جمعه 1 خرداد 1383

"ماهور كبير" و احياي سازهاي باستاني ايران، پژمان اكبرزاده

Persia_1980@hotmail.com
(پژمان اكبرزاده عضو كانون هنرمندان بدون مرز/ تهران)
http://artistswithoutfrontiers.com/pakbarzadeh/

در سال 1990، خسرو سلطاني (موسيقي دان ايراني مقيم اتريش) با همكاري حسين عليزاده ، آلبومي به نام "نوبانگ كهن" منتشر ساخت كه پس از سال ها در آن از تعدادي از سازهاي باستاني ايران، همچون سرنا، كرنا و نقاره استفاده شد. سازهايي كه قرن هاست از گردونه سازهاي رايج در موسيقي كلاسيك (دستگاهي) ايران خارج شده اند.
اين آلبوم كه به بداهه نوازي در دستگاه شور اختصاص داشت به وسيله تعدادي از نوازندگان و خوانندگان بنام ايران اجرا گرديد و مورد استقبال دوستداران موسيقي ايراني قرار گرفت.
اكنون پس از چهارده سال، دومين بخش از اين مجموعه كه به بداهه نوازي در دستگاه ماهور اختصاص دارد با نام "ماهور كبير" در اتريش انتشار يافته است.
اين مجموعه دربرگيرنده 9 قطعه (درآمد، مرغ سحر – با الهام از يكي از آثار مرتضي ني داوود-، طوسي، رنگ، بسته نگار، كوراغلي-راك، نغمه، زنگوله، خوارزم) است.
از نكات جالب در اين اثر، اجراي نغمه هاي ايراني با چنگ (هارپ) است. اين ساز از دوران باستان در موسيقي ايران رايج بوده، ولي از زمان صفويان اندك اندك به فراموشي سپرده شد، بااينحال در اروپا به حيات خود ادامه داده و تكامل يافته است.
فرزانه نوايي (نوازنده چنگ در اين مجموعه)، نواختن اين ساز را در هنرستان عالي موسيقي (كنسرواتوار تهران) و آكادمي موسيقي وين فرا گرفته و همچنين چندين سال نزد هوشنگ ظريف، موسيقي ايراني را با تار آموخته است. وي در اين آلبوم كوشيده براي نخستين بار پس از قرن ها، شيوه اي ايراني در نواختن چنگ (هارپ) پديد آورد.
ديگر نوازندگاني كه در اجراي قطعه ها همكاري داشته اند عبارتند از: علي اكبر شكارچي (كمانچه)، مجيد درخشاني (تار، سه تار، رباب)، محمد قوي حلم (تمبك)، افسانه رسايي و عليرضا قرباني (آواز).


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خسرو سلطاني (آهنگساز، تنظيم كننده و نوازنده سرنا و كرنا در اين اثر) پس از پايان تحصيلات خود در رشته نوازندگي فاگوت در هنرستان عالي موسيقي (تهران) و آكادمي موسيقي وين، چندين سال با اركسترهاي راديو و تلويزيون و اركستر سمفونيك تهران همكاري داشت.
وي مدتي پس از انقلاب و مهاجرت به اتريش، "گروه شيراز" را براي حفظ و اشاعه موسيقي ايراني، در وين تشكيل داد و در حال حاضر علاوه بر اجراي كنسرت هاي متعدد در زمينه موسيقي ايراني و كلاسيك، به
تدريس فاگوت در چند مدرسه موسيقي در اتريش و سوييس مشغول است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7980

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"ماهور كبير" و احياي سازهاي باستاني ايران، پژمان اكبرزاده' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016