پنجشنبه 9 تير 1384

پوران گلفام(مهرداد): آقاي ضرغامي! از ادامه پخش آثار فرهاد جلوگيري كنيد، "رسانه ملي" آن روزها كه فرهاد را خانه‌نشين كرده بودند كجا بود، ايسنا

پوران گلفام(مهرداد):
آقاي ضرغامي! فرياد فرهاد را نمي‌توان به عدد و رقم تبديل كرد و برچسب قيمت زد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

ترانه‌هاي فرهاد خواننده، همچنان علي رغم اعتراض‌هاي همسرش در قالب‌هاي مختلف از صداوسيما پخش مي‌شود. به طوري كه آهنگ معرف «يه شب مهتاب» به صورت نماهنگ، بارها و بارها در ايام انتخابات پخش شد.


به گزارش سرويس تلويزيون و راديو ايسنا، پوران گلفام پس از پاسخ رييس مركز موسيقي در نامه‌اي ديگر اعتراض مجدد خود را به عزت الله ضرغامي ـ رييس صداوسيما ـ اعلام كرده است.


صوفي كه در گفت‌وگويي با روابط عمومي مركز موسيقي و سرود صداوسيما مدعي شده بود كه وضعيت حقوقي آثار فرهاد برايشان نامعلوم است، همچنين پيگير تماس با پوران گلفام (همسر فرهاد) و وكيل وي بود كه نتيجه‌ آن اعلام نشده است.


گلفام در نامه‌ي خود خطاب به رييس سازمان صداوسيما آورده است: نظر به اين كه جنابعالي پاسخي به نامه‌ي اينجانب پوران گلفام، همسر فرهاد مهرداد، نداديد و در عوض حضرت آقاي صوفي مدير مركز موسيقي آن سازمان، اظهاراتي فرمودند، ذكر چند نكته را ضروري مي‌دانم.


درخواست كتبي كه چندي پيش در مورد جلوگيري از پخش كليپ‌هايي كه آن سازمان با استفاده از آثار فرهاد مهداد تهيه كرده است خطاب به رياست سازمان صدا و سيما بود. نمي‌دانم چرا آقاي صوفي به عنوان كارمند آن سازمان، خود را وارد اين ماجرا كرده و به نامه‌اي كه خطاب به ايشان نبوده، پاسخ داده‌اند. شايد بهتر بود ايشان به جاي پاسخگويي به نامه‌هاي ديگران به حال موسيقي تقليديشان كه بيشتر به سياه مشق مي‌ماند تا اثر موسيقي، فكري مي‌كردند و به خاطر مي‌سپردند كه آبرويي كه براي موسيقي كشور مانده، خون جگري است كه هنرمندان بلندآوازه‌ و با سابقه خورده‌اند.


نمي‌دانم كجاي نامه من ابهام داشت و كجا به اين نكته اشاره كرده بودم كه به دنبال دريافت حقوق مادي متعلق به فرهاد هستم.


آقاي صوفي به عنوان وارثي كه هنوز برادري خود را ثابت نكرده‌اند با آن نگاه كاسب‌كارانه هر چه نوشتند از ماديات بود. تاكيد مي‌كنم كه آثار فرهاد را قابل ارزيابي مادي نمي‌دانم و هيچ چشم‌داشت مادي ندارم.


وي در بخش ديگري از اين نامه تاكيد كرده است: فرياد فرهاد را نمي‌توان به عدد و رقم تبديل كرد و برچسب قيمت زد.


آقاي صوفي پيشنهاد كرده‌اند كه من حقوق خود را اثبات كنم تا ايشان اداي دين كنند. تصور مي‌كنم ايشان پيش از آن كه آثار فرهاد را به نفع خود ضبط كنند، مي‌بايست حقوق خود را ثابت مي‌كردند و نه اينكه پس از استفاده بگويند صاحبان اثر حقوق خود را اثبات كنند. گويا ايشان حتي منكر نسبت اينجانب با همسرم هم هستند.


اساسا صلاحيت آقاي صوفي به عنوان كسي كه به پخش بدون مجوز آثار هنرمندان و ضايع كردن حقوق مادي و معنويشان همت گمارده‌اند و از اين اقدام و همچنين ارتباط دادن آثار ناب موسيقي به كليپ‌هاي نامربوط دفاع مي‌كنند زير سوال است.


ايشان كه حتي روند قانوني پخش آثار موسيقي را به رسميت نمي‌شناسند يا نمي‌دانند چگونه مي‌توانند متولي موسيقي يك كشور باشند؟


گلفام در ادامه اضافه كرده است: به آقاي صوفي توصيه مي‌كنم كه نامه‌نگاري‌هاي داخلي مركز متبوع خويش را مطالعه كنند و ببينند كه مدير سابق آن مركز شرط پخش‌ آثار فرهاد را «رضايت خانواده و تهيه‌كننده آثار وي» ذكر كرده‌اند. البته احتمالا ايشان هر آن چه كه پيش از خود بوده را قبول ندارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پاسخ آقاي صوفي هر آن چه كه نداشت. حاوي يك نكته مهم بود و آن چيزي نبود جز اعتراف به اين نكته كه فرهاد «گنيجنه ملي» است و آثارش همچون گنجينه‌هاي باستاني پنهان بوده است و نيازمند همت ايشان بوده كه رخ بنمايد. ايشان نمي‌دانند كه گنجينه و ميراث فرهاد، فرياد است و پنهان نبوده و نيست.


براي من برخلاف آقاي صوفي كه به دنبال سهم ارث خود از گنجينه‌هاي ملي هستند، همين يك اعتراف بس بود.


نمي‌دانم ايشان به طنز گفته‌اند يا جدي، كه «رسانه ملي»‌صاحب حقوق معنوي و ميراث خوار «گنجينه‌هاي ملي» است. «رسانه ملي» آن روزها كه فرهاد را خانه‌نشين كرده بودند كجا بود؟


وي در پايان آورده است: جناب آقاي ضرغامي، رييس محترم سازمان صدا و سيما، با تاكيد بر اين نكته كه به دنبال دريافت حقوق مادي آثار همسرم نيستم براي چندمين مرتبه از جنابعالي درخواست مي‌كنم از ادامه پخش آثار فرهاد مهرداد جلوگيري كنيد.

Copyright: gooya.com 2016