جمعه 4 دي 1383

به ياد ايرج بسطامي, پرويز مشكاتيان‌‏: زندگي هنرمند جهان سومي پس از مرگش آغاز مي شود، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

من تعجب مي كنم از اينكه در سرزميني كه سعدي , حافظ, مولانا , عطار و ... را پرورانده , چرا مردم بي معرفتي دارد .
"پرويز مشكاتيان" در گفتگو با خبرنگار گروه هنر ايلنا, در خصوص چهره فراموش شده" بسطامي" قبل ازمرگش, با بيان اين مطلب گفت‌‏: آغاز زندگي هنرمند در يك كشور جهان سومي و عقب مانده و واپس گرا از زمان مرگش آغاز مي شود. تمام شاعران ما, هميشه و زمان حياتشان درباره بي معرفتي پيرامونشان سرودند و وقتي مردند , چهره بزرگي ميان مردم پيدا كردند. من تعجب مي كنم از اينكه سرزميني كه سعدي, حافظ و مولاناو عطار و ... پرورانده چرا مردم بي معرفتي دارد؟ يا از گذشته چنين بوده اند و يا اگر بوده اند , هم اكنون واقعيت وجودشان آشكار شده است .
وي ادامه داد: صدايي "ايرج بسطامي" ابعاد گسترده اي داشت و خداوند به او يك صداي متعالي داده بود. يعني از بالاترين بخش صداي مرد و ابتدايي ترين صداي زن و صداقت و پاكي و يگانگي در صدايشان به چشم مي خورد . اما متاسفانه" ايرج بسطامي" اهل كتاب و مطالعه نبود و اين هميشه براي من يك نوع معضل بود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"مشكاتيان" در ادامه در خصوص فروش آثار" بسطامي" و تعلق نگرفتن بخشي از سود فروش آثارش به خانواده او اظهار كرد : هميشه تقابل و تعارض بين سازنده و شركت هاي توليد كننده وجود دارد و صاحب اثر نمي تواند بر ميزان فروش اثرش داشته باشد .در مورد اثر" راست پنجگاه "مرحوم" بسطامي "نيز من خواهش كرده ام كه فروش اول اين آلبوم به خانواده‌‏اش تعلق بگيرد .
"مشكاتيان" در خاتمه درباره پي گيري مسوولين هنري در اين زمينه گفت‌‏: مسوولين هنري ما چه كساني هستند‌‏؟آنها به هيچ وجه از موسيقي بهره اي ندارند و بعضي از آنها كارهايي در زمينه موسيقي انجام مي دهند, كه به درد فرهنگ ايران نمي خورد .
-------------------

كيوان ساكت‌‏: با فاجعه بم "بسطامي" شناخته شد

همه مردم با فاجعه بم, با اسم و آواز" بسطامي "آشنا شدند و او را شناختند .

"كيوان ساكت" در گفتگو با خبرنگار گروه هنر ايلنا, در خصوص چهره فراموش شده" بسطامي" قبل از مرگش با بيان اين مطلب گفت : در اين زمينه يك مقدار هم رسانه هاي اجتماعي مثل راديو و تلويزيون دخيل بودند و تنها اين اواخر كارهاي او را با صدايش پخش مي كردند و در ايران اين اتفاق تازه اي نيست كه بعد از مرگ يك هنرمند برايش بزرگداشت مي گيرند .
وي ادامه داد :" بسطامي" صداي منحصر به فردي داشت و خيلي ساده و بي ريا بود و خودش نيز دنبال مسائل تبليغاتي نبوده و بيشتر كارش برايش اهميت داشت. در صورتي كه برخي از هنرمندان چنين نيستند و مراقب پيرامونشان هستند و ارتباط خوبي هم با رسانه ها برقرار مي كنند. در صورتي كه" بسطامي" بسيار منزوي و گوشه گير بود .
"ساكت "در خصوص آواز" بسطامي" اظهار كرد : اغلب خواننده ها يا تصنيف خوان هستند و يا آواز خوان , ولي مرحوم" بسطامي" هم تصنيف خوان و هم آواز خوان بود و آواز ايراني را هم خوب مي فهميد .
اين نوازنده تار در ادامه, درباره فروش آثار" بسطامي" و تعلق نگرفتن بخشي از سود فروش آثارش به خانواده او گفت‌‏: به جز يكي دو مورد با پي گيري هايي كه انجام داده ايم بخشي از سود فروش به خانواده او تعلق گرفت و اين كار جديد را نيز با شرط اينكه بخشي از سود را به خانواده او بدهند منتشر كردند .
"ساكت" در خاتمه اظهار كرد : اين پي گيريها, بيشتر بايد از طرف خانواده آن مرحوم صورت بگيرد .

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15970

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به ياد ايرج بسطامي, پرويز مشكاتيان‌‏: زندگي هنرمند جهان سومي پس از مرگش آغاز مي شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016