جمعه 30 مرداد 1383

گزارش سومين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - تئاتر
سومين جشن سالانه انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر ديروز با حضور اعضاي انجمن، هنرمندان و مهمانان ويژه در سالن اصلي و فرهنگسراي نياوران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، بعد از پخش كليپي از فعاليت‌هاي سه‌ساله‌ي انجمن كه توسط رسول صادقي ، كيومرث مرادي و علي ثميني تهيه شده بود، خبرنگار سال انجمن معرفي شد.
به گفته رسول صادقي، اين انتخاب بر اساس رأي دروني اعضاي هيات مديره و بر اساس سابقه‌ي مطبوعاتي و اخلاقي حرفه‌اي و در جهت تشويق ديگر اعضاي انجمن صورت گرفته است كه طي اين انتخاب جايزه خبرنگار سال ‌٨٢ توسط ايرج راد، به “سام فرزانه“ اهدا شد.
اما نتايج هيات داوران انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر كه توسط حسين شاكري، مجيد رضاييان و سام فرزانه انجام شده بود و بر اساس سابقه سالانه‌ي مطبوعاتي انجمن صورت گرفته بود به شرح زير است:
در بخش عكاسي مطبوعات از ميان نامزدهاي دريافت جايزه از “مريم محمدي“ به خاطر گرفتن عكس از نمايش ”تك‌سلولي‌ها“ تقدير شد و جايزه بهترين عكاس تئاتر در سال ‌٨٢ توسط كيانوش عياري به ”سيامك زمردي مطلق” به خاطر گرفتن عكس از نمايش ”شب هزار و يكم“ اهدا شد.
هيات داوران در بخش نقد تئاتر نيز از بين پنج نامزد دريافت جايزه، نقد نمايش ”پل“ كه توسط “محمودرضا رحيمي” نوشته شده بود را شايسته تقدير دانست و جايزه بهترين نقد سال ‌٨٢ را توسط “نجف دريابندري” به “صبا رادمان“ به خاطر نقد ”خواب در فنجان خالي” كه در مجله هنرهاي نمايشي به چاپ رسيده بود، اهدا كرد.
همچنين هيات داوران در بخش ترجمه به دليل انگشت‌شمار بودن آثار رسيده برگزيده‌اي نداشت و جايزه خود را به ترجمه “بازي در فضا” كه توسط “فرح يگانه“ در فصلنامه هنر نوشته شده بود، اهدا كرد.
هيات داوران در بخش گزارش كه جوايز آن توسط حسين قندي اهدا مي‌شد از ميان نامزدهاي دريافت جايزه، گزارش “نگاهي به جشنواره فجر“ را كه توسط حسين حائري در خبرگزاري فارس، نگاشته شده بود را شايسته تقدير دانست و گزارش ”عباس غفاري” را براي نمايش ”‌٣١/٦/٧٧” كه در بولتن جشنواره بيست و دوم به چاپ رسيده بود، برگزيده خواند.
اما در بخش مقاله هم به دليل اندك‌شماربودن آثار ارسالي امكان تهيه ليستي از نامزدها توسط هيات داوران نبوده ولي به دليل كيفيت مطلوب مقاله “صحنه كارگردان نشانه‌ها“ كه توسط ”سيروس كهوري نژاد” نوشته شده آن را شايسته تقدير دانسته و به جايزه برترين مقاله سال ‌٨٢ را نيز به “گفتمان بيژن مفيد در ادبيات چهل“ كه توسط “روزبه حسيني“ در ماهنامه كارنامه به چاپ رسيده بود اهدا كردند.
هيات داوران در بخش‌هاي گفت‌وگوهاي ارسالي، گفت‌وگوي “بهاره برهاني“ با ”حميد پورآذري” و “حسين مهكام“ درباره نمايش ”آندرانيك“ را شايسته تقدير دانست و گفت‌وگوي برگزيده سال ‌٨٢ را به ”رضا كوچك‌زاده“ بخاطر گفت‌وگو با ”بهرام بيضايي” كه در مجله هنرهاي نمايشي به چاپ رسيده بود، داد. البته جوايز اين بخش توسط ”علي شيد‌فر“ دبير سرويس هنري همشهري اهدا شد.
در بخش پاياني جوايز مطبوعاتي، هيات داوران از ميان نامزدهاي دريافت جايزه يادداشت “نگاهي به خسارت مالي و عدم اجراي نمايش بيضايي” را كه توسط “نيما بازرگان“ در روزنامه‌ي جام جم نوشته بود را شايسته تقدير دانست و جايزه‌ي يادداشت برگزيده سال ‌٨٢ را به خاطر يادداشت “خانه تئاتر كمي آنطرف‌تر از اورانيوم‌هاي غني‌شده“ كه در روزنامه توسعه به چاپ رسيده بود به “محمودرضا رحيمي“ اهدا كردند.
سپس مجيد رضاييان دبير تحريريه روزنامه جام جم و يكي از داوران بخش مطبوعاتي جشن امسال بيانيه هيات داوران را قرائت كرد. به گزارش ايسنا،در ادامه‌ي مراسم بعد از پخش كليپي از آثار ”آتيلا پسياني“ و گروه تئاتر بازي، ”عزت‌الله انتظامي“ با ياد كردن از “جميله‌ شيخي“ جايزه ويژه انجمن منتقدان خانه تئاتر را به عنوان فعال‌ترين گروه تئاتري در سال ‌٨٢ به گروه تئاتر بازي به سرپرستي ”آتيلا پسياني“ اهدا كرد و اعضاي اين گروه را شايسته تقدير خواند.
بعد از معرفي گروه توسط فاطمه نقوي “مدال نوشين“ و يك قاب عكس كه توسط پسر نجف دريابندري تهيه شده به نيابت از آتيلا پسياني به فاطمه نقوي اهدا شد.

سپس كليپي از نمايش ”شب هزار و يكم“ به كارگرداني “بهرام بيضايي” پخش شد. سپس جايزه بهترين كارگردان بالاي چهل سال در سال ‌٨٢ كه با راي‌گيري ميان اعضاي انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر انتخاب مي‌شود به “بهرام بيضايي” براي كارگرداني نمايش ”شب هزار و يكم“ اهدا شد.
بهرام بيضايي خطاب به شيرين عبادي كه اين جايزه را اهدا مي‌كرد، گفت: خوشحالم كه جايزه خود را از دست زني مي‌گيرم كه مي‌كوشد تا به شيوه شهرزاد جامعه خشن و ناسازگار را با چيزهاي سازگار به طرف بردباري، فهم بهتر و آزادگي بيشتر ببرد و تنها مثل بخشي از نمايشنامه ”شب هزار و يكم“ مي‌گويم كه اگر بگذارند فردا شب حديث بهتر از اين خواهم گفت!
گفتني است انجمن منتقدان خانه تئاتر در اين بخش‌ها، مدالي از عبدالحسين نوشين و تابلويي با نماد آزادي را كه از بريده جرايد عكاسي شده است به اين افراد اهدا كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سپس كليپي از نمايش “خواب در فنجان خالي” به كارگرداني كيومرث مرادي پخش شد و اعضاي انجمن بر اساس رأي‌گيري خود، جايزه كارگردان زير چهل سال را به كيومرث مرادي به خاطر كارگرداني نمايش “خواب در فنجان خالي” اهدا كرد.
سپس شيرين عبادي درباره حقوق بشر و تئاتر، گفت: من امروز در خدمت اساتيدي هستم كه ساليان سال در راه آزادي بيان و به روي صحنه بردن مسائل اجتماعي و دردهاي جامعه تلاش كرده‌اند پس زبانم از گفتن هرچيزي درباره آزادي در كنار اين افراد قاصر است، اما اميدوارم كه روزي برسد تا براي اينكه نمايشنامه‌اي به روي صحنه ببريم احتياج به دفتربازي‌هاي زيادي نداشته باشيم و به شما اين اجازه را بدهند كه نمايش خود را اجرا كنيد،‌ آزادانه صحبت كنيد و شما نيز مسئوليت صحبت‌هايتان را بپذيريد.
وي با اشاره به اينكه همگان مي‌پرسند كه مفهوم ”آزادي” چيست، گفت: بايد اجازه بدهيم كه افراد حرف خود را بزنند، فيلم و تئاتر بسازند، كتاب بنويسند و در مرحله بعد اگر متضمن افترا و سهل‌انگاري بودند قانون با آنها برخورد كند، اين مفهوم آزادي است!
اما من به عنوان حقوقدان به هيچ وجه درك نمي‌كنم كه چرا براي نوشتن كتابم اول بايد خوانده و سانسور شود و سپس به زير چاپ برود؟
مسئولين بايد بگذارند كه دوستان ما به راحتي نمايشنامه خود را بنويسند و آن را به روي صحنه ببرند و اميدوارم كه آزادي به زيبايي همين تابلويي كه به تمام برگزيدگان تقديم شد بر روي “صحنه“ قابل دسترسي باشد.
سپس با پخش كليپي از زندگي محمدعلي كشاورز، از وي بعنوان بازيگر پيشكسوت تئاتر تجليل شد و مدال نوشين به همراه تابلوي آزادي توسط شيرين عبادي به وي اهدا شد. سپس انجمن منتقدان هديه نمايشنامه‌نويس برتر نسل دوم را در سال ‌٨٢ به محمد چرم‌شير اهدا كرد كه البته به دليل گرفتاري‌هاي وي امكان تهيه كليپي از زندگي‌اش وجود نداشت.
در ادامه مراسم با پخش كليپي از آثار نرمين نظمي، هديه‌ي بهترين طراح صحنه سال از نسل ميانه به “نرمين نظمي“ اهدا شد.
سپس انجمن مننقدان و نويسندگان خانه تئاتر، در سومين سالگرد انجمن، جايزه‌اي ويژه به شيرين عبادي اهدا كردند كه اين جايزه به نمايندگي از اعضاي انجمن توسط عزت‌الله انتظامي و فهيمه راستكار اهدا شد.
سپس انتظامي با اشاره به اين هديه و حضور شيرين عبادي در مراسم گفت: من واقعاð خجالت مي‌كشم كه اين هديه را به شما بدهم زيرا كه همه مردم ايران شما را دوست دارند و شما در بالاترين قله قرار داريد.
در پايان مراسم، هيات مديره انجمن از مجيد رضاييان، حسين شاكري، علي ثميني و بهاره برهاني به خاطر تلاش‌هايشان در سال ‌٨٢ تقدير كرد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11095

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش سومين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016