سه شنبه 27 ارديبهشت 1384

موج ضدآمریکایی در کن بالا گرفت، سينا

لارس فن ترير

تهران، خبرگزاری سینا ـ سیدعلی بلندنظر

موج ضد آمریکایی در جشنواره کن با نمایش فیلم کارگردان برجسته دانمارکی "لارس فون تره یر" به اوج خود رسید.

به گزارش سینا و به نقل از خبرگزاری فرانسه از کن، فیلم تازه "لارس فون تره یر" با نام Manderlay درباره کشتزاری در " آلاباما" ی سال 1933 است که هنوز برده داری در آنجا پررونق است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پخش این فیلم در کن، حاضران را به یاد گذشته نژاد پرستانه آمریکا می اندازد. در این جشنواره فیلم های دیگری نیز به جنبه های تاریک و مایوس کننده ایالات متحده می پردازند این فیلم ها که توسط کارگردانانی از آمریکا، اروپا و کانادا ساخته شده، "رویای آمریکایی" را به کابوس مبدل می کنند.
این فیلم ها که در مهم ترین جشنواره سینمایی جهان به نمایش در می آیند، با موج ضد آمریکایی در اروپا که به دلیل جنگ علیه عراق ایجاد شده، همراه شده است. سال گذشته فیلم "فارنهایت 11/9" به کارگردانی "مایکل مور" نیز که فیلمی ضد آمریکایی بود، برنده جایزه نخل طلایی کن شد.
فون تره یر که به دلیل ترس از پرواز از آمریکا دیدار نکرده است، در زمان پخش این فیلم و کنفرانس خبری به شدت مورد تشویق حاضران قرار گرفت وی در این جلسه گفت: از نقد آمریکا لذت می برم ، زیرا زندگی من در دانمارک نیز به خاطر حملات این کشور با نگرانی دنبال می شود.
این کارگردان 49 ساله هم چنین اظهار داشت: ما هم به نوعی تحت تاثیر آمریکا هستیم ، تاثیری که مخرب است. در کشور من همه چیز با آمریکا هماهنگ می شود ، انگار آمریکا رهبر جهان است.

فون تره یر گفت: 60 درصد ذهن من را آمریکا گرفته است و من از این موضوع خوشحال نیستم. این 60 درصد مرا آمریکایی می کند، اما نمی توانم به آنجا بروم وبا رای خود چیزی را تغییر دهم. پس درباره آمریکا فیلم می سازم.

Manderlay که در آن "دنی گلاور" ،"ویلم دافو" و "بریس دالاس" به ایفای نقش می پردازند، در یک صحنه تئاتری فیلمبرداری شده و با وجود به تصویر کشیدن حوادث تلخ درباره آمریکا، پایانی شاد دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ازدیگر فیلم های ضد آمریکایی این جشنواره می توان به "روزهای آخر" به کارگردانی "گاس ون سان" آمریکایی اشاره کرد که به درگیری هنرمند راک "کرت کوبین" با گروه های مواد مخدر و خودکشی وی می پردازد .

فیلم "جایی که حقیقت پنهان می شود" به کارگردانی "اتوم اگویان" کانادایی نیز به زندگی سرشار ازخشونت و شهوت آمریکایی می پردازد.

"ون سان" با اشاره به این که این گونه فیلم ها مخاطبان زیادی را در اروپا جذب می کند، گفت : جهان بسیار تاریک و گناه آلود است.

وی تاکید کرد: این فیلم در پی این نیست که یک فرهنگ خاص را محکوم کند، این فرهنگ قدرت بیش از حد رسانه ها را القا کرده و فقط به خود توجه می کند.

فیلم سازان اروپایی همواره روابط نامناسبی با آمریکا داشته اند. فیلم های هالیووی 60 تا 80 درصد فروش فیلم همه کشورها را در اختیار داشته اند و در حالی که برخی به شدت فیلم های بزرگ هالیوود را مورد انتقاد قرار می دهند، بسیاری از تکنیک های مورد استفاده در این فیلم ها در اروپا مورد تقلید قرار می گیرد.

فیلم های "تاریخ خشونت"، "شهر گناه" و "Don't Come Knocking" نیز از فیلم هایی هستند که تلویحا به انتقاد از آمریکا می پردازند.

"دیوید کراننبرگ" کارگردان کانادایی "تاریخ خشونت" گفت: همان طور که هر هنرمندی می داند برای جهانی بودن باید ویژه بود و بسیار جالب است که از طریق آمریکا به یک مشکل جهانی پرداخت.

فیلم هایی نیز هستند که در بخش مسابقه حضور ندارند ، اما به جنبه تاریک آمریکا می پردازند.از آن میان می توان به "قدرت کابوس ها" مستند انگلیسی قدرتمندی اشاره کرد که به استفاده "جرج.دیلیو.بوش" از ترس و توهم برای جلب حمایت در مورد جنگ علیه ترور پرداخته است.

اما فون تره یر که فیلم "داگ ویل" به کارگردانی او و با بازی "نیکول کیدمن"، درباره گذشته تاریک آمریکا در سال 2003 در جشنواره کن به نمایش درآمد و تحسین همگان را بر انگیخت، گفت: بسیار خوشحال می شوم که فیلمی انتقادی درباره وطنم دانمارک بسازم.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22766

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موج ضدآمریکایی در کن بالا گرفت، سينا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016