سه شنبه 14 بهمن 1382

علي‌اشرف درويشيان و آثار در راهش، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
علي‌اشرف درويشيان مجموعه داستان‌هاي كوتاه نويسندگان امروز كرد را منتشر مي‌كند.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران، درويشيان در “به اميد باران“ بيست و پنج داستان كوتاه از نويسندگان كرد ايراني و عراقي را گردآوري و ترجمه كرده است كه توسط نشر چشمه منتشر خواهد شد.
اين داستان نويس معاصر با بيان اين كه اين اولين كتاب مستقل از داستان‌هاي كرد همراه با شرح حال نويسندگان آن‌هاست، خاطر نشان كرد: ادبيات امروز كرد، به خصوص در كردستان عراق كه از سال 1991 عليه ديكتاتور عراق به مبارزه برخواسته و خودمختار شدند، رشد و شكوفايي زيادي داشته است.
وي تاكيد كرد: ويژگي اصلي اين ادبيات اين است كه به‌خاطر نبود سانسور، نويسندگان به طور همه‌جانبه‌اي به تصوير زندگي انسان مي‌پردازند و خط قرمزي در برابرشان ندارند؛ درنتيجه در نوشته‌هاي آنان انسان چند بعدي است.
درويشيان همچنين خاطرنشان كرد: كردها در حالي‌كه جمعيت زيادي ندارند، اما چهره‌هاي شاخصي چون شيرزاد حسن، رئوف بيگرد، نحيب احمد، احلام منصور و مهمتر از همه بختيار علي را دارند كه رمان‌هايش “غروب پروانه“ و “آخرين انار جهان“، به سبك رئاليسم جادويي نوشته شده‌اند و در حوزه‌ي شعر نيز مي‌توان به چهره‌هايي چون شيركو بي‌كس و لطيف هملت اشاره كرد.
وي درخشش ادبيات كرد را به دليل سال‌ها مبارزه‌ي اين مردم در راه آزادي انديشه و بيان دانست.
درويشيان همچنين از حروفچيني داستان‌هايش براي كودكان و ارسال آنها براي گرفتن مجوز خبر داد. شش داستان او براي كودكان تا سال 57 به چاپ بيست و پنجم رسيده‌اند و تا سال 59 هم چاپ مي‌شده‌اند، از آن سال اما به اين سري كتابهاي او مجوز چاپ داده نشده است.
به گزارش ايسنا جلد سوم و چهارم “داستانهاي محبوب“ من نيز كه كار مشترك درويشيان و رضا خندان مهابادي است، به نقد و بررس داستانهاي كوتاه دهه‌ي 60 مي‌پردازد و به زودي توسط نشر چشمه به بازار مي‌آيد.
جلد اول و دوم اين مجموعه به داستانهاي كوتاه دهه‌ي 70 مي‌پرداخت و در جلدهاي بعدي درويشيان قصد دارد داستانهاي مورد علاقه‌اش تا دهه‌ي 20 را مورد نقد و بررسي قرار دهد.
از اين داستان‌نويس، جلد چهاردهم فرهنگ افسانه‌هاي مردم ايران نيز كه بخش دوم حرف ”ميم” است، توسط انتشارات “كتاب و فرهنگ“ به زودي منتشر خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4203

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علي‌اشرف درويشيان و آثار در راهش، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016