شنبه 5 دي 1383

شجریان در بم ، آمریکا و کانادا، سينا

تهران - خبرگزاری سینا

استاد "محمدرضا شجریان" در حالی امروز در "ارگ جدید" بم به ایراد سخن رانی می پردازد که خود را برای اجرای کنسرت بزرگی در امریکا و کانادا آماده می کند.
به گزارش خبرنگار سینا ،استاد محمد رضا شجریان امروز در ارگ جدید بم به ایراد سخن رانی پرداخته و توضیحاتی را دررابطه با ساخت "باغ هنر" در این شهرستان می دهد و این در حالی است که تعدادی از بزرگان و شخصیت های موسیقی این کشور نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
گفتنی است این برنامه به همت "خانه موسیقی" در ارگ جدید بم اجرا خواهد شد.
این در حالی است که استاد شجریان اواخر بهمن ماه دو کنسرت بزرگ در آمریکا و کانادا برگزار خواهد کرد که اکنون به همراه اعضای گروه خویش چون حسین علیزاده و کیهان کلهر به اجرای برنامه پرداختند.
این گزارش حاکی است که احتمال دارد که استاد شجریان بعد از بازگشت از این دو سفر به اجرای چند کنسرت در ایران بپردازد و این در حالی است که وی اعلام کرده بود که دیگر درایران به اجرای برنامه نخواهد پرداخت؛اما بعد از زلزله بم به نفع زلزله زدگان به اجرای برنامه پرداخت،اگر چه مدیران تالار بزرگ وزارت کشور مشکلاتی را برای استاد به وجود آوردند.
سی دی، دی وی دی و وی اچ اس کنسرت "همنوا با بم" فردا به بازار موسیقی عرضه خواهد شد که در آن علاوه بر اجرای کنسرت،از تمرین ها،پشت صحنه و عوامل فنی به اضافه مصاحبه با مردم آمده است که کلیه عواید حاصل از فروش آن به زلزله زدگان اختصاص خواهد یافت.
گفتنی است استاد در مشهد به دنیا آمد. از کودکی با توجه به استعداد و صدای خوبش تحت تعلیم پدر که خود قاری قرآن بود، مشغول به پرورش صدای خویش شد و در ۱۰ سالگی در رادیو به تلاوت قرآن می‌پرداخت، همچنین سال ۱۳۵۷ در مسابقه تلاوت قرآن کشوری رتبه اول را به دست آورد.
وی موسیقی را نزد استادان بزرگ موسیقی ایران به کمال رساند، کنسرت های زیادی از شجریان به یادگار مانده که از مهم ترین آنها می توان از کنسرت راست پنجگاه همراه محمد رضا لطفی و ناصر فرهنگ‌ فر یاد کرد.
از کارهای دیگرش، همکاری با گروه عارف و شیدا و همچنین چاووش بود که آثاری به یادماندنی موسیقی ایران را شامل می شوند، پس از آن با اجرای کنسرت های بسیار به همراه استادان دیگر به شناساندن موسیقی ایران در جهان، کارهای بسیاری انجام داد که هنوز هم ادامه دارد.
به همراه مشکاتیان، لطفی، علیزاده، موسوی، پیرنیاکان، کسایی و دیگر استادان کارهای بسیاری ضبط کرده است، و هم اکنون نیز به اجرای کنسرت به همراه حسین علیزاده و کیهان کلهر مشغول است.
استاد شجریان از محضر اساتیدی چون اسماعیل مهرتاش،رضا قلی میرزا ظلی، تاج اصفهانی ،احمد عبادی،عبدالله دوامی،اقبال السلطان آذر،قمرالملوک وزیری ،نورعلی برومند و محمود کریمی بهره گرفته و وی ن ردیف‌ها، گوشه‌ها، و دوره‌های آوازی موسیقی ایرانی را پیش آنها تمرین ‌کرد، همچنین نوازندگی سنتور را نزد جلال اخباری و استاد فرامرز پایور آموخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در سال 1378 موفق به دریافت جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس شد. این جایزه هر پنج سال به بزرگترین هنرمندی که در جهت شناساندن فرهنگ و هنر کشورش می‌ کوشد، اهدا می شود. پیش از وی، این جایزه را نصرت فاتح خان از پاکستان دریافت کرده بود.
بیشتر آواز‌ها و تصنیف‌های اجرا شده گزیده‌ای بوده است از اشعار شاعران بزرگ ایران چون سعدی، حافظ ،مولوی ،باباطاهرو خیام و برخی تصنیف‌های قدیمی با مزامین عاشقانه، و اجتماعی؛ همچنین استاد شجریان در برخی کنسرت‌ها و کارهای جدیدتر خود از «شعر نو» شاعرانی چون نیما،سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث استفاده کرده است. از جمله کارهای مشترک او گزیده‌ای است از "رباعیات خیام" با صدای استاد شجریان و رباعی خوانی احمدشاملو.
محمدرضا شجریان علاوه بر استعدادش در آوازخوانی، علاقه زیادی به خوشنویسی ایرانی دارد، او از سال ۱۳۴۴ به فراگیری خوشنویسی نزد استادان ابراهیم بوذری و حسن میرخانی می ‌پردازد. در حال حاضر ایشان سبک ویژه خوشنویسی خود را دنبال می‌کنند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16018

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شجریان در بم ، آمریکا و کانادا، سينا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016