يكشنبه 1 خرداد 1384

سكون و تكرار، زنگ خطر سينماي ايران، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۳/۰۱‬
فرهنگي. سينما. فيلم. جشنواره
بدون ترديد سينماي فاخر كه زبان گوياي ملت‌ها با گويش‌هاي متفاوت فرهنگي در رويدادها و مجامع بين‌المللي است برگرفته از فرهنگ بومي و نگرش واقعي به موضوع‌هاي انساني، فارغ از تكرار و سكون مي‌باشد.

صنعت فيلم ايران به‌عنوان يكي ازصنايع پيشرو درگستره سينماي جهان همواره در طول سال‌هاي اخير محور توجه بوده است، اما اين روند به گفته كارشناسان با ارتقاي موضوعي در حوزه توليد و افزايش توان فني استمرار مي‌يابد.

پنجاه‌وهشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كن كه ازآن به‌عنوان مهمترين رويداد سينمايي جهان ياد مي‌شود در حالي پايان يافت كه سينماي ايران دست خالي از اين جشنواره بازگشت.

فيلم‌هاي ايراني "يك شب" از نيكي كريمي و "جزيره آهني"ساخته محمد رسول‌اف در بخش جنبي جشنواره امسال كن حضور داشتند.

به باور صاحب‌نظران، معيار انتخاب جشنواره‌هاي معتبر همگام با پيشرفت صنعت فيلم دنيااست و سينمايي دراين ميان موفق است كه برنامه، كيفيت وجذب مخاطب (بازار) را دستمايه كار قرار داده باشد.

هرچند"كوئنتين تارانتينو"رييس هيات داوران دوره گذشته جشنواره بين‌المللي كن نيز از سينماي ايران به عنوان يك سينماي موزه‌اي فارغ از موضوع‌هاي نوين ياد كرد اما اين انتقاد از سوي بسياري از دست‌اندركاران و سينماگران جدي تلقي نشد.

حضور در عرصه رقابت جهاني اگر چه دليل موجهي براي موفقيت يا ناكامي سينما نيست اما بازنگري در موضوع يابي و پرورش آن در عرصه توليد به همراه ارتقاي دانش تكنيكي امري اجتناب ناپذير است.

اگرچه سينماي فرهنگي در دنياي امروز داراي مخاطب خاص است امااين پرسش مطرح است كه برغم موفقيت‌هاي جهاني تا چه ميزان در جذب اين نوع مخاطب و بازاريابي آثار ايراني موفق بوده‌ايم ؟ آيااساسا برنامه‌ي علمي و مدون براي حوزه توزيع و پخش فيلم با رويكرد تجاري در صنعت كشور وجود دارد؟ملاك توليد فيلم در ايران چيست؟ نيازسنجي و مخاطب يابي تا چه ميزان در اين نوع سينما اهميت دارد؟ چه تفاوتي ميان مخاطب داخلي و خارجي وجود دارد؟
هرچند مسوولان و سينماگران همواره دنبال چاره‌جويي و علاج درد سينماي ايران هستند اما نبود باور جمعي، عدم اعتماد و در نهايت كمبود سرمايه اين حوزه را با دشواري‌هاي مضاعف روبه‌رو كرده است.

وزير فرهنگ وارشاد اسلامي در واپسين ماه‌هاي سال گذشته از اختصاص بيش از ‪ ۶۰‬ميليون دلار بودجه براي ساماندهي حوزه‌هاي مختلف سينمايي كشور توسط دولت خبر داد اما با آغاز سال جديد و زمزمه كاهش بودجه نهادهاي فرهنگي اين موضوع در هاله‌اي از ابهام فرو رفته است.

يكي از مسوولان سينمايي در اين‌باره به خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا گفت:
موضوع بودجه‌اعلام شده توسط وزارت ارشاد هنوز در دستور كارجدي متوليان امور مالي كشور قرار نگرفته است.

وي كه خواست نامي از او برده نشود،ادامه داد: متاسفانه برخي كميسيون -هاي تخصصي مجلس كه در حوزه فرهنگ و هنر دخالت دارند نيز در اين زمينه كارشكني مي‌كنند.

سينماي ايران جلوه‌اي از حضور فرهنگ ايراني در مجامع و رويدادهاي بين المللي است اگرمدعي داشتن سينماي فاخر در دنيا هستيم به باور كارشناسان ، توجه به تقويت و ساماندهي زير ساخت‌ها و ترميم ساختار اين نوع سينما از منظر كارشناسي امري اساسي است.

تبليغات خبرنامه گويا

[email protected] 

معاونت سينمايي وزارت فرهنگ وارشاداسلامي در قالب برنامه‌ي ميان مدت تقويت حوزه‌هاي توليد، توزيع و نمايش فيلم را دستمايه امور قرار داده است.

افزايش توليد فيلم تاسقف ‪ ۳۰۰‬اثر درسال، تشكيل سازمان‌هاي توليد و توزيع فيلم، تخصصي كردن حوزه توزيع بين‌الملل فيلم،ايجاد پرديس‌هاي سينمايي، راه اندازي شهرك سينمايي و در نهايت گسترش فضاي نمايشي كشور از برنامه‌هاي كلان مديريت سينما به شمار مي‌رود.

اگرچه‌به‌عقيده سينماگران تقويت بخش‌هاي مختلف سينما فارغ از تعامل منطقي با بخش خصوصي و ارتقاي دانش نيروي انساني شاغل در سينما دست يابي به‌اهداف مديريتي را كمرنگ خواهد كرد.

زنگ خطرايستايي و سكون سينما درطول يكي دوسال گذشته در رويدادهاي معتبر جهاني زده شده است، پويايي و قوام‌اين حوزه به ايجاد تحول، نوآوري، ارتقاي دانش تكنيكي و اعتمادآفريني نياز دارد.

صاحب نظران معتقدند كه سرمايه‌گذاري اساسي درحوزه فرهنگي و هنري كشور با ارتقاي ضريب تحمل مسوولان و فرهنگ‌سازي عمومي امكان پذير است، سينما صنعت سرگرمي و در عين حال پيچيده است.

هرچند كه وزير فرهنگ واشاداسلامي از سينما به‌عنوان آبروي كشور در مجامع و رويدادهاي بين‌المللي ياد كرد، آيا ديگر مسوولان اين را باور دارند؟

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23012

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سكون و تكرار، زنگ خطر سينماي ايران، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016