دوشنبه 5 بهمن 1383

حاتمي‌كيا: دوست ندارم، "به رنگ ارغوان" را "سياسي" بدانند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - سينما
« به رنگ ارغوان » را مي‌توان در ژانري تحت عنوان ژانر سياسي گنجاند.
سيد جمال ساداتيان تهيه كننده « به رنگ ارغوان » ضمن بيان اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار هنري ايسنا درباره مراحل توليد و ساخت اين فيلم گفت: وقتي سناريوي « به رنگ ارغوان‌ » را آقاي حاتمي‌كيا به من ارائه كردند، ديدم سناريوي متفاوتي است، بخصوص اينكه در سينماي ايران خيلي فيلم‌هاي تكراري ساخته مي‌شود
اين تفاوت مرا وادار كرد، توليد اين پروژه را انجام دهم.
وي در ادامه تصريح كرد: به دليل متفاوت بودن اين فيلم‌نامه تا زمانيكه تدوين آن بطور كامل انجام نشد نمي‌توانستيم پيش‌بيني كنيم اين فيلم در نهايت چگونه خواهد شد و به همين دليل كمتر خبري از آن منتشر كرديم.
ساداتيان در پاسخ به اينكه دليل متفاوت بودن فيلم‌نامه « به رنگ ارغوان » چيست گفت: داستان فيلم مربوط به آدمي از تيپ آدم‌هايي است كه در اوايل انقلاب در كشور بحران ساختند و از كشور خارج شدند و بعد از مدتها سرخورده و بصورت مخفيانه وارد كشور مي‌شود،در نتيجه سرويس‌هاي اطلاعاتي كشور ورود او رامي‌فهمند
و طبعا بايد روي او حساس باشند، بنابراين فضاي يك چنين سناريويي و انتخاب آن يك ريسك است.
وي مخاطب « به رنگ ارغوان » را نسل جوان دانست و به ايسنا گفت: زمانيكه خلاصه داستان فيلم منتشر شد از دانشگاه‌هاي مختلف تماس گرفتند وخواهان نقد و بررسي در دانشگاهها شدند، اين نشان مي‌دهد موضوع چقدر براي جوانان جذاب بوده است.
ساداتيان افزود: البته علاوه بر نسل امروز و جوانان، افرادي كه سن‌هاي بالاتري دارند وهنوز شور و هيجان جواني در آنها است را نيز مي‌توان جزء مخاطبين آن دانست و معتقد هستم فريم به فريم « به رنگ ارغوان » حرفي براي گفتن دارد و از آن دسته فيلم‌هايي است كه تا يك مدتي ذهن مخاطب را مشغول مي‌كند.
تهيه كننده « به رنگ ارغوان » درباره زمان نمايش عمومي اين فيلم نيز به ايسنا گفت: علاقه‌مند هستيم بعد از جشنواره در ايام نوروز فيلم را به نمايش بگذاريم به هر حال فيلم پروانه نمايش ايام جشنواره را دارد.
وي در پاسخ به اينكه آيا مشكلي براي فيلم پيش نيامده است اظهار داشت: طبعا چون يك فيلم روان و معمول نيست و وارد عرصه‌هاي امنيتي مي‌شود، عده‌اي فيلم را ديده‌اند و به هر حال در جمعي كه فيلم را ديدند موافق و مخالف زياد داشت اما در مجموع نظرات فكر نمي‌كنم موضوع خاصي نمايش فيلم را تهديد بكند و اميدوارم موضوع خاصي پيش‌ نيايد. به هر حال وقتي اجازه دادند فيلم در جشنواره نمايش داده ‌شود اميدوارم براي اكران عمومي مشكل خاصي نداشته باشد.
ساداتيان به شرايط توليد « به رنگ ارغوان » اشاره كرد و گفت: تمام فيلم درشمال كشور فيلمبرداري شد، در سرمايي 18 درجه زيرصفر و در شرايط بسيار سختي كه بيشترين فشار بر روي كارگردان (‌ آقاي حاتمي‌كيا ) بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اينكه آيا فيلم را به صورت دالبي براي نمايش عمومي آماده خواهد كرد، تصريح كرد: سالن‌هاي سينماي ايران خيلي مجهز به اين سيستم نيستند واين هزينه سنگيني است كه بر فيلم تحميل مي‌شود و كاربرد ندارد.
ساداتيان درادامه ضمن اشاره به ساير عوامل «به‌رنگ ارغوان» گفت: بازي بازيگران از جمله آقاي فرخ‌نژاد و آقاي رضا بابك ( با اينكه تنها يك پلان ايشان ايفاء كردند ) خيلي جذاب و بيادماندني است و فكر مي‌كنم عوامل فني يكي از بهترين كارهايشان را انجام دادند.
وي معتقد است اين فيلم همزمان با اكران عمومي به جاي اينكه تحليل هنري شود با توجه به موضوع فيلم تحليل سياسي خواهد شد.
«ابراهيم حاتمي كيا در مصاحبه‌اي كه اوايل ماه گذشته با ايسنا داشت درباره به رنگ ارغوان گفته بود: نمي‌دانم چه بگويم، كافيست بگوييم اين فيلم درباره ماموريست كه ... و ناگهان بار ذهني تماشاگر به سمت موضوعات سياسي برود!. من مدعي نيستم كه نمي‌شود از اين فيلم اشارات سياسي را درك كرد بلكه اين بستگي به تعريف ما از سياست است. اصلا مگر آدم غير سياسي وجود دارد، ولي نگاه سياسي در اين فيلم در حداقل‌ترين وضعيت است و به هيچ‌وجه دوست ندارم فيلم را يك فيلم سياسي بدانند».

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17369

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاتمي‌كيا: دوست ندارم، "به رنگ ارغوان" را "سياسي" بدانند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016