان شكل خويي ندارد، در حالي كه لازمه پيشرفت يك هنرمند آن است كه هميشه در صحنه حضور داشته باشد. حرف خواننده‌‏اي كه در بين مردم نباشد، نمي‌‏تواند به دل آنان بنشيند؛ اما اكنون اين مسائل ميان مردم و هنرمند بسيار سنگين است.
خودتان ماني رهنما را چطور نقد مي‌‏كنيد؟
به نظر من " مرسدس " كاري متفاوت است, حتي ميان ساير آثار بابك بيات . با ادعا مي‌‏گويم كه بيات در خلق اين اثر از جنس صداي من تاثير گرفت و توانست آن موسيقي با شكوه را بسازد، اگر چه اجازه پخش ترانه را بر روي فيلم ندادند.
در آلبوم " فصل پرواز " قطعات پرنده و سقوط از فرم‌‏هاي جديدي در موسيقي برخوردارند و در آخرين آلبوم" آخرين غزل " نيز ترانه‌‏هاي" خواب من" و" حرمت" و در آلبوم " بغض " نيز ترانه‌‏هاي" پائيز" و" بغض" شكل‌‏هايي نوين دارند.
اگر چه در آخرين آلبومم به خاطر ارتباط بيشتر با مردم از بعضي از معيارهاي ذهني خودم گذشت كرده‌‏ام.
و حرف آخر ...
من اصولا آدم اميدواري هستم و با وجودي كه موسيقي در حال حاضر شرايط خوبي ندارد؛ اما فكر مي‌‏كنم كه با اين همه موسيقي‌‏دان برجسته‌‏اي كه داريم در آينده حرف‌‏هاي زيادي گفته مي‌‏شود، ضمن آن‌‏كه همواره خطر فرار مغزهاي خلاق، موسيقي ما را تحت تاثير قرار خواهد داد و تا ديرنشده بايد كاري صورت داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2530

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ماني رهنما در گفتگو با ايلنا: به خاطر ايراد وزارت ارشاد به شعري از جنتي عطايي بهترين آلبوم من با تاخير مواجه شد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016